Antec H2O 620 RPM och Gentle Typhoon fråga.

Permalänk

Antec H2O 620 RPM och Gentle Typhoon fråga.

Halloj
Jag har en fundering på hur många RPM pumpen ska snurra runt i på en Antec H2O 620.

Också undrar jag varför mina 1850 RPM Gentle Tyhpoon bara går upp till 1570 RPM(ungefär), kör dom via en Zalman ZM-MFC1 Plus och har rattarna vridna till max..

Tacksam för svar

Mvh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden Jag undrar hur många fläktar man kan installera på den ?

Permalänk
Medlem

Ja på radiatorn. Då vet jag

Permalänk
Skrivet av DPG:

Lånar tråden Jag undrar hur många fläktar man kan installera på den ?

På själva radiatorn då eller?
Jag antar att det inte är nödvändigt med mer än 2 men du kan säkert sätta hur många fläktar du vill på varandra så länge du har skruvar som är långa nog
Jag kör själv 2 st Gentle tyhpoon i PnP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Halloj
Jag har en fundering på hur många RPM pumpen ska snurra runt i på en Antec H2O 620.

Också undrar jag varför mina 1850 RPM Gentle Tyhpoon bara går upp till 1570 RPM(ungefär), kör dom via en Zalman ZM-MFC1 Plus och har rattarna vridna till max..

Tacksam för svar

Mvh.

Du tappar ca 1.5V genom kontrollern så fläktarna matas med runt 10.5V som mest - därav lägre rpm.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Också undrar jag varför mina 1850 RPM Gentle Tyhpoon bara går upp till 1570 RPM(ungefär), kör dom via en Zalman ZM-MFC1 Plus och har rattarna vridna till max..
Mvh.

Även på "max" så har potentiometern i fläktkontrollen ett litet motstånd som sänker spänningen i fläktarna. Därav skriver de i specifikationerna:
Spänning Input: 12V
Spänning Output: 5 - 11V 5%

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Halloj
Jag har en fundering på hur många RPM pumpen ska snurra runt i på en Antec H2O 620.

Också undrar jag varför mina 1850 RPM Gentle Tyhpoon bara går upp till 1570 RPM(ungefär), kör dom via en Zalman ZM-MFC1 Plus och har rattarna vridna till max..

Tacksam för svar

Mvh.

med orginalfläkten brukar de snurra i ca 1400 rpm i idle, sen går den upp när cpu:n blir varmare.
koppla GT direkt till nätagget så går de i max fart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ja på radiatorn. Då vet jag

Skrivet av Fiskenlars:

På själva radiatorn då eller?
Jag antar att det inte är nödvändigt med mer än 2 men du kan säkert sätta hur många fläktar du vill på varandra så länge du har skruvar som är långa nog
Jag kör själv 2 st Gentle tyhpoon i PnP.

De flesta brukar montera 2 fläktar alt. 2 fläktar och 2 fläkthus. Alltså, själva ramen runt fläkten.

Om du bara monterar fläktar rakt på radiatorn kommer du få en "blind-spot" i mitten där motorn sitter. Det kan du undvika genom att montera tomma ramar; fläkt-ram-radiator-ram-fläkt.

Att ha flera fläktar på rad kommer bara förstöra.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Även på "max" så har potentiometern i fläktkontrollen ett litet motstånd som sänker spänningen i fläktarna. Därav skriver de i specifikationerna:
Spänning Input: 12V
Spänning Output: 5 - 11V 5%

Mvh

Såg det precis

Ingen som vet om 1450 RPM är det "rätta" på pumpen eller om jag borde koppla om?

Och nu när jag ändå har en tråd om detta igång så tänkte jag fråga om min idle temp är som den ska.
Idlar ungefär 30 grader i ett 25 gradigt rum och efter 20 min i Prime ligger jag på 43

Har förövrigt en AMD Phenom II 1055T som ligger på 2.8 Ghz just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Såg det precis

Ingen som vet om 1450 RPM är det "rätta" på pumpen eller om jag borde koppla om?

Pumpen i H50 låg på ca 1400-1450 så det stämmer säkert bra för 620 med. De är ju rätt lika.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Såg det precis

Ingen som vet om 1450 RPM är det "rätta" på pumpen eller om jag borde koppla om?

Och nu när jag ändå har en tråd om detta igång så tänkte jag fråga om min idle temp är som den ska.
Idlar ungefär 30 grader i ett 25 gradigt rum och efter 20 min i Prime ligger jag på 43

Har förövrigt en AMD Phenom II 1055T som ligger på 2.8 Ghz just nu.

som jag skrev så ligger den på ca 1400 rpm......

Permalänk
Skrivet av henke94:

som jag skrev så ligger den på ca 1400 rpm......

Jo jag såg det efter jag skrev det där.
Men orkade inte ändra igen eftersom jag har redigerat och massa typ 10 gånger i tråden redan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Jo jag såg det efter jag skrev det där.
Men orkade inte ändra igen eftersom jag har redigerat och massa typ 10 gånger i tråden redan.

skriv igen

men dina temps är bra

Permalänk
Skrivet av henke94:

skriv igen

men dina temps är bra

Dubble-postning ser så dåligt ut

Visa signatur
Permalänk

En liten update här då
Blev nyfiken på rpm:en på pumpen till mitt 620 så frågade Antec direkt och dom svarade
"The pump should spin in the range of 2800 to 3000rpm."
Det känns ju lite väl tilltaget för den pumpen enligt mitt tycke, funderingar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur har du dina fläktar monterade? Utblås eller inblås? Jag fick ruskigt dåliga temperaturer med fläktarna monterade på radiatorn som utblås. Fin fina temps nu med dom vända som inblås istället. Ligger på 36-38C Idle och 45-46C i Load. (:

Processor mm i signaturen.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

intressant

Skrivet av Tomtelol:

Hur har du dina fläktar monterade? Utblås eller inblås? Jag fick ruskigt dåliga temperaturer med fläktarna monterade på radiatorn som utblås. Fin fina temps nu med dom vända som inblås istället. Ligger på 36-38C Idle och 45-46C i Load. (:

Processor mm i signaturen.

Det lät mycket intressant!!
Jag kör I7 2600K 3.4ghz i ett Antec P193-chassi, utan överclockat med stock kylaren ligger jag 35idl/75load.
Har beställt;

  1. Antecs Kühler H20

  1. 2st Scythes Gentle Typhoon 120mm 1850.

Tänkte köra Push and Pull, om jag fatta detta rätt, får man bättre efekt om man först sätter 1 fläkt som phushar in luften, sen radiatorn sen pull efter den, så att det trycker och drar inn i lårdan?
Isf skall jag testa detta. Tacksam för svar.

mvh Johnny

"Push Vs. Pull: No difference.
Intake Vs. Exhaust: Intake Wins." hitta jag i ett annat forum.

Visa signatur

Kotten

Permalänk
Medlem

Min Antec Kühler 920 pump ligger på 3,000 RPM när jag kollar via chillcontrol.
Kör med GT 1850 RPM fläktar i PnP, 25-30c idle med en överklockad i5-2500k@4.2ghz.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Hur har du dina fläktar monterade? Utblås eller inblås? Jag fick ruskigt dåliga temperaturer med fläktarna monterade på radiatorn som utblås. Fin fina temps nu med dom vända som inblås istället. Ligger på 36-38C Idle och 45-46C i Load. (:

Processor mm i signaturen.

Hmm okej, jo jag kör fläktarna i utblås så kanske ska ta och vända på dom och kolla

Skrivet av Sebathon:

Min Antec Kühler 920 pump ligger på 3,000 RPM när jag kollar via chillcontrol.
Kör med GT 1850 RPM fläktar i PnP, 25-30c idle med en överklockad i5-2500k@4.2ghz.

Så då har jag antagligen kopplat nånting fel eller så är det nå annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skumt att era pumpar ligger så högt.
Min 620 gör 1350 rpm och med 2600K på 4.62GHz så har jag trots det ca. 38*C i idle och 79*C i load. Kör originalfläkten som medföljde.

EDIT: Kopplat via CPU_FAN.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Skumt att era pumpar ligger så högt.
Min 620 gör 1350 rpm och med 2600K på 4.62GHz så har jag trots det ca. 38*C i idle och 79*C i load. Kör originalfläkten som medföljde.

EDIT: Kopplat via CPU_FAN.

Min ligger vid skrivande stund på 1421 RPM.
Så är ju ungefär vid samma rpm

Visa signatur
Permalänk

Hej igen alla goa gubbar! Jag har nu installerat Antec Kuhler h2o 620 med två st Scythe GentleTyphoon 1450RPM i pnp UT!
Jag ligger och idlar och surfar på 27 grader, och med hjälp av realtemp och prime95 har jag maxat och fått en av fyra känor till max 65grader, resten långt under.. (5grader)

Klockar med ASUS TurboV Evo Powerd by TPU, för jag är yber noob!

I everest säger programet att jag klockat upp i 3% ljust nu.. testa att klocka upp i 50% men då jag testade prime 65 så blev det bluescreen...

Vad tycker ni om mina grader och hur mycket borde man kunna klocka safe.. Hur räknar man ut ghz? jag menar om jag har clockat 3% eller en viss mhz hur vet man vad man då har fårtt för ghz?

spec:
i7-2600 3.4ghz
16ddr3 crosair 1600mhz
crosair 650w
asus 560ti 1024mb
intel 80gb ssd
Antec Kuhler h2o 620 med två st Scythe GentleTyphoon 1450RPM
Antec 182p chassi. hmm.. 192? osäker vad den heter.

obs! remeber i am a realy big noob!

Visa signatur

Kotten

Permalänk
Skrivet av HoppHS|Kotten:

Hej igen alla goa gubbar! Jag har nu installerat Antec Kuhler h2o 620 med två st Scythe GentleTyphoon 1450RPM i pnp UT!
Jag ligger och idlar och surfar på 27 grader, och med hjälp av realtemp och prime95 har jag maxat och fått en av fyra känor till max 65grader, resten långt under.. (5grader)

Klockar med ASUS TurboV Evo Powerd by TPU, för jag är yber noob!

I everest säger programet att jag klockat upp i 3% ljust nu.. testa att klocka upp i 50% men då jag testade prime 65 så blev det bluescreen...

Vad tycker ni om mina grader och hur mycket borde man kunna klocka safe.. Hur räknar man ut ghz? jag menar om jag har clockat 3% eller en viss mhz hur vet man vad man då har fårtt för ghz?

spec:
i7-2600 3.4ghz
16ddr3 crosair 1600mhz
crosair 650w
asus 560ti 1024mb
intel 80gb ssd
Antec Kuhler h2o 620 med två st Scythe GentleTyphoon 1450RPM
Antec 182p chassi. hmm.. 192? osäker vad den heter.

obs! remeber i am a realy big noob!

Att du Idlar i 27 grader är för mig ofattbart.
Sitter i skrivande stund med ingenting igång utom Chrome och ligger på 35°, innan omstart och med chassisidan på låg jag på 42°

Kan du ta och kolla upp vilken RPM din pump snurrar i?
Är nämligen fortfarande väldigt fundersam om denna pump ska snurra i 3000 RPM..

Har förövrigt provat både med CPU_FAN och PWM_FAN..

*Confused*

Edit: Ska tilläga att chassisidan var av när ja den låg på 35° nu ligger den på 42° i idle..
Mvh I.Norgren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pumpen ska väl gå på konstant 12V vad jag har hört, dvs ska inte kopplas till CPU_Fan utan en vanlig 3-pins 12V kontakt.

Det rapporterade varvtalet ska iaf vara pumpen eftersom fläkten verkar vara en tvåtråds, så man får helt enkelt stänga av kontroll på CPU Fan i bios, eftersom den platsen kommer vara tom om inte man byter fläkt till radiatorn, isf sätter du den fläkten på CPU-fan istället.

1400rpm har jag sett på andra forum om pumpen också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Pumpen ska väl gå på konstant 12V vad jag har hört, dvs ska inte kopplas till CPU_Fan utan en vanlig 3-pins 12V kontakt.

Det rapporterade varvtalet ska iaf vara pumpen eftersom fläkten verkar vara en tvåtråds, så man får helt enkelt stänga av kontroll på CPU Fan i bios, eftersom den platsen kommer vara tom om inte man byter fläkt till radiatorn, isf sätter du den fläkten på CPU-fan istället.

1400rpm har jag sett på andra forum om pumpen också.

1400 rpm är tydligen rätt.

Dear Isac,

I am sorry for providing the wrong information before. The 1400RPM for the H2O 620 is perfectly fine. The H2O 920 is the one with the 2800-3000 RPM pump speed.

My sincere apologies, if this has caused you any inconvenience.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us again.

Best regards.

Dold text

Kopplade även om pumpen till PWM_FAN.

Nått som är jävligt awkward är att nu när jag kom hem efter några timmar ute så ser jag att CPU tempen ligger på 52° IDLE hade även fönstret öppet så var inte speciellt varmt..

Tog av chassisidan direkt jag såg det och tempen sjönk direkt till 38°, jag lär ju ha kasst luftflöde i chassit eller nått.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fiskenlars:

1400 rpm är tydligen rätt.

Dear Isac,

I am sorry for providing the wrong information before. The 1400RPM for the H2O 620 is perfectly fine. The H2O 920 is the one with the 2800-3000 RPM pump speed.

My sincere apologies, if this has caused you any inconvenience.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us again.

Best regards.

Dold text

Kopplade även om pumpen till PWM_FAN.

Nått som är jävligt awkward är att nu när jag kom hem efter några timmar ute så ser jag att CPU tempen ligger på 52° IDLE hade även fönstret öppet så var inte speciellt varmt..

Tog av chassisidan direkt jag såg det och tempen sjönk direkt till 38°, jag lär ju ha kasst luftflöde i chassit eller nått.

Det är nog något annat i ditt fall. Har ett likadant chassi som dig, samma kylare med Scythe GT 1450 i PnP och i idle ligger jag på ~25c och i load på ~60c (Intel Burn Test). Betydligt lägre i de spel jag spelar.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO | Intel Core i5 2500K | Antec Kuhler H2O 620 Scythe GT 1450 PnP | MSI GTX 560Ti Twin Frozr II 1GB OC | Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9 | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Green 2TB | Auzentech X-Fi Forte 7.1 | Corsair HX650W | Corsair Carbide 500R | Samsung 24" SA350H LED 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

1400 rpm är tydligen rätt.

Dear Isac,

I am sorry for providing the wrong information before. The 1400RPM for the H2O 620 is perfectly fine. The H2O 920 is the one with the 2800-3000 RPM pump speed.

My sincere apologies, if this has caused you any inconvenience.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us again.

Best regards.

Dold text

Kopplade även om pumpen till PWM_FAN.

Nått som är jävligt awkward är att nu när jag kom hem efter några timmar ute så ser jag att CPU tempen ligger på 52° IDLE hade även fönstret öppet så var inte speciellt varmt..

Tog av chassisidan direkt jag såg det och tempen sjönk direkt till 38°, jag lär ju ha kasst luftflöde i chassit eller nått.

Om tempen sjunker när du tar av chassisidan har du nog för mycket luft som fastnar i lådan, dvs extra mycket övertryck.

Googlade bilder på Antec 300 och det ser ut som två fläktplatser in i fronten, en in på sidan, en ut i bak och en ut i toppen? Stämmer det och har du isf fortfarande radiatorn som utblås?

4 fläktar in blir annars väldigt mycket för bara en takfläkt att hantera, ska man köra radiatorn som inblås som rekommederas för att inte köra varmluft till CPU-kylning, så bör man nog ha två 120mm eller en 200mm i toppen som drar ut all varmluft man blåser in över kretsarna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiskenlars:

Halloj
Jag har en fundering på hur många RPM pumpen ska snurra runt i på en Antec H2O 620.

Också undrar jag varför mina 1850 RPM Gentle Tyhpoon bara går upp till 1570 RPM(ungefär), kör dom via en Zalman ZM-MFC1 Plus och har rattarna vridna till max..

Tacksam för svar

Mvh.

Skrivet av DPG:

Lånar tråden Jag undrar hur många fläktar man kan installera på den ?

Skrivet av DPG:

Ja på radiatorn. Då vet jag

Skrivet av Fiskenlars:

På själva radiatorn då eller?
Jag antar att det inte är nödvändigt med mer än 2 men du kan säkert sätta hur många fläktar du vill på varandra så länge du har skruvar som är långa nog
Jag kör själv 2 st Gentle tyhpoon i PnP.

Skrivet av SayZk:

Även på "max" så har potentiometern i fläktkontrollen ett litet motstånd som sänker spänningen i fläktarna. Därav skriver de i specifikationerna:
Spänning Input: 12V
Spänning Output: 5 - 11V 5%

Mvh

Skrivet av henke94:

med orginalfläkten brukar de snurra i ca 1400 rpm i idle, sen går den upp när cpu:n blir varmare.
koppla GT direkt till nätagget så går de i max fart

Skrivet av Rådström:

De flesta brukar montera 2 fläktar alt. 2 fläktar och 2 fläkthus. Alltså, själva ramen runt fläkten.

Om du bara monterar fläktar rakt på radiatorn kommer du få en "blind-spot" i mitten där motorn sitter. Det kan du undvika genom att montera tomma ramar; fläkt-ram-radiator-ram-fläkt.

Att ha flera fläktar på rad kommer bara förstöra.

Skrivet av Fiskenlars:

Såg det precis

Ingen som vet om 1450 RPM är det "rätta" på pumpen eller om jag borde koppla om?

Och nu när jag ändå har en tråd om detta igång så tänkte jag fråga om min idle temp är som den ska.
Idlar ungefär 30 grader i ett 25 gradigt rum och efter 20 min i Prime ligger jag på 43

Har förövrigt en AMD Phenom II 1055T som ligger på 2.8 Ghz just nu.

Skrivet av era909:

Pumpen i H50 låg på ca 1400-1450 så det stämmer säkert bra för 620 med. De är ju rätt lika.

Skrivet av henke94:

som jag skrev så ligger den på ca 1400 rpm......

Skrivet av Fiskenlars:

Jo jag såg det efter jag skrev det där.
Men orkade inte ändra igen eftersom jag har redigerat och massa typ 10 gånger i tråden redan.

Skrivet av henke94:

skriv igen

men dina temps är bra

Skrivet av Fiskenlars:

Dubble-postning ser så dåligt ut

Skrivet av Fiskenlars:

En liten update här då
Blev nyfiken på rpm:en på pumpen till mitt 620 så frågade Antec direkt och dom svarade
"The pump should spin in the range of 2800 to 3000rpm."
Det känns ju lite väl tilltaget för den pumpen enligt mitt tycke, funderingar?

Skrivet av Tomtelol:

Hur har du dina fläktar monterade? Utblås eller inblås? Jag fick ruskigt dåliga temperaturer med fläktarna monterade på radiatorn som utblås. Fin fina temps nu med dom vända som inblås istället. Ligger på 36-38C Idle och 45-46C i Load. (:

Processor mm i signaturen.

Skrivet av HoppHS|Kotten:

Det lät mycket intressant!!
Jag kör I7 2600K 3.4ghz i ett Antec P193-chassi, utan överclockat med stock kylaren ligger jag 35idl/75load.
Har beställt;

  1. Antecs Kühler H20

  1. 2st Scythes Gentle Typhoon 120mm 1850.

Tänkte köra Push and Pull, om jag fatta detta rätt, får man bättre efekt om man först sätter 1 fläkt som phushar in luften, sen radiatorn sen pull efter den, så att det trycker och drar inn i lårdan?
Isf skall jag testa detta. Tacksam för svar.

mvh Johnny

"Push Vs. Pull: No difference.
Intake Vs. Exhaust: Intake Wins." hitta jag i ett annat forum.

Allt detta finns på google.
www.google.se <-- (Länk för er som inte vet vad det är)
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Google)
"Google är en sökmotor"
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotor

, Gör om gör rätt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Skrivet av VaNiLLA7:

Allt detta finns på google.
www.google.se <-- (Länk för er som inte vet vad det är)
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Google)
"Google är en sökmotor"
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6kmotor

, Gör om gör rätt.

Tack för en sjukt givande kommentar.
Önskar det fanns fler "gudar" ute i cybernätet som kan visa oss dödliga den rätta vägen..

/Sarcasm

Visa signatur