Permalänk
Medlem

Vattenkylning i Fractal R3

Hejsan!

Jag ska äntligen ge mig in på detta med vattenkylning men har lite problem.

Jag är supernöjd med mitt Fractal R3 chassi och vill helst inte byta ut det mot något annat, men vet ej om jag kommer få plats med vattenkylningen.
Det jag läst är att det blir väldigt tight att få plats med det i toppen då det kommer ta i moderkortet, har dock sett några bilder med folk som har det i toppen. Finns det "smalare" radiatorer som får plats där med fläkt?

En tanke är att ha det i botten på chassit.
Jag vill väldigt gärna inte ta bort HDD buren då jag har rätt så mycket hårddisk.
Om man kapar lite på HDD buren så man får bort två platser och kan köra en 240 radiator där eller liknande?

Vad tror ni om detta? Finns det någon bättre lösning? Jag har sökt lite på ämnet men hittar inte jättemycket.

Om det nu inte finns någon bra lösning på det hela, vad kan ni rekommendera för chassi som som kostar max 1500:-?

Tack på förhand!

MVH/ SpaarkX

Permalänk
Medlem

öppna ditt chassi så inser du snabbt att det inte får plats något mer än en normal tjock fläkt i toppen.

om man förskjuter raden mot sidan så får man plats, så har jag gjort.

man få tabort hela hd-buren om man skall få plats med en stående 240-rad där.
har man rad:en liggandes så kan man nog behålla halva hd-buren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

öppna ditt chassi så inser du snabbt att det inte får plats något mer än en normal tjock fläkt i toppen.

om man förskjuter raden mot sidan så får man plats, så har jag gjort.

man få tabort hela hd-buren om man skall få plats med en stående 240-rad där.
har man rad:en liggandes så kan man nog behålla halva hd-buren.

Det var precis det jag undra om man kanske skulle få plats på botten?

Sen finns det folk som fått plats med radiatorn där uppe och jag har nog kommit på en lösning jag med.
Om man kollar på recensionen av Fractal Design ARC så ser man att det är inte speciellt mycket skillnad på det och Define R3. Skillnaden i toppen är att det är större fläkt hål och att de satt monteringshål för rad längre ut mot sidan.

Så skulle man bara borra upp egna monteringshål så skulle man kunna fästa den längre ut och på det viset så tar den inte i moderkortet utan går på ovan sidan av det.