Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Fläktspänningsstyrning

Kan någon svara på om nyare moderkort från ASUS (närmare bestämt P8Z68-V Pro) kan reglera spänningen till fläktar med 3 pinnar, alltså utan PWM?

Mitt gamla P4-mobo kan det, men det kanske är en sådan där sak som inte anses behövas längre.

// Jay-C
CPU: i7 2600K w/ H80i | GPU: GTX 570 OC | SSD: 510 120GB | MB: P8Z68-V Pro
RAM: 2x4GB Vengeance 1600MHz CL8 | APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Jag har precis samma fråga, och har suttit och googlat (fint ord) i tre timmar nu. Vad jag förstår så kan inte CPU_fan uttaget styra 3-pins-fläktar. Det verkar som om MSI och Gigabyta har kvar denna funktion, men att den är stor och drar mycket ström. Med tanke på att P8Z68-kortet marknadsförs som strömsnålt så har de antagligen tagit bort denna funktion.

Det finns möjligen en chans att kontrollera 3-pins-fläkt genom chassifläktuttaget, men denna kommer inte att styras av rätt temperatursensor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

troligen kan du ställa in i bioset om du skall köra med PWM eller analog om det är 4-pins-kontakter på moderkortet.
så är det i varje fall på mig Gigabyte GA-H55M-UD2H.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Jag har ett Sabertooth P67 och jag är ganska säker på att det inte går att voltstyra CPU-utgången; finns bara PWM. Det är möjligt att det kanske fixas i framtida BIOS men just nu är det så. Chassi och "assistansfläkten" går däremot att styra.

Om du vill "konvertera" en PWM styrning till voltstyrning så kan du skaffa en sån här:
http://indomo.se/7000-Nanoxia-flaktkontroller-PWMX-for-3pin-f...
Kan vara värt 50 spänn.

Dator: ASUS Sabertooth P67 - Core i5 2500K vattenkyld - 4x4GB Kingston HyperX Genesis Grey 1600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Crucial m4 512GB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato 3.0-132
Nalle: Samsung Galaxy S6 32GB - Stock