Cooler Master Hyper 212+ eller Noctua NH-U12P SE2

Permalänk

Cooler Master Hyper 212+ eller Noctua NH-U12P SE2

Halloj!

Vad tror ni är mest "prisvärt" en hyper 212+ med två gentle typhoon fläktar eller Noctuan som den är? Hyper 212+ kommer med extra fläktarna kosta kring 450kr medan Noctuan kommer hamna kring 550kr. Är det någon som har erfarenhet kring hur de båda fläktarna presterar gentemot varandra?

Tack på förhand!
/Pontus

Permalänk
Inaktiv

Noctuan är givetvis bättre. Jag äger 2 st Hyper 212+ och den är prisvärd i sin original utförande. Fläktar kostar som sagt. Tänk också på att du får en extra chassifläkt om du byter ut fläkten på 212+.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Noctuan är givetvis bättre. Jag äger 2 st Hyper 212+ och den är prisvärd i sin original utförande. Fläktar kostar som sagt. Tänk också på att du får en extra chassifläkt om du byter ut fläkten på 212+.

Väldigt sant, frågan är väl hur pass mycket bättre Noctuan är, pratar vi 3 grader? Hur presterar Hyperns orginalfläkt, är den högljud?

Vad har du för temps med din 212+ med en såpass klockad processor?

Permalänk
Inaktiv

Jag ligger nog runt 70C i fulload på en varm sommardag.Jag tycker inte att fläkten låter så mycket, men det är till viss det subjektiv. jag kräver inte att min dator skall vara knäpptyst. Jag tycker att 212+ för runt 210 kr är jävligt bra pris. Du kan inte få en bättre kylare för det priset. Den väger en del och jag ser ingen mening med att köra med Noctuan om du inte är ute efter de sista grader,

Kika på det här testet. Då visar det dock 10 graders skillnad. http://www.tomshardware.com/reviews/lga-1156-heatsink,2535-14...

Dock har jag inte hört någon annan som har lyckats åstadkomma så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Hyper 212+ är en "riktig" kylare för ett riktigt buskispris.

Nochtuan är såklart bättre, och det kan bli problem att sätta in Hyper 212+ fläkten i ett chassi, då den har gummisaker i ändarna där skruvhålen är för att minsta vibrationer mot kylaren.

Nochtuakylaren är klart bättre, och du får riktigt bra fläktar med. Sen om den är värd dem extra kronorna är upp till dig
Har ägt 3 st Hyper 212+, ett till varje bygge. Anledningen till varför jag köper dem? Dem är riktigt bra för så lite

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Du kan väl vålda lite och ta bort gummibussningarna. Annars får man väl ta till med kniven. Jag måste instämma med SuperSverker. Det är en riktig prisvärd kylare.

Permalänk

212+ och TX3 gör jobbet ifall man vill överklocka till säkra frekvenser, är man extrem så är dem i högre prisklass man ska leta efter.

Permalänk
Inaktiv

OldVikingschool: Är det stor skillnad när du kör PnP på din 212+´?

Permalänk
Skrivet av anon2110:

OldVikingschool: Är det stor skillnad när du kör PnP på din 212+´?

Kör standardfläkten på lv 6(ca 70%) och en Fractal Design på full. Hörs ingenting alls och ligger just nu 36c idle, högsta jag nått enligt hwinfo är 56c vilket var vid en 3gb rendering genom Blender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nochtuan är såklart bättre, och det kan bli problem att sätta in Hyper 212+ fläkten i ett chassi, då den har gummisaker i ändarna där skruvhålen är för att minsta vibrationer mot kylaren.

De gummifötterna sitter med lite klister bara, så de lossar enkelt.

Har själv en 212+ och tycker den är värd vartenda öre.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Jag ligger nog runt 70C i fulload på en varm sommardag.Jag tycker inte att fläkten låter så mycket, men det är till viss det subjektiv. jag kräver inte att min dator skall vara knäpptyst. Jag tycker att 212+ för runt 210 kr är jävligt bra pris. Du kan inte få en bättre kylare för det priset. Den väger en del och jag ser ingen mening med att köra med Noctuan om du inte är ute efter de sista grader,

Kika på det här testet. Då visar det dock 10 graders skillnad. http://www.tomshardware.com/reviews/lga-1156-heatsink,2535-14...

Dock har jag inte hört någon annan som har lyckats åstadkomma så stor skillnad.

Intressant test men anledningen till att skillnaden är så markant är troligvis för att det inte är NH-U12P utan storebrodern NH-D14 och dessutom uppfattade jag det som att dom kör med referensfläktar i testet, vilket innebär att Hyper 212+ inte har någon PnP medan Noctuan har båda sina "high end- fläktar".

Men det är sant som ni alla säger, det är troligvis värt att köpa en Hyper 212+.