Permalänk
Medlem

LED-TV hz fråga

Tja

Jag och en polare hade en diskussion ang. hz på LED-TV. Han menar bestämt att man måste ha mer än 200hz på en 40" eller större för att man inte ska få eftersläpningar eller liknande. Jag menar motsatsen, att 100hz räcker alldeles utmärkt och att responstiden är viktigare än hz.
Ska man spela upp en Bluray korrekt så ska man ju spela upp den i 23.976 hz för att man inte ska få en dubbelframe. Vad ska man då med 200hz till?
Jag kör en 32" LCD i 60hz från min HTPC och har inga problem alls med eftersläpningar varken i spel eller i film.

Någon som kan klargöra detta?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Själv tycker jag 100Hz räcker alldelles utmärkt... Förstår inte riktigt dock... Tror han att större storlek kräver högre Hz? 100Hz är ju exakt likadant på 20 tum som det är på 100 tum, bara att bilden är större.
Brorsan har en 47" LG 100Hz tv och jag märker då inga eftersläpningar på den.

Permalänk
Rekordmedlem

Den högre frekvensen används för 3d och signalprocessning så att det blir mjukare scrollningar, eftersläpningar har med hur fort pixlarna tänder o släcker och inte med själva frekvensen som bilden ritas upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

100Hz och 200Hz är bara intern frekvens i TV apparaterna och alla bilder över 60Hz är endast fejkade bilder som tillverkas (interpoleras) av en krets i TVn detta orsakar hög inputlag som man vill undvika när man kopplar den till datorn och använder den till spel, så 100Hz eller 200Hz skall vara avstängd i TVn om du använder den till datorspel.

När du tittar på Bluray filmer med 24Hz (23.976) så skall 100Hz eller 200Hz och vara avstängd eftersom filmen kommer att se onaturlig ut om dessa onödiga bildförbättringar är aktiva.

Det finns folk som tycker att 100Hz eller 200Hz kan vara bra till vissa TV program typ fotboll och andra snabba sporter men i övrigt är dessa konstgjorda bildförbättringar helt onödiga.

När det gäller datorbildskärmar så använder dom inte fejkade bilder så det finns några som klarar äkta 120Hz och dom fungerar bra till datorspel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Sen finns det ingen TV som kan matas med högre hz än 60hz inte från dator, och inte från någon annan enhet heller alla 100, 200, 600hz osv är intern singnalbehandlig, och är vad jag vet bara aktiv när man visar upp TV sändningar, med dator, och liknade är det 60Hz, från blu.ray är det 24 oftast

Sen vad hade LED med saken att göra egentligen........

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Tja

Jag och en polare hade en diskussion ang. hz på LED-TV. Han menar bestämt att man måste ha mer än 200hz på en 40" eller större för att man inte ska få eftersläpningar eller liknande. Jag menar motsatsen, att 100hz räcker alldeles utmärkt och att responstiden är viktigare än hz.
Ska man spela upp en Bluray korrekt så ska man ju spela upp den i 23.976 hz för att man inte ska få en dubbelframe. Vad ska man då med 200hz till?
Jag kör en 32" LCD i 60hz från min HTPC och har inga problem alls med eftersläpningar varken i spel eller i film.

Någon som kan klargöra detta?

Ang hz på LED-tv? Skulle den vara någon annan än den på en CCFL-belyst LCD? Det är en LCD, kära nån.

Och man slår av interpolationen, skitfunktion som ökar input laget. Speciellt ifall du skickar via HTPC eller liknande, då får du 60hz och inget annat.

Över 100hz är endast nödvändigt vid 3D och då är det i regel så att tv-apparaten blir uppdelad i två delar, t.ex. 2*60hz.

Permalänk
Medlem

Okej tack för era svar.
Ang. LED så var det en sådan tv han hade tänkt köpa, därför skrev jag det.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Okej tack för era svar.
Ang. LED så var det en sådan tv han hade tänkt köpa, därför skrev jag det.

Du kan meddela killen att en LED-belys LCD inte är bättre per automatik och att han bör kolla över såväl Plasma som vanliga LCDs.