ARM-processorer i 25 procent av alla bärbara datorer 2015

Permalänk
Melding Plague

ARM-processorer i 25 procent av alla bärbara datorer 2015

Intel och AMD kan snart få se en mängd ARM-baserade utmanare på persondatormarknaden. Analysföretaget Isuppli förutspår att ARM återfinns i närmare 25 procent av alla bärbara datorer redan om fyra år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vad innebär arm?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

vad innebär arm?

Det är en speciell processorarkitektur, ungefär som x86 bortsätt från att det inte är x86. Processorerna vi använder i våra mobiltelefoner är inte x86-processorer utan ARM-processorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

ARM ja tack säger jag! Strömsnålt och bra. Och en konkurrent till X86 Intel, AMD och VIA precis vad som behövs för att driva priserna neråt ytterliggare.

Sen lär väl Windows 8 versionen som kör ARM inte ha stöd för lika mycket program som X86 versionen kommer ha antar jag? Någon som vet hur bra Linux är förberett för ARM? Ubuntu har en ARM version men vet inte hur den står sig mot deras X86 varianten.

Deras analys kan säkert komma att stämma. Vem vet hur det ser ut 2015. Antagligen har ARM kommit en lång väg vid det laget. Vilket även X86 kommer ha gjort. Frågan är bara om det är lika dominerande då i våra datorer som det är idag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inte alls fel. Bärbara datorer ska användas till nödsurf och inget annat och ARM bör fungera utmärkt, energieffektivt och bra.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Trevligt. Energisnåla bärbara datorer som är helt fläktlösa är inte helt fel.

Ser även fram emot dagen då man kan skaffa sig en HTPC som använder sig av ARM.

Behöver i stort sett bara x86 när jag spelar eller komponerar musik. Resten av tiden så behöver jag ingen kraftfull burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

ARM ja tack säger jag! Strömsnålt och bra. Och en konkurrent till X86 Intel, AMD och VIA precis vad som behövs för att driva priserna neråt ytterliggare.

Sen lär väl Windows 8 versionen som kör ARM inte ha stöd för lika mycket program som X86 versionen kommer ha antar jag? Någon som vet hur bra Linux är förberett för ARM? Ubuntu har en ARM version men vet inte hur den står sig mot deras X86 varianten.

Deras analys kan säkert komma att stämma. Vem vet hur det ser ut 2015. Antagligen har ARM kommit en lång väg vid det laget. Vilket även X86 kommer ha gjort. Frågan är bara om det är lika dominerande då i våra datorer som det är idag?

X86 är intels patent, så ARM konkurrerar bara indirekt med AMD och VIA. Nvidia är för tillfället ARM kungar med tegra. Intel har stängt ute Nvidia från X86 genom att förvägra dem licens och Nvidia har hävdat att de kommer att kunna konkurrera med intels x86 genom sina ARM-proppar.

Vad vi ser här är ett resultat av perversa patentlagar, monopolistisk marknad och isolation. Intel kan genom att utplåna sin konkurrens skapa nya marknader som motverkar dem. Ultimata beviset på att endast fria marknader är sunda. X86 är mkt mer avancerat än ARM, men blir i slutändan för dyrt, tråkigt och dumt tack vare dålig konkurrens. Tar någon patent på luft kommer människan skaffa gälar.

Jag tippar på att AMD har mer att vinna på att tillverka ARM plattformar än att försöka vinna marknadsandelar av de som äger det patent de verkar inom. Samma gäller för VIA, med undantaget att de är så dåliga att de borde lägga ner.

Skulle jag få välja aktier så vore det i Nvidia. Intel dödar X86. Tippar på att det blir inte så många generationer till med prestandaökningar för hemmaanvändare på X86. Bulldozer är fel produkt i fel tidpunkt. SB-E kommer att ha så mkt prestanda över att det är meningslöst för 99,9% av de som ändå köper. Intel borde prispressa, inte prestandajaga. En dator borde kosta 1000 spänn och ha inbyggd GSM och wifi, så att inte X86 tappar mer till ARM.

Har själv en 2500K sen januari... tänkte överklocka... varför? Tror inte den har varit på 100% än.

Sagt detta förr.. men nu börjar det alltå hända. Vänta mkt mer iom windows 8. Det finns en anledning att de gör det ARM kompatiblet. Innan 2013 ser vi nog prestandatest mellan ARM och X86 på samma OS. Då har nvidia tegra... 8 kanske.

Permalänk
Medlem

Arm är en tillfällighet i tackt med att x86 och x64 blir mer energisnåla och i takt med integrerad grafik i cpu blir bättre så kommer arm försvinna. Det tjänar ett syfte nu men jag tror inte arm kommer bli långvarigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Arm är en tillfällighet i tackt med att x86 och x64 blir mer energisnåla och i takt med integrerad grafik i cpu blir bättre så kommer arm försvinna. Det tjänar ett syfte nu men jag tror inte arm kommer bli långvarigt.

ARM kom 1983 och har stannat, så känns inte så tillfälligt ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

X86 är intels patent, så ARM konkurrerar bara indirekt med AMD och VIA. Nvidia är för tillfället ARM kungar med tegra. Intel har stängt ute Nvidia från X86 genom att förvägra dem licens och Nvidia har hävdat att de kommer att kunna konkurrera med intels x86 genom sina ARM-proppar.

Vad vi ser här är ett resultat av perversa patentlagar, monopolistisk marknad och isolation. Intel kan genom att utplåna sin konkurrens skapa nya marknader som motverkar dem. Ultimata beviset på att endast fria marknader är sunda. X86 är mkt mer avancerat än ARM, men blir i slutändan för dyrt, tråkigt och dumt tack vare dålig konkurrens. Tar någon patent på luft kommer människan skaffa gälar.

Jag tippar på att AMD har mer att vinna på att tillverka ARM plattformar än att försöka vinna marknadsandelar av de som äger det patent de verkar inom. Samma gäller för VIA, med undantaget att de är så dåliga att de borde lägga ner.

Skulle jag få välja aktier så vore det i Nvidia. Intel dödar X86. Tippar på att det blir inte så många generationer till med prestandaökningar för hemmaanvändare på X86. Bulldozer är fel produkt i fel tidpunkt. SB-E kommer att ha så mkt prestanda över att det är meningslöst för 99,9% av de som ändå köper. Intel borde prispressa, inte prestandajaga. En dator borde kosta 1000 spänn och ha inbyggd GSM och wifi, så att inte X86 tappar mer till ARM.

Har själv en 2500K sen januari... tänkte överklocka... varför? Tror inte den har varit på 100% än.

Sagt detta förr.. men nu börjar det alltå hända. Vänta mkt mer iom windows 8. Det finns en anledning att de gör det ARM kompatiblet. Innan 2013 ser vi nog prestandatest mellan ARM och X86 på samma OS. Då har nvidia tegra... 8 kanske.

för amd äger ju inte 64 bitarsinstruktionerna som intel måste "låna" av dem? det har ett förhållande där de är beroende av varandra

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Jag skulle välkomna lite konkurrens på laptop-fronten. Go ARM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Bärbara datorer ska användas till nödsurf och inget annat

Va?
Jag förstår mig verkligen inte på den typen av uttalanden.
Vad vill du säga med påståenden om vad laptops SKA användas till?

Permalänk

jomenvist.....näe jag tycker dagens laptops är för sega men det är nog bara jag.
arm har ganska så nyligen sprungit in i väggen vilket x86 gjorde för en handfull år sedan, dvs frekvenserna går inte att höja så man paralelisera istället vilket inte funkar så bra med vanlig singel tråd som det mesta här i livet är...
ran rant rant...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Va?
Jag förstår mig verkligen inte på den typen av uttalanden.
Vad vill du säga med påståenden om vad laptops SKA användas till?

Var likadant i en nyhet som handlade om 6990 mobile för bärbara. Vissa ser inte användnings området av bärbara längre än att man kan jobba på dem.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Sådärja.... då har man hittat sin nästa dator/processor. Naturligtvis beroende av priset också.
Vill köpa billig liten laptop med surf

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Var likadant i en nyhet som handlade om 6990 mobile för bärbara. Vissa ser inte användnings området av bärbara längre än att man kan jobba på dem.

Jag tycker det är ett stort problem i hela samhället att folk ser till sina egna användningsmönster och sedan menar att alla andra SKA göra likadant eftersom deras sätt är bäst.
Riktigt trist inställning faktiskt.

EDIT: Jag tror ARM kommer vara sällsynt i kraftigare laptops men kommande generationers netbooks och "ultrabooks" och liknande kanske det kan konkurrera.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte.
Fusion o sandy bridge är inte speciellt dyra heller.
Fusion i alla bärbara 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

för amd äger ju inte 64 bitarsinstruktionerna som intel måste "låna" av dem? det har ett förhållande där de är beroende av varandra

Vad är poängen med ditt inlägg?

Möjligen en del, men det är bättre att ha bilen än husvagnen, grunden än taket, fasaden än färgen osv. 64 bitarsinstruktionerna är på X86. Nu säger jag att intel håller i trumfen här. Sen säger jag att det nyttjas på ett dåligt sätt dessutom, så att ARM baserade lösningar tar mer och mer andelar av x86 marknaden.

Andra andledningar till att ARM tar av x86 kan ju vara att ARM är bättre eller att x86 inte kan göras tillräckligt strömsnålt. Jag tror att det är konkurrensen som driver ARM framåt, inte tekniken. Varför tror jag nu det, trots att AMD har en licens i licensen... vilket är otroligt oviktigt i sammanhanget. Jo:

Själv tippar jag på att ARM och X86 tekniskt kan ersätta varann i ett ganska stort segment, dvs liknande energi mot prestandasiffror. Vad får mig att tro sånt? Saker som att apple hintar om ARM macbooks, saker som att x86 ska in i mobiler, saker som attt Nvidia säger sig ska konkurrera om prestadatronen i PC på ARM plattform. Ja kolla nätet.. googla arm och x86 tillsammans.

Kanske kommer plattformar där ARM och x86 kan jämföras att bidra till en mer teknikdriven fördelning.

Permalänk
Medlem

Tror ARM i mobiler, surfplattor och vissa netbooks. Men nej utveckligen sover verkligen inte hos AMD och Intel så att det inte skulle kunna göra strömsnålt är BS.

Så om netbooks räknas som bärbara kanske jag köper "analysen".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av ford:

X86 är intels patent, så ARM konkurrerar bara indirekt med AMD och VIA. Nvidia är för tillfället ARM kungar med tegra. Intel har stängt ute Nvidia från X86 genom att förvägra dem licens och Nvidia har hävdat att de kommer att kunna konkurrera med intels x86 genom sina ARM-proppar.

Vad vi ser här är ett resultat av perversa patentlagar, monopolistisk marknad och isolation. Intel kan genom att utplåna sin konkurrens skapa nya marknader som motverkar dem. Ultimata beviset på att endast fria marknader är sunda. X86 är mkt mer avancerat än ARM, men blir i slutändan för dyrt, tråkigt och dumt tack vare dålig konkurrens. Tar någon patent på luft kommer människan skaffa gälar.

Jag tippar på att AMD har mer att vinna på att tillverka ARM plattformar än att försöka vinna marknadsandelar av de som äger det patent de verkar inom. Samma gäller för VIA, med undantaget att de är så dåliga att de borde lägga ner.

Skulle jag få välja aktier så vore det i Nvidia. Intel dödar X86. Tippar på att det blir inte så många generationer till med prestandaökningar för hemmaanvändare på X86. Bulldozer är fel produkt i fel tidpunkt. SB-E kommer att ha så mkt prestanda över att det är meningslöst för 99,9% av de som ändå köper. Intel borde prispressa, inte prestandajaga. En dator borde kosta 1000 spänn och ha inbyggd GSM och wifi, så att inte X86 tappar mer till ARM.

Har själv en 2500K sen januari... tänkte överklocka... varför? Tror inte den har varit på 100% än.

Sagt detta förr.. men nu börjar det alltå hända. Vänta mkt mer iom windows 8. Det finns en anledning att de gör det ARM kompatiblet. Innan 2013 ser vi nog prestandatest mellan ARM och X86 på samma OS. Då har nvidia tegra... 8 kanske.

Tack. Men jag vet det mesta där redan! Jag skulle gärna vilja se prestandatest mellan ARM och X86. Nvidia hävdade ju att Tegra 3 Kal-El var aningen snabbare än en Core 2 Duo T7200. Och då är Tegra 3 Cortex A9 baserad med fyra kärnor.

Så om vi ska tro Nvidia börjar ARM närma sig X86 prestanda nu men antagligen till en lägre strömförbrukning.

Sen när Cortex A15 kommer lär prestandan öka ytterliggare och antagligen kommer de kretsarna tillverkas i 28nm vilket borde ge dom riktigt bra Prestanda/Watt. Men när Windows 8 släpps är det som du nämner startskottet för ARM vs X86 på allvar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack. Men jag vet det mesta där redan! Jag skulle gärna vilja se prestandatest mellan ARM och X86. Nvidia hävdade ju att Tegra 3 Kal-El var aningen snabbare än en Core 2 Duo T7200. Och då är Tegra 3 Cortex A9 baserad med fyra kärnor.

... och Core 2 Duo T7200 är 5 år gammal nu men Tegra 3 är inte ens släppt än.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Donan Fear:

... och Core 2 Duo T7200 är 5 år gammal nu men Tegra 3 är inte ens släppt än.

Ja men vi vet alla att ARM är betydligt slöare än X86. Men ändå imponerande om det stämmer. Med tanke på att strömförbrukningen kommer vara mycket lägre. Allt handlar inte om rå prestanda.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

http://www.macrumors.com/2011/05/19/intel-lowering-power-cons...

Sen att det skulle komma nya batterier för länge sen med bättre boost än dagens litum.
Skulle jag aldrig ta en arm.
I en mobil visst.
Riktig dator njaeee.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

... och Core 2 Duo T7200 är 5 år gammal nu men Tegra 3 är inte ens släppt än.

Sant, men ska man jämföra med en liknade lågförbrukande cpu så är väll i5-560UM närmast till hands. Och med handen på hjärtat tror jag att Tegra 3 "vinner", och priset på ARM lösningar med hyfsad prestanda och låg förbrukning kommer Intel ha svårt att matcha. De Intel har nu i "ARM" segmentet är Atom och den är inte mycket att hänga i "granen".

Att ARM inte används på fler "datorer" beror mest på att programmen är kompilerade för x86, annars hade marknaden säker krylla av ultra portabla datorer med ARM lösningar till ett billigt pris (det är vad jag tror). Samt att ARM hade varit intresserade att göra kraftfullare CPUer, som det det är nu är det lite moment 22. Marknaden är för lite för riktigt kraft fulla ARMs för tillfället.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Alltså, ARM är en mycket mer begränsad arkitektur än X86.
Det är också därför den är effektivare.

Jag är så jävla kass på sånt här men med tanke på vilken nivå snacket har så hade jag önskat att någon hade lyft det, men det verkar inte riktigt vara någon som gör det så jag får försöka.

vilka instruktioner som finns i ARM är dessutom inte helt spikat, beroende på vilken ARM krets man använder så kan man ha valt att integrera olika instruktioner, eller inte.
Så även om du har skrivit och kompilerat för ARM så betyder det inte att det funkar på alla ARM-kretsar.
ARM ligger väldigt långt efter när det kommer till väldigt mycket rent instruktionsmässigt när det kommer till hög prestanda.

Jag känner mig så jävla kass, svårt för mig att säga något vettigt när jag har så jävla dålig koll själv.
Men skillnaderna mellan ARM och x86 handlar om väldigt mycket olika saker.

Och om vi ska snacka om kommande ARM grejer kan vi snacka om kommande x86 grejer, Atom på 22nm lär bli något att bita i, ULV-Ivy Bridge lär bli något i hästväg med tri-gate och andra optimeringar för låg strömförbrukning, AMDs fusion koncept skördar stora framgångar och framtiden ser väldigt ljus ut för deras lågeffektsutbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, ARM är en mycket mer begränsad arkitektur än X86.
Det är också därför den är effektivare.

Jag är så jävla kass på sånt här men med tanke på vilken nivå snacket har så hade jag önskat att någon hade lyft det, men det verkar inte riktigt vara någon som gör det så jag får försöka.

vilka instruktioner som finns i ARM är dessutom inte helt spikat, beroende på vilken ARM krets man använder så kan man ha valt att integrera olika instruktioner, eller inte.
Så även om du har skrivit och kompilerat för ARM så betyder det inte att det funkar på alla ARM-kretsar.
ARM ligger väldigt långt efter när det kommer till väldigt mycket rent instruktionsmässigt när det kommer till hög prestanda.

Jag känner mig så jävla kass, svårt för mig att säga något vettigt när jag har så jävla dålig koll själv.
Men skillnaderna mellan ARM och x86 handlar om väldigt mycket olika saker.

Och om vi ska snacka om kommande ARM grejer kan vi snacka om kommande x86 grejer, Atom på 22nm lär bli något att bita i, ULV-Ivy Bridge lär bli något i hästväg med tri-gate och andra optimeringar för låg strömförbrukning, AMDs fusion koncept skördar stora framgångar och framtiden ser väldigt ljus ut för deras lågeffektsutbud.

När du pratar om att det fattas saker rent instruktionsmässigt i ARM så vet jag inte riktigt vart du vill komma. ARM är RISC medans X86 är CISC. Hela tanken med RISC är att det inte ska vara komplexa instruktioner vilket innebär att det är mycket enklare att pipeline'a en CPU (högre throughput) med RISC teknik.

Men det kanske inte alls var det du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, ARM är en mycket mer begränsad arkitektur än X86.
Det är också därför den är effektivare.

Jag är så jävla kass på sånt här men med tanke på vilken nivå snacket har så hade jag önskat att någon hade lyft det, men det verkar inte riktigt vara någon som gör det så jag får försöka.

vilka instruktioner som finns i ARM är dessutom inte helt spikat, beroende på vilken ARM krets man använder så kan man ha valt att integrera olika instruktioner, eller inte.
Så även om du har skrivit och kompilerat för ARM så betyder det inte att det funkar på alla ARM-kretsar.
ARM ligger väldigt långt efter när det kommer till väldigt mycket rent instruktionsmässigt när det kommer till hög prestanda.

Jag känner mig så jävla kass, svårt för mig att säga något vettigt när jag har så jävla dålig koll själv.
Men skillnaderna mellan ARM och x86 handlar om väldigt mycket olika saker.

Och om vi ska snacka om kommande ARM grejer kan vi snacka om kommande x86 grejer, Atom på 22nm lär bli något att bita i, ULV-Ivy Bridge lär bli något i hästväg med tri-gate och andra optimeringar för låg strömförbrukning, AMDs fusion koncept skördar stora framgångar och framtiden ser väldigt ljus ut för deras lågeffektsutbud.

Tror inte att jag sett dig svära sådär mycket i något inlägg tidigare
Det jag har funderat på ibland är varför det bara är x86 och ARM som tävlar? Det finns ju hur många arkitekturer som helst, varav åtminstone cell borde kunna hoppa in i leken. Den är ju uppenbarligen tillräckligt kraftfull för att driva dagens spelkonsoler..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polygon5:

När du pratar om att det fattas saker rent instruktionsmässigt i ARM så vet jag inte riktigt vart du vill komma. ARM är RISC medans X86 är CISC. Hela tanken med RISC är att det inte ska vara komplexa instruktioner vilket innebär att det är mycket enklare att pipeline'a en CPU (högre throughput) med RISC teknik.

Men det kanske inte alls var det du menade?

Det är en del i det hela så klart.

Och dit jag vill komma är att när det står mellan ARM och x86 så är det så många andra saker som spelar roll än att program helt enkelt inte är kompilerade för ARM som gör att x86 är det som leder marknaden.
Det finns massa olika tekniska förklaringar och just RISC vs. CISC är en av dom.
Och jag har så dålig koll att även om jag kände till den skillnaden så var det ingenting jag kom på själv utan det var mest "ah, just det" när jag läste ditt inlägg.
Om du har koll så kanske du kan skriva lite mer om skillnaderna.

Och jag vill kanske inte komma någonstans egentligen, bara försöka belysa att det finns många, stora skillnader mellan x86 och ARM.

Skrivet av hakuni:

Tror inte att jag sett dig svära sådär mycket i något inlägg tidigare

Haha, jag kände mig så irriterad på att jag inte var kunnit nog att säga det jag ville ha sagt och överkompenserade med svordomar istälelt för att säga någonting vettigt.

Skrivet av hakuni:

Det jag har funderat på ibland är varför det bara är x86 och ARM som tävlar? Det finns ju hur många arkitekturer som helst, varav åtminstone cell borde kunna hoppa in i leken. Den är ju uppenbarligen tillräckligt kraftfull för att driva dagens spelkonsoler..

Just Cell som finns i PS3 är en rätt kraftfull med relativt ineffektiv och väldigt jobbig arkitektur.

Annars tycker jag det intressantaste med hela det här, samt med alla app-stores, är att programmarknaden är så splittrad.
Man måste skriva samma program på många olika sätt till olika plattformar och sedan kan man inte bara sälja programmet som vanligt utan måste gå via någon fånig appstore som helt godtyckligt bestämmer vad som får och inte får publiceras samtidigt som dom helt utan anledning tar en stor andel av priset och stoppar i egen ficka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Arm är en tillfällighet i tackt med att x86 och x64 blir mer energisnåla och i takt med integrerad grafik i cpu blir bättre så kommer arm försvinna. Det tjänar ett syfte nu men jag tror inte arm kommer bli långvarigt.

Du bör inte uttala dig om du inte har några som helst kunskaper inom ämnet.

ARM är sjukt strömsnålt och är därför överlägset mot x86 i stort sett på alla bärbara enheter. x86 har givetvis bättre prestanda och det som gäller för stationära datorer och servrar men vi kommer att få se skrämmande snabba ökningar av prestanda på ARM-fronten och ARM förmodligen att krossa x86 på laptop-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

ARM är sjukt strömsnålt och är därför överlägset mot x86 i stort sett på alla bärbara enheter.

I dagsläget är det ju så, men hur ser det ut inom en snar framtid, och varför?
Vad är det som gör ARM så mycket mer energieffektivt än x86 och hur kommer det utvecklas den närmsta tiden?
Varför är det först relativt nyligen som Intel öht har funderat på att ta x86 till mobilmarknaden?

Det finns mycket att ta hänsyn till, detta är lite intressant:
http://codingrelic.geekhold.com/2010/08/x86-vs-arm-mobile-cpu...

Skrivet av anon127781:

x86 har givetvis bättre prestanda och det som gäller för stationära datorer och servrar men vi kommer att få se skrämmande snabba ökningar av prestanda på ARM-fronten och ARM förmodligen att krossa x86 på laptop-marknaden.

Kan du utveckla varför du tror att ARM kommer krossa?