Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Blanda RAM-storlek

Funderar på att uppgradera minnet. Moderkortet har två kanalers RAM och just nu har jag 2 GB på varje kanal. Går det bra att stoppa 4+2 GB på varje kanal i stället?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Storleken i sig är inget problem, däremot kan det vara så att kombinationen av din processor, dina nuvarande minnen och de 4GB stickor du köper inte trivs tillsammans.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av swahnroger:

Funderar på att uppgradera minnet. Moderkortet har två kanalers RAM och just nu har jag 2 GB på varje kanal. Går det bra att stoppa 4+2 GB på varje kanal i stället?

Vilket moderkort har du? Det finns en del äldre kort som inte tar de större minnesstorlekarna.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Jalle64:

Vilket moderkort har du? Det finns en del äldre kort som inte tar de större minnesstorlekarna.

Har ett ASUS M4A785TD-V EVO. Det stödjer 16 GB, så det ska vara okej. Hade först tänkt stoppa in ytterligare 4 GB, men vad 17, kanske lika bra och dra ur allting och köpa 4x4GB istället. Är ju rätt billigt numera. Eller så blandar jag. Om det funkar vill säga.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av swahnroger:

Har ett ASUS M4A785TD-V EVO. Det stödjer 16 GB, så det ska vara okej. Hade först tänkt stoppa in ytterligare 4 GB, men vad 17, kanske lika bra och dra ur allting och köpa 4x4GB istället. Är ju rätt billigt numera. Eller så blandar jag. Om det funkar vill säga.

Det bör funka med blandning så kör på.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av swahnroger:

funkar det inte å blanda, så köp 2st 4gb stickor till bara annars bör även 2st 4gb stickor räcka gott och väl

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm