Silverstone mini-ITX/HTPC kylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Silverstone mini-ITX/HTPC kylning

Tjenna, har ett litet problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med

jag har ett Silverstone sugo Chassi ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=612764 ) som min vän byggde åt mig, den innehåller följande:

CPU: AMD Athlon II x4 645 3.10GHz
RAM: 8 GB
GPU: nvidia geforce 470

Jag spelar endast starcraft 2 och jag brukar livestreama mina ladder/Tunnerings matcher, det enda problemet är att när man livestreamar så drar det väldigt mycket på CPUn om jag förstått det rätt och den blir väldigt varm och då sänks FPS:en vilken inte är så jätte rockigt när man försöker spela bra

så nu till min fråga! kommer CPU-Kylning av något slag höjja prestandan litegrann? så att jag inte droppar lika mycket FPS. isf vad passar till min dator? den är ju väldigt liten, jag har tänkt mig denna ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840403 ) och undrar om någon av er vet om det kommer gå eller om ni kanske har något annat att rekomondera?

tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2003

Dalle, Du kan börja med att kolla vad som är så himla varmt. Ifall det är CPUn eller det är Grafikkortet.

Andra frågan är när det droppar. När jag själv streamar så kan det droppa ner till 30 fps och det är faktiskt normalt.

Main: Intel i5 2500K 3.3GHz TR HR-02 | Asus P8H67 Deluxe | 12GB DDR3 | Jonsbo V7S | HD7750 Ultimate | Seasonic X460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Kiiiba:

Dalle, Du kan börja med att kolla vad som är så himla varmt. Ifall det är CPUn eller det är Grafikkortet.

Andra frågan är när det droppar. När jag själv streamar så kan det droppa ner till 30 fps och det är faktiskt normalt.

Grafikkortet bör inte bli nämnvärt varmare av stream då stream tar 99% cpu. Och det är INTE bra att den droppar till 30 och det SKA den inte. Min i sig droppar aldrig under 60 när jag streamar. Damir, se om du kan få tag på en bättre CPU till sockeln. Jag har mina tvivel när det gäller vilka som får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Student

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Dakkie:

Grafikkortet bör inte bli nämnvärt varmare av stream då stream tar 99% cpu. Och det är INTE bra att den droppar till 30 och det SKA den inte. Min i sig droppar aldrig under 60 när jag streamar. Damir, se om du kan få tag på en bättre CPU till sockeln. Jag har mina tvivel när det gäller vilka som får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall grafikkortet blir för varmt kan jag tänka mig att det droppar.

Hur kan det vara dåligt att det droppar till 30? Är det stora slag och så kan jag tänka mig att det droppar till 30. Det beror på vad för hårdvara man har och upplösning samt grafikinställningar.

Main: Intel i5 2500K 3.3GHz TR HR-02 | Asus P8H67 Deluxe | 12GB DDR3 | Jonsbo V7S | HD7750 Ultimate | Seasonic X460

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Kiiiba:

Ifall grafikkortet blir för varmt kan jag tänka mig att det droppar.

Hur kan det vara dåligt att det droppar till 30? Är det stora slag och så kan jag tänka mig att det droppar till 30. Det beror på vad för hårdvara man har och upplösning samt grafikinställningar.

Ja, det e klart att det droppar om grafikkortet blir för varmt. Men jag säger bara att grafikkortet bör inte bli varmare av att streama då det inte har någonting att göra alls med streamen. Det streamen gör är att den lagrar vilken färg/shade varenda pixel har och skickar det till justin.tv. Det enda grafikkortet gör i detta sammanhanget är att det bestämmer vilken färg/shade som varje pixel ska hålla.

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Student

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Kiba tom jag är med så långt att det är CPUn som gör att det droppar, varför i helvete skulle en livestream suga ifrån grafikkortet? makes no sence. den komprimerar ju bild och ljud och sedan renderar det till ett helt annat format i real tid = hög CPU kraft.

jag kan ju clocka skiten igen som min polare en gång gjorde, men då blåskärmade jag medans jag livestreama för att den blev för varm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2003

Jag nänmnde olika saker vad det kunde ha varit då du själv inte ens hade kollat. Det var mest bara att kolla vad som stoppar. Som ni själva säger så när det är streaming är det CPU som gör det mesta.

Ifall du hade felsökt lite mer innan hade det underlättat med.

Xsplit visar alltid det du streamar och något för att öka FPSen kan man exempel ändra till 10% i vy. Har du webläsare och kollar på din egen stream kan det också dra kraft.

Nu vet jag inte heller vad för program du använder för att streama heller och det finns alltid små fix.