Permalänk
Medlem

AMD Phenom 2 X4 955 Black Edition

Tjena jag har då en AMD Phenom 2 x4 955 black Editon.
3.2Ghz 1,4V
Mitt Motherboard är ett Assus M4A87TD

Undrade lite vad är bra Voltage för runt 3.8-4.0Ghz ?
Har en Zalman 9900 Max red Led kylare.
Skulle vara gutt om man kunde få lita råd om Volten på denne Cpun pga att jag har vartit lite osäker när de gäller att klocka i Assus Bios den är lite anorlunda än vad de andra är.

Permalänk
Medlem

För att ligga stadigt på 4GHz + NB på 2,4GHz så är jag tvungen att ha en Vcore på 1,42V. Det skiljer sig rejält mycket mellan varje enskild processor och därför är det omöjligt att säga just hur mycket som kan krävas för din del. Det beror också rejält mycket på vilken stepping (revision) du har, C3:an behöver betydligt mycket mindre spänning än de tidigare t ex.

Om jag inte minns fel är 1,45V gränsen för vad AMD rekommenderar, så det är ju bara att du testar dig fram tills du kommer dit eller tills temperaturen blir för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

För att ligga stadigt på 4GHz + NB på 2,4GHz så är jag tvungen att ha en Vcore på 1,42V. Det skiljer sig rejält mycket mellan varje enskild processor och därför är det omöjligt att säga just hur mycket som kan krävas för din del. Det beror också rejält mycket på vilken stepping (revision) du har, C3:an behöver betydligt mycket mindre spänning än de tidigare t ex.

Om jag inte minns fel är 1,45V gränsen för vad AMD rekommenderar, så det är ju bara att du testar dig fram tills du kommer dit eller tills temperaturen blir för hög.

hehe ty XD Ne fick ett tips av en polare som har likadan Cpu som jag och körde lite tester och 1.55V på CPUn så körde den extremt gutt på 55c i loade