Permalänk
Medlem

Cosmos S Touch

Nån som vet vad som behöver göras få att få touchknappen på Cosmos S att fungera, dvs. starta systemet? Köpte chassit beg. och 24-pin expansionskabeln saknades, så beställde den från Coolermasters nederländska webshop. I vilket fall, får hem den och kopplar in den, och jodå touchenpanelen och allting fungerar och lyser. Men...jag kan inte starta datorn med den hur jag än gör. Vilar jag tummen så lyser den ytterst svagt, som om den inte får tillräckligt med ström? Citerar Swec: Det handlar inte om någon vanlig mekanisk knapp, utan det räcker med att vila fingret i den lilla urgröpningen för att slå på eller stänga av datorn.

Då datorn väl är på så lyser den i starkt rött, som den ska med andra ord. Så...vad är ded egentligen jag behöver göra får att få allting till sin rätt.
Kan tillägga att då touchen inte riktigt fungerar agerar just nu min space-tangent som powerknapp.
Anyone?
Ska även tilläggas att det inte heller går att stänga av datorn med hjälp av touchen, så det värkar som att den enbart lyser?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att touchknappen är trasig?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså de vet jag ju iofs inte. Men med tanke på allt allting lyser så tycker jag det verkar konstigt. Sen så får den ju ström när jag vilar tummen/handen i den, men inte tillräckligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Nån som vet vad som behöver göras få att få touchknappen på Cosmos S att fungera, dvs. starta systemet? Köpte chassit beg. och 24-pin expansionskabeln saknades, så beställde den från Coolermasters nederländska webshop. I vilket fall, får hem den och kopplar in den, och jodå touchenpanelen och allting fungerar och lyser. Men...jag kan inte starta datorn med den hur jag än gör. Vilar jag tummen så lyser den ytterst svagt, som om den inte får tillräckligt med ström? Citerar Swec: Det handlar inte om någon vanlig mekanisk knapp, utan det räcker med att vila fingret i den lilla urgröpningen för att slå på eller stänga av datorn.

Då datorn väl är på så lyser den i starkt rött, som den ska med andra ord. Så...vad är ded egentligen jag behöver göra får att få allting till sin rätt.
Kan tillägga att då touchen inte riktigt fungerar agerar just nu min space-tangent som powerknapp.
Anyone?
Ska även tilläggas att det inte heller går att stänga av datorn med hjälp av touchen, så det värkar som att den enbart lyser?

Jag har också ett Cosmos S. Upplevde ett liknande problem som du har, eller kanske inte riktigt.

Stoppade i en till hårddisk och märkte att vi ett klick så började den "darra" mörkrött (knappen dvs). Efter tagit i och ur sladden 1-3 gånger så brukade den lysa klart rött och boota (efter tryckt på knappen igen givetvis). Löste det genom att köpa ett kraftfullare nätagg.

Antar att du har kollat eventuella glappfel mellan knappen och moderkortet. Om inte, gör det. Har du möjligthet att prova ditt moderkort i ett annat chassi eller tvärt om (någon annans moderkort i ditt chassi). Du kan ju alltid höra med den förra ägaren om knappen fungerade.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Nån som vet vad som behöver göras få att få touchknappen på Cosmos S att fungera, dvs. starta systemet? Köpte chassit beg. och 24-pin expansionskabeln saknades, så beställde den från Coolermasters nederländska webshop. I vilket fall, får hem den och kopplar in den, och jodå touchenpanelen och allting fungerar och lyser. Men...jag kan inte starta datorn med den hur jag än gör. Vilar jag tummen så lyser den ytterst svagt, som om den inte får tillräckligt med ström? Citerar Swec: Det handlar inte om någon vanlig mekanisk knapp, utan det räcker med att vila fingret i den lilla urgröpningen för att slå på eller stänga av datorn.

Då datorn väl är på så lyser den i starkt rött, som den ska med andra ord. Så...vad är ded egentligen jag behöver göra får att få allting till sin rätt.
Kan tillägga att då touchen inte riktigt fungerar agerar just nu min space-tangent som powerknapp.
Anyone?
Ska även tilläggas att det inte heller går att stänga av datorn med hjälp av touchen, så det värkar som att den enbart lyser?

Sorry kan verka som en dum fråga men har du kopplat in power switch kabeln till moderkortet? Du måste ha den och 24 pins förlängningen inkopplade samtidigt. Power switch kabeln ansluter du precis som vanliga mekaniska strömbrytarna dvs separat kabel till den.

/Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |