LG W2363D - Dead on arrival? Hjälp sökes

Permalänk
Medlem

LG W2363D - Dead on arrival? Hjälp sökes

Hejsan SweC

Fick min LG W2363D idag, sitter och försöker ställa in den men den är jätte ljus, verkar som dead on arrival.
Nedan infogar jag en bild på LG'n samt min gamla kära Samsung 19" CRT from 2001 som faktiskt fungerar fel fritt fort.

Läst att LG inf driver ska fixa diverse saker men tyvärr så dog min dvd spelare för ett tag sedan, så jag kan inte använda medföljande cd-rom skiva. Skulle någon vänlig själ kunna guida mig rätt? Gogglat efter inf drivers men hittar enbart skumma sidor.

LG till vänster är ännu ljusare i verkligenhet, vad kan göras?

Tack på förhand

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk

visar den inget annat än det? alltså om du byter input etc så brukar det ju indikera på skärmen, kommer ngt sådant upp?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Driver borde du kunna hitta på LGs hemsida.
testat en annan port på grafikkortet?

Hade ett problem med en ATI driver som totalförstörde min vga port. Skärmen fungerar fint genom hela boot och inläsning av windows men så fort den når skrivbordet slocknar den och lyser på samma sätt som din LG gör.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Testa dessa inställningar:

Brightness: 30
Contrast: 55
Gamma: 0
RGB: Custom
· R: 50
· G: 44
· B: 38

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHartman:

visar den inget annat än det? alltså om du byter input etc så brukar det ju indikera på skärmen, kommer ngt sådant upp?

Jo, input visar den som DVI-D och bilden ovan är faktiskt taget i Windows med svart bakgrund.

Skrivet av qhrizz:

Driver borde du kunna hitta på LGs hemsida.
testat en annan port på grafikkortet?

Hade ett problem med en ATI driver som totalförstörde min vga port. Skärmen fungerar fint genom hela boot och inläsning av windows men så fort den når skrivbordet slocknar den och lyser på samma sätt som din LG gör.

Hittat drivrutinen nu, skall testa. Som jag skrev ovan så är bilden tagen inne i Windows, lägger upp en annan bild nedan.

Skrivet av Gris:

Testa dessa inställningar:

Brightness: 30
Contrast: 55
Gamma: 0
RGB: Custom
· R: 50
· G: 44
· B: 38

Det är dem inställningar jag kört sedan jag kopplade in skärmen, en kund på inet.se skrev det i sin kommentar, han fick dem från en review sida för skärmar.

En sak jag glömde nämna, i skärmens meny > Bild inställningar, längst ner står det:

Black Level = LOW

Hur kan man höjja det, det kanske är det som strular?

Tack igen, uppskattar all eran hjälp.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Blir grymt lack, tittar man på skärmen en aning från sidan (med vit bakgrund) så ger den ifrån sig orange sken som även syns lite när man tittar rakt framifrån.

Kan man säga att den verkligen är dead on arrival nu?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Dead on arrival = icke fungerande.

Men det låter som ett måndagsexemplar även om jag inte ser något fel på bilderna. CRT har bättre bild.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dead on arrival = icke fungerande.

Men det låter som ett måndagsexemplar även om jag inte ser något fel på bilderna. CRT har bättre bild.

För mig, om den lyser så hemskt mycket som min gör, då är den dead on arrival, dvs den presterar inte alls som de säger, tvärtom den presterar som en av allra första generationens skitkassa LCD skärmar.

För att yttligare beskriva problemet så har jag editerar mitt wallpaper i photoshop.

Notera oranga skenet på sidorna, lutar man huvudet åt ett håll, då blir skenet större (täcker 50% av skärmen) samt aningen starkare. Oranga skenet syns mest på vitt bakgrund.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Du skulle ha köpt en bättre skärm, TN-panel är inte bra. Köp IPS eller VA. Visserligen inte 3D stöd,om du nu använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Du skulle ha köpt en bättre skärm, TN-panel är inte bra. Köp IPS eller VA. Visserligen inte 3D stöd,om du nu använder det.

Sorry, men tråden handlar inte om vilka paneler som är bäst osv, vi alla vet vilka som är bättre än andra. Det är ljus problemet detta handlar om.

Någon annan som vet vad man kan göra?

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

Sorry, men tråden handlar inte om vilka paneler som är bäst osv, vi alla vet vilka som är bättre än andra. Det är ljus problemet detta handlar om.

Någon annan som vet vad man kan göra?

Tack på förhand

Är det inte så den ska vara då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mack:

För mig, om den lyser så hemskt mycket som min gör, då är den dead on arrival, dvs den presterar inte alls som de säger, tvärtom den presterar som en av allra första generationens skitkassa LCD skärmar.

Dead on Arrival betyder att produkten inte fungerar överhuvudtaget.

Det är inte ditt problem, utan snarare verkar det vara ett måndagsexemplar. Se om du kan få den utbytt om du påpekar felen?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ser inte alls bra, men har du testat att ställa ljusstyrka, kontrast och black level, bättre än så där måste det ju gå att få, annars skulle jag byta.
Sedan har du den kopplad VGA eller DVI, hurom använd DVI kabel, tror inte du kan få några 120hz heller på skärmen om du inte har DVI kopplat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser inte alls bra, men har du testat att ställa ljusstyrka, kontrast och black level, bättre än så där måste det ju gå att få, annars skulle jag byta.
Sedan har du den kopplad VGA eller DVI, hurom använd DVI kabel, tror inte du kan få några 120hz heller på skärmen om du inte har DVI kopplat

Använder medföljande DVI-D samt 120hz, testat alla möjliga ljus inställningar, det ända jag kan inte hitta är vart man kan ändra black level, om man nu kan göra det överhuvudtaget :S

Mitt gfx kort är ett 460GTX SoC från Gigabyte, använt den i max 2 månader. Har ett liggandes GTX580 SoC som ska installeras i nya burken. Tror knappast att gfx kortet är problemet.

Black-level, någon som äger en likadan skärm som kan säga hur man ska bära sig åt? Black level är utgråad för mig i DVI-D läge, är inte det endast ett HDMI val?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Blir lite orolig nu, har själv beställt en sån skärm nyligen och vill inte råka ut för samma problem. Någon annan som äger denna skärm och upplever samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Blir lite orolig nu, har själv beställt en sån skärm nyligen och vill inte råka ut för samma problem. Någon annan som äger denna skärm och upplever samma sak?

Ja vad ska man säga, jag blev såld när man läste reviews ang dess bra svärta samt väldigt lite backlight bleeding, dock inte mitt exemplar

Hoppas du inte får ett måndags ex som jag fick, ringde affären imorse, bad om jag kunde få en ny eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Det är inte så skärmen ska se ut, har 3 st och skulle nog inte lyckas få den att se ut så om jag försökte

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Det är inte så skärmen ska se ut, har 3 st och skulle nog inte lyckas få den att se ut så om jag försökte

3st lika bra presterande? Fan va tur du har då Hur ställer man in black levels genom DVI-D?

Black level = low, samt utgråad :S

Lagt upp en video så att ni själva kan se. På videon kollar jag på polaren skärmdump, han köpte likadan LG skärm förra veckan.

Video: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e160a553f1e3_MOV00008.rar

Bilden I videon:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

3st lika bra presterande? Fan va tur du har då Hur ställer man in black levels genom DVI-D?

Black level = low, samt utgråad :S

Lagt upp en video så att ni själva kan se. På videon kollar jag på polaren skärmdump, han köpte likadan LG skärm förra veckan.

Video: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e160a553f1e3_MOV00008.rar

Bilden på videon:
http://img148.imageshack.us/img148/1418/imagezcq.jpg

Uploaded with ImageShack.us

har inte det minsta antydan till sådant på någon av mina skärmar

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

har inte det minsta antydan till sådant på någon av mina skärmar

Blir bara att skicka tillbaks den och hoppas att jag får en redig en. Annars blir det aldrig att jag inskaffar en TFT skärm igen! Dvs, så länge min kära CRT lever... Den dagen, den sorgen...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Kan iaf tillägga att det där inte är normalt för skärmen jag har en likadan och den fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Jaha fick precis hem min och jag upplever samma problem. Är det verkligen fel på själva skärmen eller måste man ändra kontrast eller nåt liknade bara?

Permalänk
Medlem

Har nu ändrat till dom inställningar som stod i denna tråd. Har även tagit lite bilder nu, där färgen på LG verkar lite konstig. Den verkar lite mer gråaktig jämförelse med min andra när det är lite ljusblått. Har jag fel inställningar eller är det fel på skärmen bara?

Här är bilden delad så kan man ser färgerna inte är alls lika

LG skärmen

Gamla skärm

Permalänk
Rekordmedlem

Det där ser ut som 2 olika skärmar som dessutom inte är färgkalibrerade, tänk på att bilden ändras med tiden, skärmar ska kalibreras, komma från samma serie och ha samma drifttid för att de ska ha liknande återgivning.

Doa innebär dessutom att en produkt inte startar alls när den är helt ny, inte att den är trasig i allmänhet. att anmäla en sak som doa när den är trasig ger bara längre reparationstider, man ska säga som det är och inte skapa nya problem genom att ge fel info.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är två olika skärmar. Problemet är att min LG som jag fick idag visar en gråaktig färg medans min gamla och min skärm på den bärbara visar den normala blåa färgen på bland annat sweclockers sida. Kan väl knappas vara så fel färgkalibrerade när man plocka ut den ur kartong, att den visar en helt annan färg än vad alla andra skärmar gör?

Edit: Har lyckas färgkalibrerade någorlunda nu, konstig att den är så gråaktig i färg när man plocka ut den ur kartong när RGB är på 50 allihopa, även förinställningar på meny är inställd på mer grå? Har alla andra som äger en sådan oxå så?

Permalänk
Rekordmedlem

Skärmen är inte korrekt kalibrerad när den är ny, däremot finns det skärmar som levereras med kalibrator, men de är dyra, en del skärmar har en fabrikskalibrering, men de kan ju inte ta hänsyn till dina lokala förutsättningar, så har man höga krav kalibrerar man själv och det ska dessutom upprepas med jämna mellanrum eftersom skärmarna ändras pga drifttiden.
Vilken utbytespolicy man har är ju olika mellan butiker, så det där är inget allmängiltigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skärmen är inte korrekt kalibrerad när den är ny, däremot finns det skärmar som levereras med kalibrator, men de är dyra, en del skärmar har en fabrikskalibrering, men de kan ju inte ta hänsyn till dina lokala förutsättningar, så har man höga krav kalibrerar man själv och det ska dessutom upprepas med jämna mellanrum eftersom skärmarna ändras pga drifttiden.
Vilken utbytespolicy man har är ju olika mellan butiker, så det där är inget allmängiltigt.

Jag förstod att den flesta skärmar man får inte är korrekt kalibrerad men denna var som sagt väldigt gråaktig färg på standard.

Permalänk
Avstängd

Antagligen kör du 9300k på din CRT, blå kalas då. (Vad säger att din CRT är korrekt kalibrerad föresten?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Antagligen kör du 9300k på din CRT, blå kalas då. (Vad säger att din CRT är korrekt kalibrerad föresten?)

Min andra skärm är en LCD Benq med LED belysning. Har inte gjort någon färgkalibrering utan kör med den direkt ur box inställningarna. Tycker den är snarlik med färgerna som min bärbara har på sin skärm, bara LG så har lite gråare på sin standard.

Någon som har LG skärmen och kan ändra black level, nyans eller mättnad? Kommer inte åt dom på menyn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kontroller i grafikkortet också, saknar du nått i skärmen kolla i drivrutinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.