Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006

Fördel med bluetooth på MB?

Jag undrar nu en sak. Vad finns det för fördelar med bluetooth på moderkortet? Jag funderar på att köpa Asus P8Z68-V till mitt kommande bygge.

Vad jag förstod, så kan man genom en app övervaka temp, överklocka osv via telefonen. Men vilka andra fördelar finns det? Kan jag styra MPC/spotify/vlc osv genom bluetooth? Möjligtvis få skrivbordet på min androids skärm?

Alltså använda mobilen som en fjärrkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

kolla temperatur och sådant gör du nog lika smidigt via wifi?
MSI Afterburner är ju app för det till android vet jag iaf.

kommer du någon gång använda bluetooth? synca mobil/köra tangentbord på det kan det vara idée, annars är det nog mest skitsamma.

hur ofta har man ett behov att övervaka temperaturen via telefonen egentligen?

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Jag ser ingen speciellt viktig funktion för det, men det kan ju vara fett att styra datorn från mobilen, ifall man sitter i rummet brevid och kollar TV, eller någonting.. x) Lär ju kännas hightech iaf ;P

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Leifson:

Jag ser ingen speciellt viktig funktion för det, men det kan ju vara fett att styra datorn från mobilen, ifall man sitter i rummet brevid och kollar TV, eller någonting.. x) Lär ju kännas hightech iaf ;P

Jo fast det kan man väl göra med teamviewer också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009

Har du en telefon med ios/android så är BT inte speciellt användbart, det enda jag kommer att tänka på är typ alla gamla Sony Ericsson-telefoner som hade nåt sorts fjärrstyrningsprogram. Wifi är det som används idag.

| ASUS M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590 4,7Ghz | Corsair 16GB 2133MHz CL9 |
|EVGA GTX980 Ti | Fractal Design Integra R2 750W | Samsung 850 EVO 512GB |
| Asus UX32vd | OnePlus 3 |
Citera om du vill ha svar.
tuxflux.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Enda jag använder med BT är min wiikontroll, funkar utmärkt ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Jag tycker bluetooth är nice eftersom jag har ett PS3 keyboard som jag kan använda till min HTPC (med just bluetooth) Men har inte moderkortet bluetooth kan du ju köpa en usb-bluetooth som sticker ut 0.5 cm för typ 50spänn.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1143238

Gaming: R3 White // Rampage II Extreme // 5870 PCS+ // i7 920 // Corsair 6GB // Corsair HX850W // 2x Intel X25-M G2 80GB.
Server: Chieftec Dragon // Gigabyte AM2+// AMD Athlon II X2 3.0ghz // Adata 2GB // FD Integra 400W // 1x F2 750GB // 2x F3 1TB // 1x Barracuda 1TB // 1x Ecogreen 2TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Tja, fördelen är att du kan använda bluetooth-enheter.
Vill man använda bluetooth-enheter? Nä, jag har ännu inte funnit något att utnyttja min onboard-bluetooth till förutom att fjärrstyra datorn med telefonen, vilket ju är helt meningslöst. Styrenheter fungerar i regel bättre på RF och till allt annat finns det wifi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av airhead:

Tja, fördelen är att du kan använda bluetooth-enheter.
Vill man använda bluetooth-enheter? Nä, jag har ännu inte funnit något att utnyttja min onboard-bluetooth till förutom att fjärrstyra datorn med telefonen, vilket ju är helt meningslöst. Styrenheter fungerar i regel bättre på RF och till allt annat finns det wifi.

RF?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Smidigt om du vill skicka över filer till telefonen och inte vill pilla med sladdar och sådant.