Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

Bara en liten fråga.
Har du fasvänt högtalarna på ena sidan ?

Fasvänder man i en sån här konstruktion lär det inte bli nån bas, basarna sitter i samma låda och den är inte såpass stor att den kommer att fungera som öppen baffel i basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fasvänder man i en sån här konstruktion lär det inte bli nån bas, basarna sitter i samma låda och den är inte såpass stor att den kommer att fungera som öppen baffel i basen.

Av just den anledningen så släcker dom varandra och basen uteblir..Tro mig...Till TS prova i alle fall du har inget att förlora på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

Av just den anledningen så släcker dom varandra och basen uteblir..Tro mig...Till TS prova i alle fall du har inget att förlora på det.

Nu får du nog läsa på din akustikteori igen, i en sådan här konstruktion bör alla basarna gå utåt med en positiv signal annars släcker de ut varandra under en ganska hög frekvens som beror på lådans mått, kanske tom uppe i mellanregistret i det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu får du nog läsa på din akustikteori igen, i en sådan här konstruktion bör alla basarna gå utåt med en positiv signal annars släcker de ut varandra under en ganska hög frekvens som beror på lådans mått, kanske tom uppe i mellanregistret i det här fallet.

Teorin och praktiken stämmer inte alltid i verkligheten. Men det gör ERFARENHET punkt

Permalänk
Medlem

Om ljudet är bra så måste jag säga att du verkligen lyckats! Den ser ju grymt beast ut!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av micke7406:

Teorin och praktiken stämmer inte alltid i verkligheten. Men det gör ERFARENHET punkt

Jo de stämmer, även simuleringar stämmer oerhört bra vad gäller högtalarbyggen, däremot om man inte är tillräckligt noggrann när man mäter/samlar in rådata då blir det fel, men fysikens lagar fungerar utmärkt på högtalarbyggen, de som bara bygger på erfarenhet brukar inte få till bra byggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av moron:

Fina bilder!

Tack

Skrivet av FireFox:

Varför inte montera in 2 st basar på vardera kortsida?

Funderade på det, hade blivit grym bas!
Men anledningen till att jag inte gjorde det var att lådan skulle bli väldigt mycket tyngre (basar väger), men främst för att volymen på lådan inte skulle räcka till. Dvs lådan skulle egentligen behöva vara större för att kunna få något bra ljud i alla högtalarna då :/ (Ifall man tänker på storleken på lådorna man köper som det bara sitter en bas i)

Skrivet av zorki:

13kg e bara lite mer än ett flak öl. de har väll ingen klagat på släpa:P

Haha nä, som sagt, det funkar utmärkt att bära till och från bilen/korta sträckor. Fixar jag ett längre band så är det inga problem att bära lite längre sträckor (det jag har e något för kort). Men å andra sidan, vem glider runt på stán med en sån här?

Skrivet av Dr33mcrusher:

Om ljudet är bra så måste jag säga att du verkligen lyckats! Den ser ju grymt beast ut!

Man tackar, är ingen audiophil men enligt de som lyssnat så är ljudet prima, och jag hör då inga skavanker!

Angående diskussionen om fasvändning, nej jag har inte fasvänt några högtalare av anledningen att jag fått rekommendationer att inte göra det.
Och ja, basen är inte borta, den finns där. Men det är ju självklart att den inte presterar som en datorbas som ligger på runt 8-10 tum

NU är priserna uppe för de som är intresserade. Blev dyrt, men å andra sidan så är jag nöjd, fick ett mvg, fick massa erfarenhet, samt en rolig slutprodukt. Sen så fick man ju lite sponsring av föräldrarna så i slutändan så var det värt det

Permalänk
Medlem

kan bara hålla med de funkar. polaren hade en liknande låda för 5-10 år sen
med bilbatteri o en bilstereo o 2 högtalare bara. den blev välanvänd på strandfesterna. man släpar de gärna för nöjets skull:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT