Dell Ultrasharp U2412M får IPS-panel i 16:10

Permalänk
Melding Plague

Dell Ultrasharp U2412M får IPS-panel i 16:10

I ett hav av skärmar i 16:9 går Dell emot strömmen och planerar att lansera åtminstone en ny modell med upplösningen 1920 x 1200 pixlar eller 16:10, denna gång med paneltypen e-IPS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se där! 16:10 och en vettigare panel! Kanske blir ett köp om priset blir rätt!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Detta låter helt klart vettigt

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Känns väl inte helt rätt av Dell att byta ner sig. Kommer de lansera en modell som bygger vidare på U2410 (bättre alltså)? Och ha denna som budgetalternativ, eller skall de ersätta U2410 med denna?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

16:10 FTW, hoppas de släpper en med 2560x1600 till ett billigare pris också!

Synd för gaming dock, eventuellt kommer 8 ms vara störigt för vissa.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk

Helvete, måste köp en av Dell skärmarna snart innan de ersätts med sämre. Är lagom förvirrad dock.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Efterfrågan på 16:10-skärmar för just kontorsbruk lär knappast ha minskat. Får skriva upp ett par (gärna 3) på en önskelista till chefen efter semestern

Synd dock att det är en billigare panel än i U2410 men det är i alla fall bättre än en lågpris TN inom i stort sett alla områden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Frågan är bara hur bra inputlag den har. Dell har inte riktigt varit överdriver bra på den punkten. Men billig modell borde betyda väldigt lite möjligheter att behandla bilden alltså lägre inputlag. Vill så gärna byta ut min Samsung 245B men den klår fortfarande allt och alla för spelande.

Permalänk
Medlem

Lät bra tills jag såg att det var en LED-belyst panel.

Permalänk
Medlem

Gamla serien lockar mer, mycket snyggare

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Lät bra tills jag såg att det var en LED-belyst panel.

vadä r det för fel på det?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Gamla serien > Nya serien

Den som designat denna borde få sparken. Nästa serie kommer trologtivs vara gjord i genomskinlig plast...

Permalänk
Medlem
Citat:

16,7 miljoner färger (6-bit + A-FRC...

Wtf? Känns som man likagärna kan skaffa en billigare TN-baserad skärm om de är 6bit...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

vadä r det för fel på det?

Tycker att man alltid ser mer clouding på dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt med 16:10, om priset blir rätt kan detta bli en perfekt skärm för alla som gör annat än att spela och titta på film vid datorn! Synd bara med designen... Den kantigare designen kändes mer mogen och... manlig?

Permalänk

Dom kan ju inte seriöst lansera en ny Ultrasharp med en 6bitars panel? Det måste vara ett fel eller så kan man ju lika gärna köpa vilken skitskärm som helst!

Besviken!

Permalänk

Gillar verkligen ips men att resonstiden alltid är så hög får mig att välja bort dem tyvärr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Gillar verkligen ips men att resonstiden alltid är så hög får mig att välja bort dem tyvärr

Och ändå är många ips snabbare för spel än många tn.
MS = lul.

Grymt ful design, jag älskar det kantiga på U serierna, ser ut som en leksak nu.

Permalänk
Medlem

Är väl OK om denna kommer finnas jämsides med 2410, men troligen kommer den ersätta den, verkar inte vettigt att göra en sämre skärm än föregångaren, bättre än TN ja antagligen, men dom som är intresserade av skaffa IPS eller bra PVA gör det för att dom ofta jobbar med foto och liknade eller är kräsna med bildkvalitén och inte tittar så mycket till priset, dessa kommer knappast grunna på denna en sekund med sin sämre 6 bitars panel, mycket märkligt val av dell.

Nåja finns ju andra bra IPS skärmar också, men inte många

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av definition:

Och ändå är många ips snabbare för spel än många tn.
MS = lul.

När IPS 120Hz kommer så ska jag fundera på det, tills dess är jag mer än nöjd med det jag har sen om det är lul skulle jag vilja ha bevis på.

Permalänk
Avstängd

öö, mååånga köper IPS/VA för dom inte orkar med TN's värdelösa vinklar, färgskiftningar etc etc etc.
Finns en anledning billiga IPS skärmar säljer som smör :D, sen att dom inte är lämpade för professionellt bruk är en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

När IPS 120Hz kommer så ska jag fundera på det, tills dess är jag mer än nöjd med det jag har sen om det är lul skulle jag vilja ha bevis på.

Lycka till att vänta på IPS 120hz.

Orkar inte länka då detta har varit uppe på skärm forumet ett par tusen gånger, får väll se om dreas läser tråden så ska nog han dra fram ett par länkar ska du se.

Permalänk
Medlem

snålt med e-IPS .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Frågan är ifall även u2711 kommer att ersättas med en 16:10 w-led variant? Eller kanske en uppdaterad u3011 med tunnare design? Är allt bra nyfiken...

Permalänk
Medlem

Haft dell, de skall undvikas in i det sista om man spelar spel. Deras spel läge som sänker input lag från 45+ till 14ms gör skärmen grönblå dassig. De har också problem med mörkare skärm på högra halvan.

Nej då är HP betydligt bättre. För visso ett läge oftast bara men det är ett bra läge med låg input lag, som dell i game mode, men inga konstigheter med färgen. De har också mindre problem med att skärmen inte skulle vara jämn.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid hoppas att tillverkarna slutar med det onödiga 16:9 formatet nu.
Har en Benq 120 Hz 24" (eller är väl 23.6" egentligen) 1920x1080 skärm och en Eizo 24" 1920x1200 skärm.

På 16:9 skärmen tappar jag cirka 3 cm på höjden för att vinna ynka ~3 mm på bredden.
Så för filmer och sådant vinner man ju knappt något i yta iaf. Medans man tappar mycket i höjd för webläsare med mera.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Det ser även ut som samsungs kommande super pls monitor får formatet 16:10 (1920x1200).

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/24.htm#samsung_s24a8...

Permalänk
Medlem

Och som vanligt är det något som fattas ändå. HDMI & DVI, bra ergonomi (höj/sänk) och skaplig panel för max 3000 tack.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Haft dell, de skall undvikas in i det sista om man spelar spel. Deras spel läge som sänker input lag från 45+ till 14ms gör skärmen grönblå dassig. De har också problem med mörkare skärm på högra halvan.

Nej då är HP betydligt bättre. För visso ett läge oftast bara men det är ett bra läge med låg input lag, som dell i game mode, men inga konstigheter med färgen. De har också mindre problem med att skärmen inte skulle vara jämn.

Du kan inte prata så generellt. Dell ska inte undvikas, likaså är inte alltid HP bättre än Dell. Vissa modeller kan ha specifika problem, och det gäller båda tillverkarna.

Dell har inte problem med ljusskillnader på halva panelen, ditt exemplar kan ha haft det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Haft dell, de skall undvikas in i det sista om man spelar spel. Deras spel läge som sänker input lag från 45+ till 14ms gör skärmen grönblå dassig. De har också problem med mörkare skärm på högra halvan.

Nej då är HP betydligt bättre. För visso ett läge oftast bara men det är ett bra läge med låg input lag, som dell i game mode, men inga konstigheter med färgen. De har också mindre problem med att skärmen inte skulle vara jämn.

Haft 2209WA? Då den skärmen är en av dom bättre för spel även idag.
Och tycker inte dina påstående stämmer direkt heller.