Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Noctua processor fläkt hjälp?

Hej,hoppas att detta är den rätta sektionen, iaf så har jag köpt noctua nu-u12p, när jag monterar de 2 fläktarna så kan jag inte bestämma vilket håll fläkterna ska blåsa. jag har en fractal design r3 och ska luften blåsa ut genom ventillationen eller in för att ta kall luft?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Playa del Björnlunda
Registrerad
Mar 2007

Jag har monterat min så att den blåser ut så man slipper extra varmluft i datorn då jag har ett budgetchassi med dåligt luftflöde. Fast eftersom du troligtvis har ventilation i toppen kanske det är smartare att ha utblåset uppåt och låta fläktarna suga in kalluft. Varmluften stiger ju vanligtvis uppåt menar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

blåsa ut mot det bakre utsuget utav datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Mar 2011

bästa kylning får du om du har dom riktade mot bakre utblåset / fläkten
annars riskerar du att höja tempen för övriga delar i datorn

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 3.8GHz (4.4GHz turbo) Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD:OCZ Arc 100 240GB HDD1: WD Black 1TB HDD2: WD Blue 320GB Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: En sån man ringer med? (Xperia M4 Aqua)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

ja men jag kör med amd processcor på en r3 chassi, då har jag uppblåsningen riktat uppåt (eller kan rikta nedåt om det behövs) så jag har inte utblåsning... ska jag ta bort den övre ljuddämparen så att luften kan blåsas ut? eftersom just nu när jag lirar ett högt cpu/gpu krävande spel så startas datorn om p.g.a overheating tror jag då måste jag ta bort den ena chassi locket för bättre luftflöde

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av ChineseClocker:

ja men jag kör med amd processcor på en r3 chassi, då har jag uppblåsningen riktat uppåt (eller kan rikta nedåt om det behövs) så jag har inte utblåsning... ska jag ta bort den övre ljuddämparen så att luften kan blåsas ut? eftersom just nu när jag lirar ett högt cpu/gpu krävande spel så startas datorn om p.g.a overheating tror jag då måste jag ta bort den ena chassi locket för bättre luftflöde

Nackdelen med uppåtriktad Noctua är att minnen och nordbrygga får absolut urusel kylning, de är normalt beroende av processorkylaren för att få luftflöde över sina flänsar.

MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.2 GHz | 16 GB RAM | EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync | Corsair AX850W

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykvarn
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ChineseClocker:

Hej,hoppas att detta är den rätta sektionen, iaf så har jag köpt noctua nu-u12p, när jag monterar de 2 fläktarna så kan jag inte bestämma vilket håll fläkterna ska blåsa. jag har en fractal design r3 och ska luften blåsa ut genom ventillationen eller in för att ta kall luft?

Jag har monterat min kylare (d14) så att den blåser bakåt alltså ut.....då jag har 2 fram som pressar in luft och en under ifrån som får snurr på luften och sen drar den längst bak ut allt. vilket gör att det är fler som tar in än ut och det skapar ett "tryck" i burken och då tar sig luften mot "utgången"

I5 2500k (4,2ghz) , 4 gb ram 1600 mhz, XFX 6850 duelfan, P67A-GD55 (B3), Noctua D-14, HD 1 tb Black (western), 120gb corsaier force gt (ssd), XFX 850W