Western Digital släpper nya Velociraptor i 150 och 300 GB

Permalänk
Melding Plague

Western Digital släpper nya Velociraptor i 150 och 300 GB

Hårddisktillverkaren Western Digital räds inte SSD-enheter utan presenterar två nya högpresterande modeller i serien Velociraptor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter dessa jämfört med gamla 64GB modellerna som fanns förr? Ägde en sådan och minns att klickandet va smått irriterande ibland.

Permalänk

Anser inte denna modell vara intressant längre nu i SSD tider. En mindre SSD som bootdisk och en vanlig 7200varvare som lagring är oslagbart idag...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

*suck* Dags att ge upp raptor snart WD?

Permalänk

Knepigt att de inte funderat på att lansera hybrid Velociraptordiskar med en mindre SSD som cache, det borde ju vara en väg att gå framåt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

1000:- för 150GB när man kan få 120GB SSD för 1500 känns inte som ett svårt val.

SSD är överlägsen som systemdisk och ljudlös.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med den 300GB Velociraptorn jag har idag. Vore trevligt om de däremot sjönk lite mer i pris nu när SSD börjar närma sig vettiga priser.
Sen att dem skulle låta mer än en 7200 varvare har jag då inte märkt. Då är en 15k värre

Permalänk
Medlem

Frågan är om det verkligen är värt ett köp när du kan få en 120GB SSD för ca 1500kr, dessutom har en SSD som de flesta här redan vet snabbare accesstid, troligen även ljudnivå skiljer markant. För en normal användare som inte kräver super-snabb uppstart av dator och läsning av filer så duger nog en raptor av denna klass.

Permalänk
Medlem

Årets mest oprisvärda släpp hittils.

Permalänk
Medlem

Gräsliga saker. Låter som sågverk.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att någon som är lite insatt köper denna. Blir svårsåld.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Nu får de väl ändå ge sig...

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Har svårt att tänka mig att någon som är lite insatt köper denna. Blir svårsåld.

Elgigantens nya "superdator" med "snabb hårdisk" ;P

Permalänk
Medlem

Kör just nu en 1TB WD Black Disk som "Program disk" och en sån här hade ju varit precis lagom storlek och prestand för det.
Problemet med SSD är att en sån disk kostar runt 3000 kr så denna tycker jag därför känns som ett hett alternativ. Men jag måste hålla med tidigare postare att den ändå känns lite gammal och ovärd i jämförelse med en SSD.
En hybrid tror jag inte heller hade blivit nån hit då den säkert hade kostat en tusing till då.

Permalänk
Medlem

Som "speldisk" hade en sådan passat fint!
Hur mycket låter dom här diskarna? Aldrig haft en.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

1000:- för 150GB när man kan få 120GB SSD för 1500 känns inte som ett svårt val.

SSD är överlägsen som systemdisk och ljudlös.

Det är ju ett sätt att se det på...
Jag ser det som 300GB för 1400:- och att man kan få en 120GB SSD för 1500:-. Dessa verkar ha lägre accesstid mot föregående versioner som hade 7,5ms?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Glöm ej bort att hederliga HDD's är mer reiable dvs. SSD's har sina firmwareproblem kvar mm + att dessa är billigare, nu kör jag SSD själv, men man ska inte glömma bort nackdelarna med SSD. Sen så är det ju helt klart mer intressand med 300GB modellen då den bara kostar 1400 kontra 120gb ssd för 1500, så mer än dubbelt lagringsutrymme för i stort sätt samma pris. Sen så kan man ju diskutera att det finns personer som vill ha sina spel på sin bootdisk med då spelen blir aningen snabbare i loadingscreen av det, finns många anledningar att köra på en sådan här disk, fast de flesta är så trångsynta i sitt tänkande.

F.ö, hur mkt av den där hastigheten använder ni er av egentligen som en ssd ger? hur ofta kopierar ni filer dvs som finns på SSD'n? och hur ofta öppnar ni så pass många program att det spelar någon roll att ha en SSD, visst blir booten snabbare, men då får ni fråga er själva hur ofta ni bootar och om 20 sekunder mer om dagen hade spelar gigantiskt stor roll

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Som "speldisk" hade en sådan passat fint!
Hur mycket låter dom här diskarna? Aldrig haft en.

De låter i princip ingenting. Behöver man snabba och "billiga" lagrinsdiskar så är dessa perfekta i raid0.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Glöm ej bort att hederliga HDD's är mer reiable dvs. SSD's har sina firmwareproblem kvar mm + att dessa är billigare, nu kör jag SSD själv, men man ska inte glömma bort nackdelarna med SSD. Sen så är det ju helt klart mer intressand med 300GB modellen då den bara kostar 1400 kontra 120gb ssd för 1500, så mer än dubbelt lagringsutrymme för samma pris. Sen så kan man ju diskutera att det finns personer som vill ha sina spel på sin bootdisk med då spelen blir aningen snabbare i loadingscreen av det, finns många anledningar att köra på en sådan här disk, fast de flesta är så trångsynta i sitt tänkande.

F.ö, hur mkt av den där hastigheten använder ni er av egentligen som en ssd ger? hur ofta kopierar ni filer dvs som finns på SSD'n? och hur ofta öppnar ni så pass många program att det spelar någon roll att ha en SSD, visst blir booten snabbare, men då får ni fråga er själva hur ofta ni bootar och om 20 sekunder mer om dagen hade spelar gigantiskt stor roll

Enligt vilken källa är HDD's mer reliabla. Om man kollar på felfrekvensen på dom flesta HDD tillverkarna så ligger dom på ca 2-3 %. Intel's SSDer har en felfrekvens på nästan en ½ %. Men sedan så blåser det ju upp enormt mycket varje gång nån ny SSD har problem eller nån annan ny och aktuell hårdvara har problem.

Källa: http://forums.storagereview.com/index.php/topic/29329-ssd-fai...

Om du tjänar 20 sekunder om dagen på att ha en dator som bootar snabbare så sparar du ca 7 dagar på 80 år! Tänk sen varje gång den snabbar upp uppstarten av webbläsaren och andra program. Blir många små laddningar som till sist kommer göra så att du sparar in rätt mycket tid per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

F.ö, hur mkt av den där hastigheten använder ni er av egentligen som en ssd ger? hur ofta kopierar ni filer dvs som finns på SSD'n? och hur ofta öppnar ni så pass många program att det spelar någon roll att ha en SSD, visst blir booten snabbare, men då får ni fråga er själva hur ofta ni bootar och om 20 sekunder mer om dagen hade spelar gigantiskt stor roll

Det är inte överföringshastigheten som lockar hos SSD's, det är den otroligt låga accesstiden. SSD's är otroligt mycket rappare än även de snabbaste mekaniska hårddiskarna. Man mäter i mikrosekunder istället för millisekunder, det säger en hel del.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Årets mest oprisvärda släpp hittils.

tveksamt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619395
4,5k för ett 5870 bara för att det passar i en mac pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Enligt vilken källa är HDD's mer reliabla. Om man kollar på felfrekvensen på dom flesta HDD tillverkarna så ligger dom på ca 2-3 %. Intel's SSDer har en felfrekvens på nästan en ½ %. Men sedan så blåser det ju upp enormt mycket varje gång nån ny SSD har problem eller nån annan ny och aktuell hårdvara har problem.

Har ingen statistik på det, men det är väl så jag har fått uppfattningen, det är sällan man ser posts om felaktiga HDD's, nu är jag ju inte ute på så många forum men när jag suttit här har jag inte upplevt så många, och dessutom var det ju bara INTEL's SSD's som var inkluderade som 0.5% felmarginal, dessa siffror inkluderar ju inte heller det nya felet med firmwaren som finns där de nyare INTEL SSD diskarna krymper till 8% vilket jag förmodar ligger på mer än 0,5% då det var rätt många som hade det felet.

Sen kan man ju även undra hur många % av de HDD diskarna som verkligen är felaktiga och inte felen är orsakade av användaren.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Visst man kan få en SSD för "bara" 500kr mer. Och wow, då får man 120gb, vilket funkar för OS och ett par spel.
För 500kr mindre får man en disk som är tillräckligt snabb (och inte alls är högljudd) med över dubbla kapaciteten.
Jag har haft min 300gb i 2 års tid och har ännu inte platsbrist trots ett 15tal spel.

Permalänk
Musikälskare

Är det ett skämt? Tydligen inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen så kan man ju diskutera att det finns personer som vill ha sina spel på sin bootdisk med då spelen blir aningen snabbare i loadingscreen av det, finns många anledningar att köra på en sådan här disk, fast de flesta är så trångsynta i sitt tänkande.

Är väl snarare så att spelen laddar snabbare om de _inte_ delar disk med operativsystemet. Så OS-relaterade diskoperationer kan göras på ena disken medan "speldisken" får göra sitt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är inte överföringshastigheten som lockar hos SSD's, det är den otroligt låga accesstiden. SSD's är otroligt mycket rappare än även de snabbaste mekaniska hårddiskarna. Man mäter i mikrosekunder istället för millisekunder, det säger en hel del.

Sant sant på accesstiden där, men då kan man ställa sig frågan, märker man någon skillnad om man öppnar 1 program på en SSD än en utav dessa nya, eller t.o.m gammla raptordiskarna, även vanliga HDD's. Och så är det nog endå så att de flesta användare öppnar 1 program åt gången och inte alltför snabbt efter varandra. Fast är man en flitig användare och håller på mkt med olika program så är det klart värt att äga en SSD

Tycker mest att folk är för negativa vad gäller denna disk, egentligen så hade nog de flesta som skrev negativa kommentarer klarat sig bra på en sådan disk+ fått mer utrymme, men eftersom att de har en SSD så är de för bra för en vanlig HDD, lite apple attityd där tbh

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Har ingen statistik på det, men det är väl så jag har fått uppfattningen, det är sällan man ser posts om felaktiga HDD's, nu är jag ju inte ute på så många forum men när jag suttit här har jag inte upplevt så många, och dessutom var det ju bara INTEL's SSD's som var inkluderade som 0.5% felmarginal, dessa siffror inkluderar ju inte heller det nya felet med firmwaren som finns där de nyare INTEL SSD diskarna krymper till 8% vilket jag förmodar ligger på mer än 0,5% då det var rätt många som hade det felet.

Sen kan man ju även undra hur många % av de HDD diskarna som verkligen är felaktiga och inte felen är orsakade av användaren.

Många fel beror ju på temp och slitage på dom mekaniska diskarna. Iaf på dom diskar jag bytt som gått sönder.
Ang. Intels fel på deras SSD diskar rör sig ju bara om en serie än så länge samt ett väldigt litet antal diskar så vitt jag vet.
Vad jag kan läsa i artikelns kommentarer om 8 MB-buggen så har det inte rört nån swec än så det rör sig mest troligen om en väldigt liten skara som påverkats.

Permalänk
Medlem

Känns som en totalt meningslös produkt nu när ssd är såpass billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Visst man kan få en SSD för "bara" 500kr mer. Och wow, då får man 120gb, vilket funkar för OS och ett par spel.
För 500kr mindre får man en disk som är tillräckligt snabb (och inte alls är högljudd) med över dubbla kapaciteten.
Jag har haft min 300gb i 2 års tid och har ännu inte platsbrist trots ett 15tal spel.

Spel varierar ju dock stort i storlek, GTA IV och WoW är ju exempel på spel som tar runt 25 GB st.
Just därför jag inte kan ha spel på min SSD för att många moderna spel tar ju upp nästan hela disken direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är väl snarare så att spelen laddar snabbare om de _inte_ delar disk med operativsystemet. Så OS-relaterade diskoperationer kan göras på ena disken medan "speldisken" får göra sitt.

Hmm just på denna punkt är jag osäker, måste jag erkänna xD

Har gjort en miss där när jag tänker efter, anledningen till att jag har snabbare loadingscreens beror på att jag kör spel på min SSD som också är disken jag har mitt OS på, hade tidigare mekanisk och efter uppgradering så märktes skillnaden mest i just laddningstider i spel, inte för att det var jättemkt bättre men det var märkbart, så har blandat ihop det därifrån.

Ursäkta mitt antagande!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.