PVZ Hur löser man mass infestor ling?

Permalänk

PVZ Hur löser man mass infestor ling?

Som rubriken lyder, hur klarar man av mass infestor ling om zergs bas är försvarad med 5-10 spines? Går inte att göra någon markattack mot zerg utan collosi iaf. Någon som själv vet hur man kan kontra den builden?

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Du MÅSTE ha High templars om zergen går infestors. Infestor ling rape'ar collossus+gateway units. De behöver inte attackera honom heller, ser du att han håller på att ta en fjärde så går du och pushar där och backar medans du expandar.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Du MÅSTE ha High templars om zergen går infestors. Infestor ling rape'ar collossus+gateway units. De behöver inte attackera honom heller, ser du att han håller på att ta en fjärde så går du och pushar där och backar medans du expandar.

Får testa det. Hörde från nån att mass collosi skulle va bra men tvekar på det.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Får testa det. Hörde från nån att mass collosi skulle va bra men tvekar på det.

Colosser är ett unit som måste täckas upp. Har du för mycket colosser utan support från stalkers, sentries och zealots så kommer du förlora. Man kan gå colosser mot infestors på grund av rangen på colosser, för om dom gör neural parasite kan dom inte använda fungal growth så mycket och då kan du fokusera ner infestorsen som gör neural, men high templar är ändå ditt bästa val. Då tvingar du dessutom upp roaches och slipper möta infestor/ling.

Permalänk

colossus & stalkers & sentry och uppgradera bara attack, skaffa +3 så snabbt det bara går...

Permalänk

Ska börja med hts nu då. Har hört det i en day9 daily också. Tydligen gillar Destiny att köra mass infestor/ling och han sa att det är hts som oftast sätter stopp för det.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Skrivet av Andreas Ph:

Får testa det. Hörde från nån att mass collosi skulle va bra men tvekar på det.

lyssna inte på nån annan än zerg spelare när det gäller anti zerg builds. HT är det enda som stoppar infestorling. mass coloss blir bara gottigott för zerg då neural+ultralisks kommer äta allt du har.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Colossus + stalker/sentry? Vänta what? Finns det någon unit combo som är sämre mot linginfestor än colossi/stalker/sentry?

Du countrar Linginfestor med zealots, archons och HT, attack upgrades är väldigt viktiga. Du ska absolut inte techa robo mot linginfestor, finns ingen anledning till det, utan du måste köra twilight council tech. Så kort så är det zealot, HT och ett par archons med attackupgrades (så många du kan). Sentries gör ingen nytta, colossus blir neuralade och stalkers är riktigt kassa mot både lings och fungal growth.

Permalänk

Låter som att jag har hittat antibuilden då Kan ett par vrays vara att föredra med? Funkar ju fint mot både ultras och broodlords.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Skrivet av Andreas Ph:

Låter som att jag har hittat antibuilden då Kan ett par vrays vara att föredra med? Funkar ju fint mot både ultras och broodlords.

Voidrays är alltid kul, akta så att de inte blir neuralade bara Och sprid ut dem när du får flera så att du inte blir fungalad tretti gånger om

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Colossus + stalker/sentry? Vänta what? Finns det någon unit combo som är sämre mot linginfestor än colossi/stalker/sentry?

Du countrar Linginfestor med zealots, archons och HT, attack upgrades är väldigt viktiga. Du ska absolut inte techa robo mot linginfestor, finns ingen anledning till det, utan du måste köra twilight council tech. Så kort så är det zealot, HT och ett par archons med attackupgrades (så många du kan). Sentries gör ingen nytta, colossus blir neuralade och stalkers är riktigt kassa mot både lings och fungal growth.

Underbar teori, men du kan inte göra det praktiskt för du vet inte alltid exakt vad zergs har för units, dessutom så görs det snabbt en andra våg av units då roaches skulle totaläga zealot + archons.

Måste säga detta: en Zerg som inte gör roaches mot Protoss är dum i huvet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Underbar teori, men du kan inte göra det praktiskt för du vet inte alltid exakt vad zergs har för units, dessutom så görs det snabbt en andra våg av units då roaches skulle totaläga zealot + archons.

Måste säga detta: en Zerg som inte gör roaches mot Protoss är dum i huvet

Eller så är du dum i huvudet.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Underbar teori, men du kan inte göra det praktiskt för du vet inte alltid exakt vad zergs har för units, dessutom så görs det snabbt en andra våg av units då roaches skulle totaläga zealot + archons.

Måste säga detta: en Zerg som inte gör roaches mot Protoss är dum i huvet

http://www.youtube.com/watch?v=fhRXvZhx2tE&feature=channel_vi...

Hoppa fram till 10:20, Charelots + Archon funkar helt okej mot Roach + Hydra.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Underbar teori, men du kan inte göra det praktiskt för du vet inte alltid exakt vad zergs har för units, dessutom så görs det snabbt en andra våg av units då roaches skulle totaläga zealot + archons.

Måste säga detta: en Zerg som inte gör roaches mot Protoss är dum i huvet

Scouta infestors är inte särskilt svårt, bygg en observer och kolla efter infestation pit, sen så måste zerg ha både roach warren och speed upgrade (samt tid att hinna göra en andra våg) för att kunna döda dina zealots+archons. Iofs man har väl några stalkers med sig också även om man kör Zealotarchon, så man kommer klara sig fint (archon range 3 + chargelot fungerar bra mot roaches också, ännu bättre med lite stalker backup som man dessutom kan förstärka genom reinforcements, warpgate tech lolol).

Man måste inte köra roaches mot protoss, om man märker att protossen kör twillight tech så bygger man några roaches, men för zerg att techswitcha till roaches är lika lätt som det är för protoss att techswitcha till stalkers (om du förstår vad jag menar), observers ser ju hans army comp.

Men visst ska man ha några stalkers med också, sant

Permalänk

Håller med om Ht's. Se till att morpha dem till Archons direkt efter att du feedbackat/stormat. De dödar zerglings med en attack vid +3 och om han inte har några infestors som NPar dessa kommer de plöja rakt igenom alla zerglings helt utan problem.
Tänk på att feedback har högre range än Fungal growth så pusha inte för långt så att dina GW units tar en massa damage.
Zealots är enligt mig den bästa uniten att ha och tanka. Han kommer antagligen vara tvungen att svampa dessa för att inte hans zerglings ska bli sönderköttade vilket kommer leda till att dina archons får det rätt lugnt så länge de inte står för långt bort.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Oskalliator:

Håller med om Ht's. Se till att morpha dem till Archons direkt efter att du feedbackat/stormat. De dödar zerglings med en attack vid +3 och om han inte har några infestors som NPar dessa kommer de plöja rakt igenom alla zerglings helt utan problem.
Tänk på att feedback har högre range än Fungal growth så pusha inte för långt så att dina GW units tar en massa damage.
Zealots är enligt mig den bästa uniten att ha och tanka. Han kommer antagligen vara tvungen att svampa dessa för att inte hans zerglings ska bli sönderköttade vilket kommer leda till att dina archons får det rätt lugnt så länge de inte står för långt bort.

Men jag har en sak att påpeka, då fungal har area of effect så går det faktiskt att outrangea feedback lite om man träffar templars med kanten av ringen, då är feedback helt plötsligt jävligt värdelöst.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det är som att säga att roaches är helt värdelösa mot hellions för att om man är jäkligt bra på micro kan man döda en roach med en hellion utan att bli skadad.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HoBb3:

Det är som att säga att roaches är helt värdelösa mot hellions för att om man är jäkligt bra på micro kan man döda en roach med en hellion utan att bli skadad.

Är väl omöjligt nu efter att Roach fick 4 range.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Är väl omöjligt nu efter att Roach fick 4 range.

nope det går, men skitsvårt. Gå in på custom games och sök på micro så kommer "micro practice" på impossible challages finns det. tror jag har lyckats få av 2 skott utan att bli träffad

EDIT:var inte så jätte svårt ändå.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Underbar teori, men du kan inte göra det praktiskt för du vet inte alltid exakt vad zergs har för units, dessutom så görs det snabbt en andra våg av units då roaches skulle totaläga zealot + archons.

Måste säga detta: en Zerg som inte gör roaches mot Protoss är dum i huvet

snabbt? att tech switcha till roach tar bra lång tid sen har du obs, hur fan kan du inte scouta vad han gör

void rays är en plus i mixen också sålänge du sprider ut dom

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Mass colossus och stalker funkar ju okej mot infestorling. Dual robo colossus på 2-3 baser blir för mycket för mina infestors att hantera i alla fall och så länge jag inte hinner få upp mina ultras med en bra surround så är jag död.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Mass colossus och stalker funkar ju okej mot infestorling. Dual robo colossus på 2-3 baser blir för mycket för mina infestors att hantera i alla fall och så länge jag inte hinner få upp mina ultras med en bra surround så är jag död.

Akta er, KARATE TACO has spoken

Ahahahahaha var fick du ditt nick? Sorry för offtopic

Och ja Ultras är riktigt nice mot stalkersentrycolossus

Permalänk
Hedersmedlem

verkar som att en del av inläggen missat att trådskaparen även ville ta hänsyn till spine crawlers.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Söderbäck:

verkar som att en del av inläggen missat att trådskaparen även ville ta hänsyn till spine crawlers.

Ja, då är colossi helt fantastiska eftersom de outrangear spines med 2.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Discokungen

Men helt ärligt, jag måste ta tillbaka lite, blir jag inte stenhårt cheesad av en toss när jag spelar zerg utan kommer till midgame så räcker det med 2base 3 hatcheries och 4st gas för att enbart pumpa lings, uppgradera och fixa mass infestor. Det är i princip omöjligt att slå för tossen om han inte campar i sin bas resten av gamet, men då expar jag bara sönder och harassar utan att förlora för mycket. Infestors är alldeles för OP, tycker jag. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men helt ärligt, jag måste ta tillbaka lite, blir jag inte stenhårt cheesad av en toss när jag spelar zerg utan kommer till midgame så räcker det med 2base 3 hatcheries och 4st gas för att enbart pumpa lings, uppgradera och fixa mass infestor. Det är i princip omöjligt att slå för tossen om han inte campar i sin bas resten av gamet, men då expar jag bara sönder och harassar utan att förlora för mycket. Infestors är alldeles för OP, tycker jag. x)

Dom är inte lika op om dom inte har någon energy

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HoBb3:

Dom är inte lika op om dom inte har någon energy

Indeed, fast med bra fungals så förlorar man inte många infestors, så det är riktigt svårt att bli feedbackad om man bara kör fungals på HTs och drar efter det. ;P

Det krävs betydligt mer och bättre micro att ha död på infestors än att använda dem, så ja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Indeed, fast med bra fungals så förlorar man inte många infestors, så det är riktigt svårt att bli feedbackad om man bara kör fungals på HTs och drar efter det. ;P

Det krävs betydligt mer och bättre micro att ha död på infestors än att använda dem, så ja.

fungal på HT kommer inte gå. Spellcasters är oftast längst bak av ens arme och som zerg bryr jag mig inte om att försöka döda deras high templar med fungal för det kommer inte gå så jag funglar så mycket jag kan innann mina infestors blir feedbackade i storst sätt.

Men jag håller med, infestors är ganska bra

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Discokungen
Skrivet av HoBb3:

fungal på HT kommer inte gå. Spellcasters är oftast längst bak av ens arme och som zerg bryr jag mig inte om att försöka döda deras high templar med fungal för det kommer inte gå så jag funglar så mycket jag kan innann mina infestors blir feedbackade i storst sätt.

Men jag håller med, infestors är ganska bra

Menade mer att feedback nog är bästa lösningen, men eftersom fungal har area of effect så kan man göra fungals utan att templars har range för feedback. Men ja, tre-fyra fungals på en death ball sen kan lings slakta sönder allt utan större förluster. :/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Vad jag har märkt just nu är att tidig aggression m.m. brukar funka. Även att attackera innan de har fått upp många lings& trejde bas går också.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.