Corsair AX 750 för tyst system - nytt chassi?

Permalänk

Corsair AX 750 för tyst system - nytt chassi?

Hej!
Då jag främst spelar spel som inte kräver så väldigt mycket i prestandaväg har jag börjat inrikta mig mer och mer på att göra datorn så tyst som möjligt.
Den består för tillfället av en passivt kyld 2500K, ett passivt kylt HD 5xxx kort samt SSD. Jag har hitills använt mig av ett gammalt chassi+nätagg: Amtec Sonata Designer 500. Jag börjar nu mer och mer inse att om jag ska få ner ljudnivån ytterligare måste jag byta nätagg, och jag tycker att Corsair AX 750 ser ut som ett mycket bra, om än lite dyrt, val. Min fråga är nu:
Med tanke på att jag i så fall lägger ner ca 1300 kr på ett nätaggregat, kan det vara värt det att samtidigt skaffa ett nytt chassi? Jag är nöjd med mitt chassi, men det börjar bli lite kantstött och om ett annat chassi kan få ner ljudnivån ytterligare så vore det trevligt.
Några tips på ett chassi, helst miditower, som är snyggt och riktigt tyst? Jag föredrar en clean och vuxen design framför flashig speldator-look.

Permalänk
Medlem

Se min sig, FD R3 vit.. Riktigt snyggt och tyst chassi med ljuddämpning. Annars finns det NZXT H2 och lite andra att välja mellan..
När det gäller nätagg.. Vilket grafikkort har du i Radeon 5xxx-serien? Misstänker att du har typ ett 5450 om det e passivt kylt? Isåfall klarar du dig lätt på ett nätagg kring 400W. Om du vill ha riktigt tyst så fundera på Seasonic x400FL, x460FL eller x560. FL är fläktlöst och x560 har samma semi-passiva fläktstyrning som Corsair AX-serien (som är byggda på Seasonic x-).
Personligen skulle jag valt x560.. Lite overkill i watt men där är fläkten som går in och kyler om det behövs (mot förmodan får man hoppas).
Annars så är XFX Core 450 ett bra val, ska vara tyst också. Dock inte 80plus Guld (dom e Brons) och modulärt. Men det är ett bra pris, kanske svårt att hitta eftersom dom går åt..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett ax750...nu är datorn äntligen ljudlös Define mini har isolerande material i sig, fast det är ju ett mATX. Finns ju annars R3 som är midtower varianten (båda från fractal design). Annars NZXT med sitt H2.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Jag kollade en recension och är riktigt imponerad av chassit med tanke på hur gammalt det är. Det är ljusår före de flesta andra tillverkare på marknaden än idag. En så liten, men ack så ovanlig sak, som HDD-upphängning höjer betyget enormt. Däremot sitter du inte med en mekanisk HDD så vitt jag förstår, men ändå. Lite enkel kabelhantering tyvärr, men att det ens finns är även det fascinerande.

Får du plats i chassit och inte tror att du kommer att behöva mer utrymme inom den närmsta framtiden så tycker jag att du ska behålla det.

Något du kan göra är att fylla på ljuddämpningen med extra Bitumen samt högtalardämpning från Biltema. Om det är någon flimsighet i panelerna så försvinner det med Bitumen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kollade en recension och är riktigt imponerad av chassit ...

Jag e kanske korkad, men jag fattar inte vilket chassi du snackar om..?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag e kanske korkad, men jag fattar inte vilket chassi du snackar om..?!

Jag riktade svaret till TS då jag börjar komponera innan det var någon som hade svarat. Det gäller såklart Antec Sonata Designer 500 som TS sitter med.

Permalänk
Medlem

Jag kör kombinationen NZXT H2 och ett AX750 är är supernöjd när det gäller ljudnivå och prestanda.

Permalänk

Tack för flera snabba och intressanta svar:
@lacrits: Fina förslag på chassin, jag gillar designen på det du har. Jag skriver detta från jobbet så kan inte kolla exakt vilket kort jag har, men jag har för mig att det var ett 5450 elller liknande ja. Jag har tänkt att byta ut det när 7000 serien släpps om jag kan hitta ett bra kort med passiv kylning. 400-500W räcker säkert till mitt system, att jag har tittat på AX750 beror mer på att det har fått så fina recensioner och att det ska vara extremt tyst. Seasonic X-460 FL ser även den väldigt fin ut, men då priset är i samma nivå som AX 750 är jag osäker om den lilla skillnaden i ljudnivå är värd att begränsa sig till 460W.

@Hraf: Jo, jag har varit väldigt nöjd med det chassit, det är först när jag drog ner chassifläktarna på låga varvtal som jag började störa mig på nätaggets läte. Bra tips om ljuddämpning :-). Det jag annars tycker är lite jobbigt med chassit är att frontpanelen börjat bråka lite, det låter knepigt om man kopplar in hörlurarna där och usb kontakterna fungerar inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggisahh:

Tack för flera snabba och intressanta svar:
@lacrits: Fina förslag på chassin, jag gillar designen på det du har. Jag skriver detta från jobbet så kan inte kolla exakt vilket kort jag har, men jag har för mig att det var ett 5450 elller liknande ja. Jag har tänkt att byta ut det när 7000 serien släpps om jag kan hitta ett bra kort med passiv kylning. 400-500W räcker säkert till mitt system, att jag har tittat på AX750 beror mer på att det har fått så fina recensioner och att det ska vara extremt tyst. Seasonic X-460 FL ser även den väldigt fin ut, men då priset är i samma nivå som AX 750 är jag osäker om den lilla skillnaden i ljudnivå är värd att begränsa sig till 460W.

@Hraf: Jo, jag har varit väldigt nöjd med det chassit, det är först när jag drog ner chassifläktarna på låga varvtal som jag började störa mig på nätaggets läte. Bra tips om ljuddämpning :-). Det jag annars tycker är lite jobbigt med chassit är att frontpanelen börjat bråka lite, det låter knepigt om man kopplar in hörlurarna där och usb kontakterna fungerar inte alltid.

Är det så att du vill byta chassi tror jag att FD R3 är det bästa alternativet som också är billigt. Det största problemet jag känner till med det är att sidopanelerna är lite svaga och kan vibrera en del om man fyllt chassit med mekaniska HDD:s.

Ett annat roligt alternativ kan vara Cooler Master Silencio 550. Recension finns här: http://www.sweclockers.com/recension/14014-cooler-master-sile...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggisahh:

Tack för flera snabba och intressanta svar:
@lacrits: Fina förslag på chassin, jag gillar designen på det du har. Jag skriver detta från jobbet så kan inte kolla exakt vilket kort jag har, men jag har för mig att det var ett 5450 elller liknande ja. Jag har tänkt att byta ut det när 7000 serien släpps om jag kan hitta ett bra kort med passiv kylning. 400-500W räcker säkert till mitt system, att jag har tittat på AX750 beror mer på att det har fått så fina recensioner och att det ska vara extremt tyst. Seasonic X-460 FL ser även den väldigt fin ut, men då priset är i samma nivå som AX 750 är jag osäker om den lilla skillnaden i ljudnivå är värd att begränsa sig till 460W.

Jag har väl blitt lite anti overkill på nätaggswatt, tycker man ska välja motor efter hur fort man kan köra än hur fort man önskar man kunde köra.. x560 kommer gå tyst och svalt om du köper ett chassi med agget i botten och som får sin egen luft genom ventilationshål i botten. Har du bara ett hyffsat ventilerat chassi i övrigt så tror jag inte du kommer få höra mer ljud ur ett x560 än ett AX750. AX750 är en 300:- dyrare än x560. Så dom 300:- kan du lägga på chassi istället.
"Tyvärr" så betalar man premium för dom fläktlösa aggen eftersom dom är lite speciellt byggda för att kunna klara värmen inne i höljet (större kylflänsar, höljet en del av kylningen, värmetåligare komponenter etc..). Annars skulle ett x400FL vara klockrent och fullt tillräckligt för ditt system i ex. ett NZXT H2 eller FD R3 chassi..
Jag kan annars föreslå det nätagg jag själv har NZXT 650W, det finns också ett lite billigare 550W men då är det inte modulära kablar på det. Dessa är 80 plus Guld och har en tyst 140mm fläkt som har en väldigt snäll fläktprofil.. dom är tysta, dock inte semi-passiva som i x- eller AX-. Ja just det, måste nämna.. dom är vita!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus