Permalänk

Böjda pins på CPU

Lyckades med detta konststycke när jag skulle installera processorn.
7 pins verkar vara böjda, och 1 pin är helt av.

Används ens alla pins på en processor? Och framförallt - Kan man laga detta?
Det är en AMD Athlon II 620.

http://www.ladda-upp.com/bilder/55876/b-C3-B6rja-pins-p-C3-A5...

Permalänk
Medlem

Ja det går att fixa, men inget som du kan själv fixa lätt. Så blir nog att fixa en ny.

Och till folk som säger att det inte går.

http://www.modtheater.com/forum/showthread.php?t=27953

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

klart det går att laga men att köpa en ny cpu bara föratt en pinne har lossnat och några är böjda är bara dumheter ta och böj tillbaks dom andra pinnarna och prova om cpun funkar. Annars köp en ny

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Jag hade först tagit reda på om det är farligt för moderkortet att montera en cpu med en trasig pinne. Om inte hade jag böjt tillbaka de andra (läs på innan så du inte gör samma misstag som andra gjort ohc kör en beprövad teknik) och provkört den. Om det fungerar (för alla pins är troligen inte aktiva) har man tur om inte så återvinn cpun och köp en ny.

Permalänk
Avstängd

Det finns två sätt. Det enkla. Och det jag rekar är att köpa en beg på blocket eller liknande. Det andra och snåla är att kolla vad pinnen som är trasig är till. Det finns flera som är dubletter. Ofta är det för ström och jord. Men du.... köp ny

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det finns två sätt. Det enkla. Och det jag rekar är att köpa en beg på blocket eller liknande. Det andra och snåla är att kolla vad pinnen som är trasig är till. Det finns flera som är dubletter. Ofta är det för ström och jord. Men du.... köp ny

Saken är den att jag har redan köpt en ny. Men om man kan fixa och sälja så varför inte
Hur vet man om pinnen används till nåt eller inte?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades med ungefär samma sak i julas
Men i mitt fall så böjdes bara en pin. Så då försökte jag böja tillbaka den och, klumpig som man är, så hade jag av den :S

Tänkte: Det är väl bara att köpa en ny processor. Men så gjorde jag en tråd här på sweclockers, och läste, precis som flera har skrivit i den här tråden, att den kan fungera ändå, att pinnen kanske inte används.
Men jag tänkte jag tar det säkra före det osäkra, och försöker stoppa något som kan leda istället för det avbrutna pinnen. Så jag slaktade en sladd, och tog lite koppartråd och stoppade i den på platsen den skulle vara i på moderkortet, och sedan i med processorn.
Och f*n va glad man blev när det startade!

Permalänk

Coolt ^^