Permalänk

Tips

Hejsan, jag undrar vad e bättre o köpa 2 bra fläktar som e 100mm eller en stor 200mm för jag har palts för 200mm på lådan.
sen undra rjag om man kan ändra proc fläktarna o lägga till andra?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tittar du på luftflöde enligt spec så är en 200mm (iaf Antec Big Boy) som enligt spec flyttar 227m³/h (om jag räknat rätt i omvandlingen från CFM ) bättre än 2st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm som enligt spec flyttar 98 m³/h per fläkt, dvs strax under 200

Dock är ju frågan hur kylningen ser ut i resten av din låda, kanske lönar sig med extra insug eller så om du har höga temperaturer.

Proc fläktarna? Antar att du menar fläkt som sitter på din CPU kylare?
Isf beror det ju på vad du har för kylare, sitter du på standard kylare för vad du nu har för processor så förslår jag att du kollar här http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning
Vill du ha nåt billigt men effektivt så rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... men det finns ju mycket att välja på beroende på vad man vill ha för effekt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Instämmer om Antec Big Boy, väldigt bra fläkt som dessutom är rejält tyst på lägsta inställningen. Jag har en Xigmatek 200mm hemma som också är förbaskat fin. Utöver dem så har jag ingen egentligen koll på fläktar i den storleken. Gentle Typhoon är såklart bra fläktar, men jag hade personligen föredragit en 200mm fläkt just eftersom de är så pass tysta.

212:an är en bra processorkylare. Har du mer pengar att lägga så är NH-D14 ett riktigt fint val om än lite overkill i 9 fall av 10.