Permalänk

Hjälp med Överklockning.

Hej jag bygger datorer men är helt ny på Överklockning..
Mitt system är:
Cooler Master HAF 932 + 3, 230mm, 1, 120 and 1, 140 fans på chassit.
Corsair TX 850W, 70A\12V
Asus Formula IV
Phenom II x6 1100T BE @3.3Ghz klockad med Cpu level up in bios to (3.8Ghz Works perfect) Idle 34C, Load 47C.
Noctua NH-D14
Kingston Hyper X 12GB 1600Mhz Running at 1.67V and 9 9 9 27 9
x2 XFX 5870 GDDR5 1GB GPU: 875 Mem: 1300Mhz Quad pumped.
1Hdd x 500GB and 2Hdd x 1Tb
1DVD burner
1 Razer Mamba
1 C-media usb Headset.
Det är allt som egentligen drar ström från min Nätagg.
Har en asus xonar ocså men den är disabled eftersom den crashar via spel.

Jag har utöver min auto överklockning satt på turbo core också via moderkorte, procesor komm upp i hela 4.4Ghz testad med amd Overdrive stress test 1timme och prime 95 1 timme, allt var stabilt och enda skilnaden var CPUN blev 2-3 grader varmare vid IDLE och LOAD, lyckades spela bil spel i ca 1 timme och FEAR 3 i ca 30 min sen craschade datorn i blue screen, personligen tror jag det var för att på något sätt inte processorn fick tillräcklig med ström från turbo core för att vara stabil. Crossfire var avaktiverat också, körde bara på ett kort.

Kan nästan inget alls förutom Auto ÖV Hoppas att genom att titta på mitt system någon erfaren kan hjälpa mig klocka manuelt till säg 4.0Ghz eller 4.2 och ger mig värde för värde och vad jag skall göra för att manuellt klocka mitt system till detta värde.

NättAgget skall nog palla med trycket även om den är 850W Grafikkorten är 188W Styck under full press, processorn klockad tilll 4.2Ghz en max 200W, resten av 274W borde vara tillräckligt för moderkort, minnen, hdiskar, DVDRW och Usb ljudkortet.

Tacksam!

MB

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla vilken vcore din processor går upp i då turbo funktionen kan dra upp den i farligt höga nivåer.

Använder du coretemp/hwmonitor för att kolla temps? Känns som 3 grader mer för en stor auto överklockning är väldigt lite.

Annars är det ända rådet att klocka själv, auto klockning brukar använda för mycket volt så om du klockar själv kan du få en stabil klock som är högre på lägre vcore.

Edit: Det finns miljontals guider, googla själv, när du förstår grunderna hur man gör och dylikt och har frågor kan du fråga, om du inte vet nåt om klockning borde du inte heller överklocka.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Tjäna!

Tror det är 1.44 V core ligger på, vare sig jag kör 3.8Ghz eller 4.4. Det är därför jag tror jag fick bluescreen att den inte får tillräckligt med stöm för att hålla sig stabil.

Det jag har märkt med turbo core är att den inte håller en konstant 4.4Ghz utan den gasar på från 3.8Ghz men när processorn jobbar 100% testatd med prime 95 och Amd Overdrive egna stress test till 100% då gick klockorna på 4,4Ghz och under 2 timmar som testerna pågick var den jätte stabil och värmen stannade på 49-50C den pendlade där emellan.

Jag använder Asus PC probe II och meter temperaturena med. Men samma program visar CPU 34C IDLE med 3.8Ghz och 36C under load, med turbo core 47-48C Idle med 4,4Ghz på full load 49-50C.

Ang klockning är jag ju inte bakom flötet, men ville höra av erfarna klockare ex aa en standard att börja med för en Phenom II x 6 3,3Ghz T be för ex 4GZh
är ex, V core 1.50v, cpu vdda 2.55v multiplayer x17,5. det var den typen av hjälp jag hade tänkt mig.

Om nån frågar mig om ex: aaa jag vill byga den datorn med de komponenterna vad rekomenderar du för Nätagg, då kommer aa runt 500W med 60A minst.
SÅ jag ville ha en starting värde, närmare den rätta, eftersom jag vet att det kan ta lång tid att få det rätt. för varje värde man höjer skall man ju låta datorn gå minst 2 månader för att faställa att den sättingen fungerar UA.

Tack för att du svarade iallaf.

MB

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctvredvirus:

Tror det är 1.44 V core ligger på, vare sig jag kör 3.8Ghz eller 4.4. Det är därför jag tror jag fick bluescreen att den inte får tillräckligt med stöm för att hålla sig stabil.

Det jag har märkt med turbo core är att den inte håller en konstant 4.4Ghz utan den gasar på från 3.8Ghz men när processorn jobbar 100% testatd med prime 95 och Amd Overdrive egna stress test till 100% då gick klockorna på 4,4Ghz och under 2 timmar som testerna pågick var den jätte stabil och värmen stannade på 49-50C den pendlade där emellan.

Jag använder Asus PC probe II och meter temperaturena med. Men samma program visar CPU 34C IDLE med 3.8Ghz occh 36C Idle med turbocore som håller sig till runt 3,8Ghz om man inte spelar eller något, Jag har annar med 3,8Ghz på full load 47-48C med 4,4Ghz på full load 49-50C.

Ang klockning är jag ju inte bakom flötet, men ville höra av erfarna klockare ex aa en standard att börja med för en Phenom II x 6 3,3Ghz T be för ex 4GZh
är ex, V core 1.50v, cpu vdda 2.55v multiplayer x17,5. det var den typen av hjälp jag hade tänkt mig.

Om nån frågar mig om ex: aaa jag vill byga den datorn med de komponenterna vad rekomenderar du för Nätagg, då kommer aa runt 500W med 60A minst.
SÅ jag ville ha en starting värde, närmare den rätta, eftersom jag vet att det kan ta lång tid att få det rätt. för varje värde man höjer skall man ju låta datorn gå minst 2 månader för att faställa att den sättingen fungerar UA.

Tack för att du svarade iallaf.

MB

Inte bekant med phenom processorer så kan inte säga nåt om vcoren men på min i5:a som är ganska stryktålig så är 1.5 rekommenderad maxvolt så 1.44 är ganska högt.

Asus probe är inte särskilt bra, det funka värdelöst för mig iallafall, visar 30 idle och 60 i load medans "riktiga" program som hwmonitor och coretemp visar 35 i idle och 75 i load. Så mitt tips är att iaf ladda ner nåt av dom för säkerhetens skull

Sorry om jag lät lite förbannad i det första svaret men trodde du ville att nån skulle hålla din hand, hatar när folk inte har orken att ens läsa ett par guides

Edit: Googla lite snabbt och hitta att runt 1.5 är "rekommenderat" och amds rekommendation var 1.4.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Amd tål ganska mycket och jag har en rätt ok mobo till ÖV den har option i bios att enable Extreme OV Har installerat Coretemp och den visar 26-27C I Idle på 3.8Ghz där min Probe 2 visar 34C. så den visar lägre temperaturer än min Moderbordet klarar 1.65 tror jag som max för V core... och i Load me Coretemp på 3.8Ghz får jag 41-42C mot Pc probe 49-50.

Vilket värde skulle du rekomendera att börja med V core för 4.4Ghz ? Och vad tycker du om graderna med CoreTemp?
Jag tror att värdet för processorn med PC probe är för hela CPUN men på Core temp värkar den vara core för core, nu är den nere på 25C Hehe

Installerade HWmonitor också och det var som jag sa den visar exact som pc probe att 34C är hela CPUn och sen visar den som den andra 25-26C per core

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctvredvirus:

Amd tål ganska mycket och jag har en rätt ok mobo till ÖV den har option i bios att enable Extreme OV Har installerat Coretemp och den visar 26-27C I Idle på 3.8Ghz där min Probe 2 visar 34C. så den visar lägre temperaturer än min Moderbordet klarar 1.65 tror jag som max för V core... och i Load me Coretemp på 3.8Ghz får jag 41-42C mot Pc probe 49-50.

Vilket värde skulle du rekomendera att börja med V core för 4.4Ghz ? Och vad tycker du om graderna med CoreTemp?
Jag tror att värdet för processorn med PC probe är för hela CPUN men på Core temp värkar den vara core för core, nu är den nere på 25C Hehe

Härligt att du fick bättre temps Vad jag vet har din processor max temp på 62 så skulle inte ligga högre än 55 om jag var du och inte gå högre än 1.5 vcore.

Komihåg att jag är en intel fanboy så allt jag skriver är baserat på det jag hört och läst inte egen erfarenhet

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Härligt att du fick bättre temps Vad jag vet har din processor max temp på 62 så skulle inte ligga högre än 55 om jag var du och inte gå högre än 1.5 vcore.

Komihåg att jag är en intel fanboy så allt jag skriver är baserat på det jag hört och läst inte egen erfarenhet

No worries, I can lite AMD de tål stryck som fan, vad jag vet är 62C den säkra tempen som amd SATT för vanliga användare, men mer ingående skall den klara 90C inte för att man vill ha den men den är byggd för det.

Samma som hisar de säger de skall ta max 700Kg men den klarar säkert 1ton galant, men för at vara 100% säkert drar de ner värdet.
Tack för tipsen iallaf.

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctvredvirus:

No worries, I can lite AMD de tål stryck som fan, vad jag vet är 62C den säkra tempen som amd SATT för vanliga användare, men mer ingående skall den klara 90C inte för att man vill ha den men den är byggd för det.

Samma som hisar de säger de skall ta max 700Kg men den klarar säkert 1ton galant, men för at vara 100% säkert drar de ner värdet.
Tack för tipsen iallaf.

Ok Tyckte det lät lite lågt, min i5:a börjar ju fan inte trottla förens 98 grader

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

Finns ett sätt att ta reda på det, ta bort fläck eller vatten kylning, starta burken så märker du när datorn slår av, kanske kommer den i ännu högre temp

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround