Permalänk

Överklockning AMD Phenom 955 BE

Hejsan SweClockers igen!
Jag har varit i BIOS och pillat lite på Vcoren och frekvensen på prollen.
Men jag har ett litet problem, jag kan inte höja min Vcore?
Jag har satt Over Voltage på kortet till CPU'n till 1.6 och NB ligger på 1.3, men varför höjs inte min Vcore? Någon mer inställning som ska ske?

MVH fiskbullen

Visa signatur

GAMING: AMD Phenom X6 3.3 GHZ | nVidia Geforce 560 | Seagate Barracuda 500GB | ASUS M4A97-PRO | 550 Fractal Designe | 4x4 GB Vengance 1600Mhz | Logitech G5/Microsoft intellimouse 3.0 | Razer reclusa | Steelseries 5L mousepad | <-

Permalänk
Medlem

"Core Temp displays VID, not Core Voltage, it's fundamentally different.
Core Voltage, what CPU-z displays, is taken from an onboard sensor.
VID is a value reported by the processor, I can't do anything about it when the CPU is not reporting the correct values. There is also no way for me to detect with accuracy when the VID may be incorrect."

Från han som programmerar Coretemp... Det är alltså default spänning som syns i Coretemp, kolla den i CPUID Hardware Monitor eller CPU-Z istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Du håller koll på temperaturerna va?
AMD's rekommendation är att inte gå över 1.45vcore om jag inte minns fel. Över 1.5 hade i vilket fall inte jag kört med en längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Du håller koll på temperaturerna va?
AMD's rekommendation är att inte gå över 1.45vcore om jag inte minns fel. Över 1.5 hade i vilket fall inte jag kört med en längre tid

Max 1.5 är deras rekomendation. Kör själv 1.476 och det funkar finfint.

Permalänk
Medlem

1.6v låter väldigt högt för att nå 4ghz.
Prova att se hur långt du kan klocka utan att pilla på volten. Min gör 3800mhz utan att jag behöver pilla, vid 4ghz måste jag gå upp till 1.45.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.