Permalänk

Vill testa vattenkylning!

Hej kära vänner!

Har funderat lite, tänkt och grubblat och kommit fram till att de vore spännande och lärorikt att ge sig in i vattenkylningsbranchen. Och då snackar jag inte om "stängda" system.

Har kollat runt lite på olika återförsäljare och sett att de finns mycket att välja på.
Nu vill jag gärna ha någon kunnig persons åsikt om vilka produkter jag bör fundera på att köpa.
Vill gärna ha ett så simpelt system som möjligt såhär i början. Pump och reservoar får gärna vara kombinerade och en 120mm radiator får räcka i början. Loopen ska täcka GPU och CPU. Ni ser i min beskrivning här nedanför va jag har för komponenter.

Jag vet att mitt gpu inte är referens, men har ändå läst mig till att de finns full cover blocks även för denna, bla från EK, eller har jag fel?
Sen vill jag gärna att systemet passar i min Fractal r2 burk utan modifikationer om detta är möjligt.

I övrigt har jag inga större krav, och budgeten är rörlig inom rimliga gränser. Föredrar hellre ett lite dyrare system, sålänge de är bra kvalite, lätt att bygga för en förstagångsbyggare och tyst..
Plocka gärna ihop ett simpelt system och motivera varför dessa komponenter valts.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Endast en 120mm radiator räcker inte till både din GPU och CPU. Kanske om du körde med något extremt som tex en 5000rpm delta fläkt, men det rekommenderas absolut inte.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Endast en 120mm radiator räcker inte till både din GPU och CPU. Kanske om du körde med något extremt som tex en 5000rpm delta fläkt, men det rekommenderas absolut inte.

Okej, men om jag kör en 240mm radiator då? Borde ju gå att montera i taket på r2an där de finns två fläktplatser...

Va rekommenderar du för övriga komponenter då. Plocka gärna ihop ett paket.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Okej, men om jag kör en 240mm radiator då? Borde ju gå att montera i taket på r2an där de finns två fläktplatser...

Va rekommenderar du för övriga komponenter då. Plocka gärna ihop ett paket.

Paket med 2x140mm radiator, till toppen av chassit. Grafikkortsblocket verkar enligt vad jag läst passa på ditt grafikkort. Dock inte säkert då vanliga referensblock tydligen inte passar.
http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/26fb1968e6ed6...

Permalänk

Testa med en 240+120 rads. Liten tank för 5.25". Borde funka gött utan mods. ^^

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Har märkt att de finns olika material på de olika blocken. Vilket är att föredra? Du valde acetal tex. Varför inte nickel eller plexi?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av bursecarl:

Har jag förstått de rätt om jag säger att de kittet inte inkluderar fullblock för gpu, utan att man får lägga till de själv? Annars va de ju ganska prisvärt måste jag säga!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Har märkt att de finns olika material på de olika blocken. Vilket är att föredra? Du valde acetal tex. Varför inte nickel eller plexi?

Acetal är den svarta plasten som täcker blocket. Man kan även välja en genomskinlig plexi där om man vill se vätskan flöda genom blocket.

Nickel är en metall som ofta används som beläggning på vattenblock för att förhindra korrosion. Dock är EKs nickel block inget som man bör köpa just nu, då de har problem med att det lossnar från kopparen under.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Acetal är den svarta plasten som täcker blocket. Man kan även välja en genomskinlig plexi där om man vill se vätskan flöda genom blocket.

Nickel är en metall som ofta används som beläggning på vattenblock för att förhindra korrosion. Dock är EKs nickel block inget som man bör köpa just nu, då de har problem med att det lossnar från kopparen under.

Okej, så de har alltså mindre betydelse på prestandan egentligen utan är mest för utseende om jag förstår de rätt. Konstigt dock att de skickar med nickelblock i sina färdiga paket, trotts de problemet du nämner...

Men om jag tar kittet från indimo, och sen kanske kompleterar med block för grafikkort senare, skulle de funka?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Ang. material på blocken så ska du inte blanda olika metaller. Alltså, du ska t ex inte ha ett kopparblock och ett nickelblock i samma loop..
Om jag minns rätt

Permalänk
Skrivet av stoner:

Ang. material på blocken så ska du inte blanda olika metaller. Alltså, du ska t ex inte ha ett kopparblock och ett nickelblock i samma loop..
Om jag minns rätt

Okej! Ska tänka på de. Funderar starkt på att köra på de färdiga kittet från indomo.
Någon som har några tips på saker man borde lägga till på de kittet som kan vara bra att ha? Tänker fläktkontroller eller andra tillbehör typ.

Har nu läst runt lite och på flera ställen skriver folk att en 240mm radiator INTE går att ha på insidan av en fractal design r2 chassi tillsammans med fläktar, så detta tydligen tar i moderkortet. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoner:

Ang. material på blocken så ska du inte blanda olika metaller. Alltså, du ska t ex inte ha ett kopparblock och ett nickelblock i samma loop..
Om jag minns rätt

Vad jag förståt så borde inte nickel påverka på kopparblock i samma vattenkylnings system(nickel är en legering som man sätter på kopparn för att förhindra den från att oxidera). däremot borde du inte blanda aluminium med koppar eftersom det orsakar korrosion.

Angående passandet av radiatorn i toppen på ett R2 kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte har ett sådant chassi, däremot finns radiatorer samt fläktar i olika tjocklekar så något borde man nog kunna rymma dit.

Permalänk

Här finns någon somhar gjort det med en Black Water Advanced 122 rev. 3.0
http://www.sweclockers.com/galleri/5539-define-r2-med-vattenk...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Har jag förstått de rätt om jag säger att de kittet inte inkluderar fullblock för gpu, utan att man får lägga till de själv? Annars va de ju ganska prisvärt måste jag säga!

Nej det är nog inte med block till gpu, det får du köpa till, tyvärr. Jag håller själv på att skruva och lära mig om vattenkylning.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk

Blir nog till att testa detta kit. Kommer nog även att byta chassi då de jag har nu inte lämpar sig bra med vatten, och alltid kul med något nytt! Blir nog ett corsair 600t. Så är någon sugen på min gamla burk och kylare så skrik till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Någon erfaren som har några tips till en förstagångsbyggare av vattenkylning? Hur är de med underhåll? Smarta tips som underlättar vid bygget?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Någon erfaren som har några tips till en förstagångsbyggare av vattenkylning? Hur är de med underhåll? Smarta tips som underlättar vid bygget?

Tacksam för alla svar!

Jag brukar försöka få arslet ur vagnen 2 gånger om året och byta ut vattnet, göra rent block och så. Men det ganska omständigt. Har dock läst om folk som inte öppnat sin loop på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Någon erfaren som har några tips till en förstagångsbyggare av vattenkylning? Hur är de med underhåll? Smarta tips som underlättar vid bygget?

Tacksam för alla svar!

Det finns väl inte så mycket egentligen. Kollar så att allting sitter på ordentligt innan du startar upp för första gången, speciellt om du kör med kompressionsnipplar. Se till så att slangen mellan reservoar och pump inte har några luftbubblor i sig.

Permalänk

Okej, ja låter ju inte allt för mycket jobb. Som jag skrev ovan är de ett EK h30 240mm kit som ska inhandlas, tillsammans med ett corsair graphite 600t då mitt nuvarande inte funkar med vattenkylning. Någon som har några tips gällande detta paket?

EDIT: Kan ju tillägga att jag har tänkt handla från indomo.se, någon som har några synpunkter om dem som butik? Tror ni jag kommer få bättre temperaturer än med min nuvarande h50?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Nej, det är lite mera mek än annan kylning, men det är ju roligt att skruva med datorn.

Finns väldigt utförlig guide här som kan vara bra att läsa även om du kanske lurat ut det mesta själv vid det här laget:
www.clunk.org.uk/forums/water-cooling/33772-water-cooling-gui...
Bitarna om hur man läcktestar och luftar är bra att kolla igenom.

Har handlat på indomo ett par gånger. Det har funkat klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Nej, det är lite mera mek än annan kylning, men det är ju roligt att skruva med datorn.

Finns väldigt utförlig guide här som kan vara bra att läsa även om du kanske lurat ut det mesta själv vid det här laget:
www.clunk.org.uk/forums/water-cooling/33772-water-cooling-gui...
Bitarna om hur man läcktestar och luftar är bra att kolla igenom.

Har handlat på indomo ett par gånger. Det har funkat klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för länken! Man kan aldrig få får mycket info innan ett bygge, problemet är bara att infon oftast skiljer sig från källa till källa, haha. Största frågetecknet nu är vad man ska använda för kylmedium. Många säger bara batterivatten, andra kör med mycket tilllägg och färger.
Just nu lutar de åt att jag själv endast kommer använda batterivatten samt några droppar av den blåa färgen som följer med "EK H30" kittet.

Vad kör ni andra med, och vad kan ni rekommendera?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jag brukar försöka få arslet ur vagnen 2 gånger om året och byta ut vattnet, göra rent block och så. Men det ganska omständigt. Har dock läst om folk som inte öppnat sin loop på flera år.

Japp. Har kört utan att göra rent o bytt vatten sedan 2005. Som nytt.. (glykol i vattnet dock)
Kontrollerade cpu blocket för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tack för länken! Man kan aldrig få får mycket info innan ett bygge, problemet är bara att infon oftast skiljer sig från källa till källa, haha. Största frågetecknet nu är vad man ska använda för kylmedium. Många säger bara batterivatten, andra kör med mycket tilllägg och färger.
Just nu lutar de åt att jag själv endast kommer använda batterivatten samt några droppar av den blåa färgen som följer med "EK H30" kittet.

Vad kör ni andra med, och vad kan ni rekommendera?

jag kör med destilerat vatten (batterivatten) sen kan man också hälla i lite glykol så att det inte skapas alger bla.

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk

Har hört historier om att glykolet gör vattnet ledande, och vid en eventuell läcka så kommer detta skapa problem. Finns de någon sanning i detta?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Tack för länken! Man kan aldrig få får mycket info innan ett bygge, problemet är bara att infon oftast skiljer sig från källa till källa, haha. Största frågetecknet nu är vad man ska använda för kylmedium. Många säger bara batterivatten, andra kör med mycket tilllägg och färger.
Just nu lutar de åt att jag själv endast kommer använda batterivatten samt några droppar av den blåa färgen som följer med "EK H30" kittet.

Vad kör ni andra med, och vad kan ni rekommendera?

Se upp vad du blandar bara, för mycket lek så kan man minska på kylningsförmågan. Samt EK är inget vidare märke numera om man kollar upp deras trådar på kylningblock och korrosion där personen helt enkelt hittar på och skyller ifrån sig.

Läs detta innan du köper = http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=47617

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Har hört historier om att glykolet gör vattnet ledande, och vid en eventuell läcka så kommer detta skapa problem. Finns de någon sanning i detta?

Destvatten/avjoniserat filtrerat kommer också ta åt sig joner o bli ledande så småningom..

Permalänk
Skrivet av Commander:

Se upp vad du blandar bara, för mycket lek så kan man minska på kylningsförmågan. Samt EK är inget vidare märke numera om man kollar upp deras trådar på kylningblock och korrosion där personen helt enkelt hittar på och skyller ifrån sig.

Läs detta innan du köper = http://www.realredraider.com/vbulletin/showthread.php?t=47617

Jotack, har läst deras offentliga redogörelse för problemet, och ser inget problem i de. Enligt Indomo har EK också börjat byta ut de "strulande" blocken i sina paket, så också i H30 kittet. Sen va de ju i början de va skeptiska till problemen. Nu har de ju slutat leverera nickelpleterade block samt försöker forska fram nya. Plus att de har fri retur av gamla block, och inte bara i 24 månader som de sa först.

Skrivet av Boss302:

Destvatten/avjoniserat filtrerat kommer också ta åt sig joner o bli ledande så småningom..

Jo förvisso, men dumt kanske att göra de ledande direkt, speciellt när man håller på med läcktester..visst man kan ju tillsätta de efter man testat...Men tror fortfarande bara på batterivatten och nån droppe färg om man vill ha de.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Det är alltså helt lugnt att köpa H30 kitten, eller ska man köpa något annat kit?