Har GA-X38-DQ6 stöd för att starta från USB Flash (UFD) minnen?

Permalänk

Har GA-X38-DQ6 stöd för att starta från USB Flash (UFD) minnen?

Tja!

Ja, som rubriken lyder, kan jag boota från ett USB minne? Jag har ett alternativ som heter "USB-HDD" som jag kan sätta som "First Boot Device". Men Acronis supporten hävdar att detta moderkort inte kan boota från ett USB anslutet Flash minne, alltså vanligt USB minne. Detta eftersom det står "USB-HDD" och inte USB-Flash drive eller liknande.

Kan någon bekräfta eller avfärda det här påståendet? Vad heter alternativet ni väljer på era moderkort när ni vill starta från ett USB minne?

De hävdar att "USB-HDD" är till för att boota från en USB ansluten extern hårddisk. Kan det stämma? För som jag förstått det så ses både externa USB hårddiskar och USB Flash minnen på samma sätt, något man kallar för "USB mass storage device class".

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det här moderkortet stödjer start från USB minnen. Menyalternativet i BIOS heter "USB-HDD" precis som jag skrev innan. Det är inte så väldokumenterat i manualen som jag hade önskat, de olika alternativen under First Boot Device t.ex. är knappt beskrivna. Men jag har hittat flera referenser till USB minnen i manualen.

Sida 46:

Citat:

Legacy USB storage detect
Determines whether to detect USB storage devices, including USB flash drives and USB hard
drives during the POST. (Default: Enabled)

Sida 70:

Citat:

4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility
A. Before You Begin:
1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your
motherboard model.
2. Extract the file and save the new BIOS file (e.g. X38DQ6.F1) to your floppy disk, USB flash drive,
or hard drive. Note: The USB flash drive or hard drive must use FAT32/16/12 file system.

Dessutom har jag provat att starta datorn med samma USB minne men med Linux på. Det fungerade! Men oj vilken plåga det var att få det att fungera. Man var tvungen att formatera USB minnet med FAT istället för FAT32 som är standard för dessa.

Huvudsaken är den att GA-X38-DQ6 kan visst boota från USB minne! Acronis supporten är ute och cyklar. Det är något fel på den boot image som skapas av Acronis programvara (Acronis Boot Media Builder). Jag ska prova att formatera USB minnet med FAT istället för FAT32. Det är kanske samma problem som med Linux på USB.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111