Be-Quiet Dark Power BQT P9 Pro 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Be-Quiet Dark Power BQT P9 Pro 650W

Hallå!

Mitt första inlägg på sweclockers , har hittat många hjälpsamma trådar här förut, men kan inte hitta nån info om det här nätagget.

Jag funderar på att byta mitt Corsair tx 650V2, mot det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782321 .

Någon som har några erfarenheter av det agget? Jag försöker få lådan så tyst som möjligt, men vet egentligen inte vad tx650 har för decibel-nivå, så det kanske inte finns så mycket att tjäna på att byta ut det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

Vad har du för delar i övrigt? TX 650 V2 tror jag är Seasonic tillverkat och de har en plan fläktkontrollskurva till ca 300W belastning. Har du en normal speldator kommer du inte ens upp i 300W och då är det sannolikt inte nätagget om låter för TX 650 V2 är tysta under så låg belastning.

Grafikkortskylare, hårddiskar, processorkylare och chassifläktar är mer troligt.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Jag har:

Antec Three Hundred ATX
Intel Core i5 2500K
Noctua nh-u9b cpu-kylare
Asus P8P67 B3 P67 ATX
Nvidia GeForce GTX 470
Kingston DDR3 1333 MHz 4 GB
Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB S-ATA/300
Samsung DVD±RW 22x Double Layer
Corsair TX 650W v2

Jag har bytt ut chassi-fläktarna till en noctua nf-p14 (går på låga varv) i taket och en scythe gentle typhoon (120mm) 1450rpm där bak.

Datorn låter egentligen inte så mycket, men vill gärna försöka dämpa den lite till.

Corsair tx650 v2 ska visst ligga på 25dB upp till ~300w http://www.corsair.com/power-supply-units/enthusiast-series/e...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

Din disk är inte bland de tystaste, förvärrar garanterat alla ljud i en låda som Threehundred där bra hårddiskdämpning saknas. Häng upp den i 5.25 tums enheterna. GTX470 är inte heller tyst på långa vägar och du bör byta kylare. I övrigt behöver du fläktstyrning till så kraftfulla fläktar som GT 1450 RPM och dessa bör vara monterade med gummiskruvar.

Om trots det nätagget låter överlägset mest så kan du överväga att byta men byt inte ned dig till nätagg som inte enbart har japanska kondensatorer.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Tack för tipsen!

Jag ska pröva att hänga upp hårddisken och se om det gör någon skillnad!

Än så länge så går GT-fläkten på fullt, men jag har kvar några l.n.a. och u.l.n.a. adaptrar som kom med Noctua-fläkten, så jag kan kolla hur stor skillnaden blir, men jag tycker den låter helt ok, jag tror att det är det lite mer dova ljudet från nätagget som jag stör mig lite på.

Grafikkortet har jag inte så bra koll på, men vad jag förstått så låter det riktigt högt när varvtalen ökar lite, men inte så mycket i idle?
Jag försöker hitta något program för att testa det, laddade ner RivaTuner, men har inte fått det att funka än.

Skrivet av Typhonos:

Om trots det nätagget låter överlägset mest så kan du överväga att byta men byt inte ned dig till nätagg som inte enbart har japanska kondensatorer.

Ok, jag har inte så bra koll...men vad innebär det? Vad finns det för risker med att byta till ett sånt nätagg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av ArtfulBotcher:

Tack för tipsen!

Jag ska pröva att hänga upp hårddisken och se om det gör någon skillnad!

Än så länge så går GT-fläkten på fullt, men jag har kvar några l.n.a. och u.l.n.a. adaptrar som kom med Noctua-fläkten, så jag kan kolla hur stor skillnaden blir, men jag tycker den låter helt ok, jag tror att det är det lite mer dova ljudet från nätagget som jag stör mig lite på.

Grafikkortet har jag inte så bra koll på, men vad jag förstått så låter det riktigt högt när varvtalen ökar lite, men inte så mycket i idle?
Jag försöker hitta något program för att testa det, laddade ner RivaTuner, men har inte fått det att funka än.

Ok, jag har inte så bra koll...men vad innebär det? Vad finns det för risker med att byta till ett sånt nätagg?

Tro mig, disken förvärrar vibrationer och fläkten låter mycket i 12V, dvs maximal spänning. Ja grafikkortet låter väldigt mycket och just GTX470 och GTX480 är ganska illa med högre lägsta fläktvarvtal.

Visserligen är nätagget speccat lite högre än jag trodde vad det gäller ljudnivå men har lite svårt att tro att det är det som låter mest. Det går, om man är påläst och försiktig, att byta fläkten i nätagg och Corsair TX har ganska hög effektivitet varför även en tystare kommer funka fint. Dock så förlorar du garantin på det.
Det jag menar med att inte byta ned dig är att det finns olika nivåer av kvalitet på komponenterna i nätagg, just nu har du mycket bra komponenter som håller i många år under höga temperaturer. Byter du ned dig till ett sämre billigt nätagg så kommer det hålla kortare tid. Jag skulle aldrig byta till ett nätagg utan japanska kondensatorer med en så dyr dator ifall ett sämre nätagg tar med den i graven. Ska du ha ett nytt nätagg bör det vara minst lika bra som ett NZXT Hale90.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av ArtfulBotcher:

Hallå!

Mitt första inlägg på sweclockers , har hittat många hjälpsamma trådar här förut, men kan inte hitta nån info om det här nätagget.

Jag funderar på att byta mitt Corsair tx 650V2, mot det här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=782321 .

Någon som har några erfarenheter av det agget? Jag försöker få lådan så tyst som möjligt, men vet egentligen inte vad tx650 har för decibel-nivå, så det kanske inte finns så mycket att tjäna på att byta ut det?

Välkommen till forumet!

Det är inte ditt nätagg som väsnas i din burk, utan som Typhonos nedan mycket riktigt säger är det andra saker.

Antec 300 är en högljud resonanslåda för det första!

Sen låter Gtx 470 också ordentligt i load. Använd http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm Samma som Rivaturner, men omarbetad och bättre uppdaterad till nya gfxkort. Enkelt att "ställa" fläkten här.

Även GT 1450 fläkten surrar en del, försök få ner varvtalet kring 1000-1100 varv nånstans. betydligt mer komfortabel då.

Sen hårddisken som Typhonos påpekar.

När du fått ordning på detta kan du eventuellt titta på nätagget, men först då.

Skrivet av Typhonos:

Din disk är inte bland de tystaste, förvärrar garanterat alla ljud i en låda som Threehundred där bra hårddiskdämpning saknas. Häng upp den i 5.25 tums enheterna. GTX470 är inte heller tyst på långa vägar och du bör byta kylare. I övrigt behöver du fläktstyrning till så kraftfulla fläktar som GT 1450 RPM och dessa bör vara monterade med gummiskruvar.

BeQuiet agget TS hänvisar till, är inte sämre än Corsairs TX v2 aggregat, snarare tvärtom. Toppagg, men tror inte TS behöver byta p.g.a höga ljudnivåer härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Mercy1:

BeQuiet agget TS hänvisar till, är inte sämre än Corsairs TX v2 aggregat, snarare tvärtom. Toppagg, men tror inte TS behöver byta p.g.a höga ljudnivåer härifrån.

Vet ej hur det är med just den modellen men Be Quiet brukar basera sina övriga nätagg på FSPs low end sortiment och de håller definitivt inte samma klass som TX V2 oavsett om det är CWT eller Seasonic som gjort de senare. Ska man byta så byter man till något bättre som NZXT Hale90 eller AX/Modu87/X-series.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Mercy1:

Välkommen till forumet!

Det är inte ditt nätagg som väsnas i din burk, utan som Typhonos nedan mycket riktigt säger är det andra saker.

Antec 300 är en högljud resonanslåda för det första!

Sen låter Gtx 470 också ordentligt i load. Använd http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm Samma som Rivaturner, men omarbetad och bättre uppdaterad till nya gfxkort. Enkelt att "ställa" fläkten här.

Även GT 1450 fläkten surrar en del, försök få ner varvtalet kring 1000-1100 varv nånstans. betydligt mer komfortabel då.

Sen hårddisken som Typhonos påpekar.

När du fått ordning på detta kan du eventuellt titta på nätagget, men först då.

Tack!

Jag har nu hängt upp hårddisken i ett par gummisnoddar, trodde inte att det skulle göra någon skillnad, men det gjorde det faktiskt!
Testade också gtx-fläkten i afterburner och jäklar vad den lät på höga varv!

Jag kör egentligen inga krävande spel så den får nog sitta kvar, på låga varv hörs den knappt någonting.
GT-fläkten är kvar på full effekt för tillfället, testade att koppla om den till moderkortet istället för PSU'n, men i ASUS fan expert kunde jag inte ställa in chassi-fläktarna för sig, utan båda fanns under samma "flik".

Vet inte om det går att ändra? Det var rätt behagligt att dra ner den lite.

Hur som helst så beställde jag nätagget i går kväll, eftersom jag hittade det ganska billigt :p, men det är öppet köp så jag får se hur jag gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Feb 2002

Jag tror det är fel på min TX650 V2 650W för den låter väldigt mycket, spelar ingen roll om datorn idlar CPU:n går ner 1/3 del eller ej. Förmodligen fel på temperaturkontrollen eller nått. Nätagget har jag haft 3 månader och jag upplever ett irriterande ljud och har lokaliserat det till nätagget. Då nätagget har dubbelt kullagrad fläkt så låter den det är jag med på, men varvtalet är ju något fel på vid idle.

Gaming: CM storm sniper FSP Aurum 750W Asrock X370 Taichi Ryzen 5 1600 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz ASUS Matrix R9 290X Soundblaster Z Brandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBFilserver: HP Microserver NL54Server: Yeong Yang yy-0221 antec signature 650W TYAN S2469 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO 8x1GB ECC REG Dual Broadcom GigabitHTPC: Silverstone G04 FSP Aurum Passive 400W MSI 880gm-e41 Phenom II 3,2Ghz 2x2GB Corsair Classic