Permalänk

Blanda RAM-storlek

Funderar på att uppgradera minnet. Moderkortet har två kanalers RAM och just nu har jag 2 GB på varje kanal. Går det bra att stoppa 4+2 GB på varje kanal i stället?

Permalänk
Medlem

Storleken i sig är inget problem, däremot kan det vara så att kombinationen av din processor, dina nuvarande minnen och de 4GB stickor du köper inte trivs tillsammans.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swahnroger:

Funderar på att uppgradera minnet. Moderkortet har två kanalers RAM och just nu har jag 2 GB på varje kanal. Går det bra att stoppa 4+2 GB på varje kanal i stället?

Vilket moderkort har du? Det finns en del äldre kort som inte tar de större minnesstorlekarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilket moderkort har du? Det finns en del äldre kort som inte tar de större minnesstorlekarna.

Har ett ASUS M4A785TD-V EVO. Det stödjer 16 GB, så det ska vara okej. Hade först tänkt stoppa in ytterligare 4 GB, men vad 17, kanske lika bra och dra ur allting och köpa 4x4GB istället. Är ju rätt billigt numera. Eller så blandar jag. Om det funkar vill säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swahnroger:

Har ett ASUS M4A785TD-V EVO. Det stödjer 16 GB, så det ska vara okej. Hade först tänkt stoppa in ytterligare 4 GB, men vad 17, kanske lika bra och dra ur allting och köpa 4x4GB istället. Är ju rätt billigt numera. Eller så blandar jag. Om det funkar vill säga.

Det bör funka med blandning så kör på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Har ett ASUS M4A785TD-V EVO. Det stödjer 16 GB, så det ska vara okej. Hade först tänkt stoppa in ytterligare 4 GB, men vad 17, kanske lika bra och dra ur allting och köpa 4x4GB istället. Är ju rätt billigt numera. Eller så blandar jag. Om det funkar vill säga.

funkar det inte å blanda, så köp 2st 4gb stickor till bara annars bör även 2st 4gb stickor räcka gott och väl

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w