Permalänk
Medlem

Duger chassit?

Hej, nu är det så att jag har funderat på att beställa SweC sommardator, den lyxigare varianten http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/12#pagehead Men jag har redan ett ganska stort chassi och ser det som onödigt att köpa ett nytt. Så jag undrar om Antec P180 http://www.modders-inc.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=73 duger? Och om det är något jag borde tänka på, som tex. extra fläkt, något som kommer bli knepigt under bygget eller något liknande.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Borde väl fungera alldeles utmärkt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Borde väl fungera alldeles utmärkt...

Tackar!

Permalänk
Medlem

Kolla för säkerhets skull att nätaggregatet får plats då det var en av punkterna som testen du länkade till varnade för (sidan 3).

Trist om det inte skulle få plats eller att du måste ta bort fläkten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Kolla för säkerhets skull att nätaggregatet får plats då det var en av punkterna som testen du länkade till varnade för (sidan 3).

Trist om det inte skulle få plats eller att du måste ta bort fläkten...

Haha, skulle den där fläkten sitta nere vid CPU'n? jag har haft den i fram på datorn, fick bara med den. Så hade ingen aning vart den skulle sitta (min nuvarande är antagligen för stor). Och såg först nu att det var fler sidor på den där länken. Det stod att han inte skulle rekommendera den som speldator eftersom den är lite "tight". Så undrar får jag plats med grafikkort, extra kylare till processorn + modekortet :o?

Permalänk
Medlem

Såg inte heller att testen var på flera sidor först Allt lär nog få plats men frågan är om det kanske vore bättre med ett modernare chassi ändå?

Kabeldragningen blir ju snyggare på ett modernare och montering av diskar m.m. oftast sker med snabbfästen i stället för med skruvar.
Du får ju också för det mesta tillgång till USB 3, firewire m.m. på fronten vilket ju kan vara att föredra.

Finns ju gott om prisvärda chassin så det behöver ju inte vara just Corsair Obsidian 650D (men det är ett väldigt bra chassi).

Du har ju Fractal Design Define R3 eller Fractal Designs Arc (är väl att fördra då den är modernare) som bara kostar hälften...

Lycka till med datorbyggandet oavsett vilket chassi du väljer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Såg inte heller att testen var på flera sidor först Allt lär nog få plats men frågan är om det kanske vore bättre med ett modernare chassi ändå?

Kabeldragningen blir ju snyggare på ett modernare och montering av diskar m.m. oftast sker med snabbfästen i stället för med skruvar.
Du får ju också för det mesta tillgång till USB 3, firewire m.m. på fronten vilket ju kan vara att föredra.

Finns ju gott om prisvärda chassin så det behöver ju inte vara just Corsair Obsidian 650D (men det är ett väldigt bra chassi).

Du har ju Fractal Design Define R3 eller Fractal Designs Arc (är väl att fördra då den är modernare) som bara kostar hälften...

Lycka till med datorbyggandet oavsett vilket chassi du väljer...

Jadu, mätte lite i mitt chassi och titta på hur stort grafikkortet är. Det blir nog ganska tight dock så har jag lite svårt att beställa ett chassi, eftersom jag inte ens bor i Sverige (Åland, Finland) och förtillfälle ska jag beställa till en sverige som ska skicka över det på båten, och tror inte personen blir så glad om det kommer ett chassi på köpet på 11kg och på Åland eller om man beställer från Finland så blir allt så satans dyrt + jag börjar få en ganska tight budget, ska ha skärm också

Men tack för svar! Jag får väl försöka på mitt nuvarande chassi, går det inte får jag väl lösa det på något sätt. + jag har noterat att det är lite skillnader på mitt chassi och det jag skicka, jag har små hål vid moderkortet och kan öppna det andra locket (så kanske man kan dra kablarna där om dom inte är för korta.

Permalänk
Medlem

Du kan ju plocka bort den övre hårddiskburen för att ge plats för grafikkortet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraita:

J+ jag har noterat att det är lite skillnader på mitt chassi och det jag skicka, jag har små hål vid moderkortet och kan öppna det andra locket (så kanske man kan dra kablarna där om dom inte är för korta.

Då har du en hyfsat modern revision av P180, och det går defintivt att få till en bra kabeldragning bakom moderkortet om du är envis
Övre HD-buren kan du som sagt plocka bort om du inte har en sjukt massa disk i burken.

Chassit duger, helt klart Grundkonstruktionen är lite old-school nu, med brist på USB3, lite bökiga HD-burar, inget hål för CPU-backplate, inte svartlackad internt, ingen sidofläkt mm, men det är väldigt robust i grunden!
Fronten är lite restriktiv, men det går att klippa lite i luckorna i fronten och även klippa i frontgallret om du vill förbättra detta litegrann...
Ska helt klart funka att driva runt de komponenterna du vill ha!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och svar! Får se hur jag gör. Beror på om jag får jobba något under augusti månad och tjäna ihop lite extra slantar. Funderar om jag ska skaffa http://www.inet.se/artikel/6900741/nzxt-phantom-vit. Ser ganska häftiga och rymligt ut

Men tack för svaren!

Permalänk
Antielefant

P180 är inte mindre än P183, och det får plats mycket i ett P18x.

(ja, jag vet att SATA-sladdarna inte är snyggt dragna, so sue me, har inte orkat byta till kortare än.)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

(ja, jag vet att SATA-sladdarna inte är snyggt dragna, so sue me, har inte orkat byta till kortare än.)

Inget illa ment, men varför begränsa dig till att nämna bara SATA-kablarna
(varför inte köra 8pins kontakten bakom moderkortet tex? ... och vad är det för sladdar som liksom ligger på CPU-kylaren?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

P180 är inte mindre än P183, och det får plats mycket i ett P18x.

http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/zc006.jpg

(ja, jag vet att SATA-sladdarna inte är snyggt dragna, so sue me, har inte orkat byta till kortare än.)

Inge bra chassi ifall man inte kan dra kablarna bättre än det där Eller är det bara du som slackat..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Roger W:

Inget illa ment, men varför begränsa dig till att nämna bara SATA-kablarna
(varför inte köra 8pins kontakten bakom moderkortet tex? ... och vad är det för sladdar som liksom ligger på CPU-kylaren?)

8-pinskontakten är ca 5 mm för kort för det (skämtar inte, det är på det berömda håret att det skulle fungera). Ska fixa en förlängare så fort jag får tid och ork.
Sladdarna som ligger på kylaren är eSATA > SATA. Jag bytte moderkortet för en dryg vecka sedan, har inte haft tid att fixa till kabeldragningen. De ska in bakom moderkortet så fort jag får hem ett par lösa vinklade SATA-kontakter jag kan klämma om kablarna med.

Skrivet av Leifson:

Inge bra chassi ifall man inte kan dra kablarna bättre än det där Eller är det bara du som slackat..?

Det senare, mestadels - och så är mitt P183 ett V1, inte V3 med mer utrymme bakom moderkortet. 8 SATA-kablar, 2 eSATA-kablar och alla dessa strömkablar tar plats och tid att få till. Har inte haft tid att fixa då jag måste löda om ett par av strömkablarna för att få till det snyggt.

Mitt chassis bekymmer är egentligen inte att det inte går att fixa kabeldragningen - det är att jag överfyllt det med alla dessa hårddiskar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ah, jo med 8 disk så är det svårare att få till en ren dragning, det är sant
(Just att proppa fullt med hårddiskar tycker jag inte P180 är klockrent för, men det går ju!)

Nu ser jag: du har fläkten på nätagget uppåt, och då hamnar kabelstammen på "fel" sida, eller hur? Det lär vara därför du inte når upp med 8pinskontakten.

(I en P180 är det ett mindre problem, då det är en större glipa under agget, så är nog mer OK att vända det neråt, och få enklare att få kablarna att räcka)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Roger W:

Ah, jo med 8 disk så är det svårare att få till en ren dragning, det är sant
(Just att proppa fullt med hårddiskar tycker jag inte P180 är klockrent för, men det går ju!)

10, 8 via SATA och 2 via eSATA - inräknat DVD'n. SSD'n ligger i floppybayen. Ska, förr eller senare, köpa in åtta nya (svarta) SATA-kablar, vinklade 30- och 60 cm, men det är väl som man säger. Skomakarens ungar och smedens häst.

Citat:

Nu ser jag: du har fläkten på nätagget uppåt, och då hamnar kabelstammen på "fel" sida, eller hur? Det lär vara därför du inte når upp med 8pinskontakten.

Yep. Fungerar som du poängerade inte åt andra hållet. Däremot är den kontakten mest bara kosmetisk gör ingen praktisk skillnad om den ligger bakom eller ej.
SATA-data och -strömkontakterna är en härva däremot, och eSATA-sladdarna måste dubbelvinklas för att inte hamna i en jätteloop bakom datorn. Som sagt inget problem om man inte tänker fylla chassiet med hårddiskar.
Kommer antagligen att byta till ett P193 relativt snart, mest för att få bättre kabelkanaler bakom moderkortet och innanför andra chassisidan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Kommer antagligen att byta till ett P193 relativt snart, mest för att få bättre kabelkanaler bakom moderkortet och innanför andra chassisidan.

Ryms din tornkylare under sidfläkten på P193?

... om du nu har bestämt dig för P193 så kan det vara läge att passa på nu: CDON.com har den på rea för 1179 spänn. (lagerrensning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Roger W:

Ryms din tornkylare under sidfläkten på P193?

... om du nu har bestämt dig för P193 så kan det vara läge att passa på nu: CDON.com har den på rea för 1179 spänn. (lagerrensning)

Ja, och jag säger det av erfarenhet efter att ha byggt ett par dussin burkar med U12P i P193. Tjejens burk sitter också i ett P193 V3 - med en D14(!).

Priset är högst sekundärt, det är mest att jag bygger, bygger om och servar datorer hela dagarna så när man kommer hem vill man inte spendera ännu mer tid med att göra samma sak igen.

Nåja, utseendet i min burk är oavsett hur intressant off-topic, min poäng är att även ett P180 sväljer en jävla massa innehåll. Att få in ett 580 är inget bekymmer om man tar dän övre hårddiskburen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är en sak jag har funderat på de 2 senaste dagarna, kan man koppla sidofläktarna till "kontrollen"? http://www.inet.se/artikel/6900741/nzxt-phantom-vit måste ju bli väldigt knasigt om jag försöker koppla från luckan man öppnar varjegång man ska in i chassit.

Permalänk

Har ett sånt phantom chassi, stort bra kylning och snyggt! Och sidofläktarna går att kopplas till kontrollen, då sladdarna är långa blir de inget problem när du ska in i datorn! Det stör inte mig iaf, men jag vet inte hur det kommer bli med dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borat Zagnief:

Har ett sånt phantom chassi, stort bra kylning och snyggt! Och sidofläktarna går att kopplas till kontrollen, då sladdarna är långa blir de inget problem när du ska in i datorn! Det stör inte mig iaf, men jag vet inte hur det kommer bli med dig

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter bra ska köra på 7 fläktar, och jag antar att man kan koppla alla? Så det blir 2 till 1 på sidan och i toppen (NZXT märke på dom köpta fläktarna)