Permalänk

Behövs mer ram ?

Hej,.Ja spelar mest o undrar om det är någon ide att sätta in mer. Ja har nu 4gb blir spelen något bättre med 8gb?

Permalänk
Medlem

Beror helt o hållet på vad du har för dator, OS, och hur mycket din dator använder.

Det är inte bra att ha för mycket ram och det är inte bra o ha för lite.

Windows 7 = ha ca 6-8GB.
XP = 4GB

du kan kolla i aktivitetshanteraren hur mycket ram din datorn använder när du typ har ett spel och några flikar i webläsarn öppna och den maxar din ram så bör du kanske slänga in mer. annars nej.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

I dagsläget behöver spel inte mer än 4gb och spelen blir inte "bättre" av att ha 8gb RAM installerat Dock är ju ram minnen så billigt nuförtiden så det skadar ju inte att sätta i mer om du känner att du har lite kvar när du har massa program och spel igång.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Beror helt o hållet på vad du har för dator, OS, och hur mycket din dator använder.

Det är inte bra att ha för mycket ram och det är inte bra o ha för lite.

Windows 7 = ha ca 6-8GB.
XP = 4GB

du kan kolla i aktivitetshanteraren hur mycket ram din datorn använder när du typ har ett spel och några flikar i webläsarn öppna och den maxar din ram så bör du kanske slänga in mer. annars nej.

Varför är de inte bra att ha för mycket ram? Annat än att de kostar mer pengar och kanske att de drar marginellt mer ström?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Något jag har i bakhuvudet, kommer inte riktigt ihåg vart ifrån jag fått det. Men kan ha fel

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Något jag har i bakhuvudet, kommer inte riktigt ihåg vart ifrån jag fått det. Men kan ha fel

Ja jag tror nog inte en dator blir lessnare av att få mer ram att leka med, snarare tvärt om, oavsett vad man håller på med. Samt att med mycket ram på datorn kan man ta bort swapfilen och på så sätt spara plats på sin os disk!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ja jag tror nog inte en dator blir lessnare av att få mer ram att leka med, snarare tvärt om, oavsett vad man håller på med. Samt att med mycket ram på datorn kan man ta bort swapfilen och på så sätt spara plats på sin os disk!

Det är ju helt klart att datorn bara blir gladare av mer RAM, då man slipper SWAP-filen. Däremot vad han menar med att inte ha för mycket är nog på grund av kompatibilitetsproblem som datorer haft ett tag, och då speciellt LGA775(Dual-Ch > 8gb) eller LGA1366(Tri-Ch och > 12gb). Personligen tror att de flesta såna problem är bortarbetade, men precis som med CFX/SLI så kan fler komponenter bli tokigt i form av dålig skalning, random BSOD osv

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att minnen inte är direkt dyra nu så funderar jag på att byta ut mina 6GB mot dessa, är det totalt bortkastade pengar eller en bra investering? Funderar också på att köpa ett till GTX 460 å köra SLI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Med tanke på att minnen inte är direkt dyra nu så funderar jag på att byta ut mina 6GB mot dessa, är det totalt bortkastade pengar eller en bra investering? Funderar också på att köpa ett till GTX 460 å köra SLI.

Köp ett till GTX 460, alt. spara pengarna till nytt system i framtiden. Personligen skulle jag inte göra båda uppgraderingarna.

Permalänk
Medlem

Detta med att man inte ska ha för mycket RAM tror jag snarare beror på att det skalar ganska dåligt att köra alla DIMM-slots på moderkortet samtidigt i högsta hastighet.

Detta vet jag iallafall var ett faktum på bland annat X38 och X48, och sen dess har jag i högsta möjliga mån försökt hålla mig till en DIMM per kanal.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Är det en ny dator hade jag satsat på 2x4GB eller 3x4GB (s1366).
Annars har man 4GB finns det oftast inte mycket anledning att uppgradera (för tillfället) i en speldator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Beror helt o hållet på vad du har för dator, OS, och hur mycket din dator använder.

Det är inte bra att ha för mycket ram och det är inte bra o ha för lite.

Windows 7 = ha ca 6-8GB.
XP = 4GB

du kan kolla i aktivitetshanteraren hur mycket ram din datorn använder när du typ har ett spel och några flikar i webläsarn öppna och den maxar din ram så bör du kanske slänga in mer. annars nej.

Varför ca 6-8GB. klarar mig hur bra som helst med 4GB och då spelar jag även en hel del :S

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB.

Vista:
32bit versions
Due to the limited addressing space, 32bit versions can only support up to 4GB of RAM.

64bit versions
Because of the extra 32bits, 64bit versions are able to support much more. See below;
128GB: Ultimate, Enterprise, Business SKUs
16GB: Home Premium
8GB: Home Basic

Antar att du inte har 7an.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'