Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2007

Värmeutveckling CPU

Hej,

Jag har en dator med en Q6600 CPU som nu jag ställt in i en större gå-in-garderob, problemet är att det blir lite varmt där inne då de inte är nån luftcirkulering så nu ligger CPU temp på ca 55 grader i idle ifrån ha legat på ca 45 när den var ute i rummet.

Tänkte höra om vad det finns för alternativa CPU man kan använda sig av som är strömsnålare och har mindre värmeutveckling. Datorn används bara till filserver eller nån som sitter o surfar mm så inget krav på nån prestanda.

Nån som har nå tips? CPU ska sitta i en LGA775 socket

/Thomas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Zhenli:

Hej,

Jag har en dator med en Q6600 CPU som nu jag ställt in i en större gå-in-garderob, problemet är att det blir lite varmt där inne då de inte är nån luftcirkulering så nu ligger CPU temp på ca 55 grader i idle ifrån ha legat på ca 45 när den var ute i rummet.

Tänkte höra om vad det finns för alternativa CPU man kan använda sig av som är strömsnålare och har mindre värmeutveckling. Datorn används bara till filserver eller nån som sitter o surfar mm så inget krav på nån prestanda.

Nån som har nå tips? CPU ska sitta i en LGA775 socket

/Thomas

Vad har du för moderkort? Det är ju stor skillnad på olika moderkort vilka CPU:er de stöder.
Men om moderkortet har stöd för det, så är (nya) E6500 (@2,93MHz) och E5500 två strömsnåla processorer på 45nm teknik.

http://www.inet.se/artikel/5309970/intel-dual-core-e5500-2-8g...
http://www.inet.se/artikel/5309964/intel-dual-core-e6500-2-93...

Men som sagt, kolla upp vad ditt moderkort har stöd för (alt. säg vad moderkortet heter, så kan vi kolla upp det).

Du kan även få tag på begagnade E5XXX processorer för en spottstyver.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Prova att underklocka och sänka CPU-spänningen.
Det borde få den att gå betydligt kallare,

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2007

Halloj,

Jag har nu underklockat den samt sänkt spänningen så fick ner temperaturen en 10-12 grader. Ska prova leka lite mer med inställningar o se om man kan få ner den ytterligare.

Tack för hjälpen så länge, uppskattat!