hur gör man med dålig täckning om man har ett trådlöst nätverk

Permalänk

hur gör man med dålig täckning om man har ett trådlöst nätverk

ja har ett trådlöst nätverk. och det ska kunna köra upp till 6 mbit/sek. men det kör på mindre en 0,6 mbit/sek. och har kollat med telenor och det finns bra täckning inom några kilometer. vad ska jag göra????

Permalänk
Medlem

Va ingom några kilometer? Menar du möjligtvis mobilt bredband?

Permalänk

Han menar troligen mobilt. Det finns väll inte så mycket att göra, finns det inte täckning så finns det inte testa annan leverantör? Skaffa trådat?
Sätta upp en mast kan du inte direkt göra.
Möjligen försök att typ lägga modemet så det inte är instängt i något hörn, kanske typ på övervåningen om du har en sådan eller liknande.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Grattis! Du har upptäckt att mobilt bredband är värdelöst. Tryck 1 för att byta till ADSL/fiber eller 2 för att vänta på 5G.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

att skaffa trådat kostar över 7000kr. jag tycker det är helt otroligt att dom ska ha över 7000 för att sätta upp en sex meter lång koppartråd.

Permalänk
Medlem

Nu beror på vad du har för modem, vilka kontakter du kan utnyttja and so on men här är alternativ:

http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=57_75&produc...

Olika adaptrar för olika kontakter för ditt modem, troligtvis är där en som ska funka med ditt: http://www.davido.se/shop/index.php?cPath=57_78

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

HELT säker att du inte menar 0,6 Mb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

HELT säker att du inte menar 0,6 Mb/s?

Precis, om du har 6Mbit/s är det helt normalt med 0.6Mb/s

Edit: typo av mig, menade givetvis 6Mbit/s

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosl92:

Precis, om du har 6mbit/s är det helt normalt med 0.6Mb/s

Sluta förvirra karn, det är väll klart att han inte har 6 millibit/s, eller mysslyckades du totalt och menade 6 MegaByte/s? B=BYTE b=bit.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ph33r:

Sluta förvirra karn, det är väll klart att han inte har 6 millibit/s, eller mysslyckades du totalt och menade 6 MegaByte/s? B=BYTE b=bit.

Nu skrev han ju dock inget sort b utan bara stort M, alltså bit, right?

Permalänk
Medlem

Gör ett tptest o visa oss resultaten.

Men du får så gott som aldrig vad som är upp till.
jag tex har upp till 7.2, max jag kommit upp till, även mitt i stan där tekningen ska vara perfekt är 6mbit/sek.

Där jag bor vilket ligger en liten bit ifrån brukar jag få runt 2-4mbit/sek.
Får du 0.6mbit/sek då är du enbra bit från masten.

EDIT: jag bytte dongel igår, testa tptest idag o fick 6.92mbit/sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Sluta förvirra karn, det är väll klart att han inte har 6 millibit/s, eller mysslyckades du totalt och menade 6 MegaByte/s? B=BYTE b=bit.

Mosl92 skrev med all sannolikhet mbit med litet b av misstag, om du tänker till lite borde du nog förstå att han menar 6Mbit/s.

0,6 Mb/s (förtydligar: Megabyte) är en helt normal hastighet för en uppkoppling på 6 Mbit/s (förtydligar: Megabit)

Till TS: ignorera det här, och allt efter inlägg #8

Permalänk
Medlem

Ta reda på i vilken riktning du har närmaste 3g mast och montera en antenn som du sen kopplar till ditt modem.

http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner.html

Antennerna kostar en slant och det gör också kabeln. Mitt tips är att ringa och prata med deras säljare/support, jag har själv köpt där och var väldigt nöjd.

Om du väljer antenn, tänk på att montera den högt och försök få fri siktlinje mellan antennen och 3g-masten för bästa överföring.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är dålig täckning för mobilt bredband du menar så skaffa ett riktigt modem med anslutning för extern antenn och montera en riktad utomhusantenn, det fixar dom åt dig på en seriös mobiltelefonfirma, gissar att delarna kostar kring 2000kr sedan tillkommer monteringen, göra själv eller be firman.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är dålig täckning för mobilt bredband du menar så skaffa ett riktigt modem med anslutning för extern antenn och montera en riktad utomhusantenn, det fixar dom åt dig på en seriös mobiltelefonfirma, gissar att delarna kostar kring 2000kr sedan tillkommer monteringen, göra själv eller be firman.

Eller skaffa telia med bra mycket bättre täckning.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Eller skaffa telia med bra mycket bättre täckning.

Mmmm säg inte det. Hemma hos mej funkar Telia riktigt uruselt och jag bor inte uppe i norraste norrland utan en liten bit utanför Södertälje. Däremot funkar Telenor riktigt bra och jag ligger normalt mellan 4-5Mbit/sek

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Inaktiv

Täckning beror ju helt på var masterna står/riktas, du kan ha en Telia/Tele2-mast 500 meter bort, och en Telenor/3-mast 2 km bort, då är det dumt att välja Telenor. Sen påverkar ju allt som finns mellan dig och masten, skog, hus osv, radioskugga.