Permalänk

Threads?

Kan någon förklara skillnaden på threads och cores ?

Jag vill lära mig lite mer om processorer så, om ni kan förklara lite så är jag tacksam.
Kan ju redan de basic sakerna som t.ex GHZ och cache etc..etc.. men vill lära mig mer !

Permalänk
Medlem

Core är ju kärnan som man nu förtiden i regel har 4st av (Quad core)
Tread är trådar som kärnorna hanterar, med en AMD har du 1 tråd per kärna, men med t.ex intel i7 har du 2 trådar per kärna (Hyper threading) vilket ger en bra boost.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av imperatormedia:

Kan någon förklara skillnaden på threads och cores ?

Jag vill lära mig lite mer om processorer så, om ni kan förklara lite så är jag tacksam.
Kan ju redan de basic sakerna som t.ex GHZ och cache etc..etc.. men vill lära mig mer !

Fysiska Cores är själva delarna som gör allt räknande. Ju fler du har, desto fler program kan den hantera samtidigt. (Eller ett och samma program om den har flera threads)

Threads är egentligen hur programmen är uppbyggda, på vilket sätt en processor kan arbeta med dem parallellt för att öka prestandan. Ju fler threads programmet har, ju mer kraft kan just det programmet dra nytta av att processorn har fler cores. Program som Cinebench t.ex. är mång-trådade och kan dra nytta av jättemånga kärnor medan de flesta konsol-portade spelen drar inte alls nytta av kraften vi har i våra processorer pga. dålig optimering.

Logiska Cores är då hur många kärnor datorn tror att man har. T.ex. så har Intel en teknik som kallas HyperThreading som gör att varje fysisk kärna ser ut som 2 logiska kärnor vilket gör att prestandan höjs i de applikationer som kan dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

core = kärna
Thread = tråd

Ta tex intel i7 2600k. den har 4 Cores och 8 Threads totalt. Varje core kan arbeta med tex 2 saker samtidigt.

Tänkt dig att 1 core är en motorväg, med 2 filer, som arbetar tillsammans för att få bilarna till destinationen
Och datorn vissar det som att 4 cores blir 8 cores pga av att varje core har 2 threads...

Tror någon kan ge en mer teknisk beskriving på det hela, ifall du vill ha det

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gathor:

Tänkt dig att 1 core är en motorväg, med 2 filer, som arbetar tillsammans för att få bilarna till destinationen
Och datorn vissar det som att 4 cores blir 8 cores pga av att varje core har 2 threads...

Snarare en 2+1-väg, då en quadcore med HT (typ 2600k) aldrig kommer i närheten av samma prestanda som en äkta octocore (8-kärnig).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

jahaa, tackar för svaren

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad mellan trådar och kärnor.
Tråd är en "fattigmanskärna" som har sina fördelar och nackdelar, förenklat kan man säga att trådar är bra för samma program, kärnor är bra om man kör olika program.
Skillnaden mellan en tråd och en kärna är att tråden delar samma processid & processminne som sin syskon/moder-tråd, program kör i en annan kärna så har den ett annat minneutrymme & processid och måste kommunicera med andra processer genom ett "långsamt" gränssnitt.

Ofta så blandas trådar och kärnor ihop, men det är egentligen stor skillnad mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Program som Cinebench t.ex. är mång-trådade och kan dra nytta av jättemånga kärnor medan de flesta konsol-portade spelen drar inte alls nytta av kraften vi har i våra processorer pga. dålig optimering.

Jag tror att Cinebech har många processer med, inte bara många trådar, trådar kan inte sprida sig till en annan kärna utan måste köras på samma som sin moder/syskontråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av beph:

Det är stor skillnad mellan trådar och kärnor.
Tråd är en "fattigmanskärna" som har sina fördelar och nackdelar, förenklat kan man säga att trådar är bra för samma program, kärnor är bra om man kör olika program.
Skillnaden mellan en tråd och en kärna är att tråden delar samma processid & processminne som sin syskon/moder-tråd, program kör i en annan kärna så har den ett annat minneutrymme & processid och måste kommunicera med andra processer genom ett "långsamt" gränssnitt.

Ofta så blandas trådar och kärnor ihop, men det är egentligen stor skillnad mellan dem.

Skrivet av beph:

Jag tror att Cinebech har många processer med, inte bara många trådar, trådar kan inte sprida sig till en annan kärna utan måste köras på samma som sin moder/syskontråd

Skrivet av Wikipedia:

On a multiprocessor or multi-core system, the threads or tasks will actually run at the same time, with each processor or core running a particular thread or task.

En tråd är ingen kärna på något sätt. Det är datorns sätt att hantera en process med två kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

En tråd är ingen kärna på något sätt. Det är datorns sätt att hantera en process med två kärnor.

En process med 2 kärnor?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

En process med 2 kärnor?

Fo3

Jag menade inte så, snarare;

Det är datorns sätt att hantera en process med två kärnor. ~ Det är kockens sätt att fräsa köttfärsen med två stekpannor.