Loki SD963 kyler sämre än standardkylare?

Permalänk
Medlem

Loki SD963 kyler sämre än standardkylare?

Bytte precis kylare på min i5 2500k och testade köra lite crysis 2. Med standardkylare låg jag under 50c men nu så går den upp till 90c...
(enligt speccy), Jag har inte överklockat något heller.

Så här ser luftflödet ut i chassit:
in: en 140mm fläkt fram och 200mm på sidan
ut: en 140mm bak och en ovanpå

Något jag kan ändra?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8

Permalänk
Medlem

fläkten på andra sidan så att den blåser igenom kylaren och sen ut
det är så den ska vara monterad
gör så så ska du se att tempen sjunker ganska mycket

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Antielefant

Yep, fläktar fungerar mycket bättre i push än pull, speciellt med täta flänsar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men du glömde inte kylpasta va?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dahen:

Dum fråga kanske men du glömde inte kylpasta va?

Ens helt utan pasta ska man inte komma upp i 90c med en oklockad 2500k.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Yep, fläktar fungerar mycket bättre i push än pull, speciellt med täta flänsar.

ok, trodde nästan det. Ska testa det och se hur det går

Citat:

Dum fråga kanske men du glömde inte kylpasta va?

nejnej, köpte ny kylpasta efter komplett hade testat CPUn och slitit bort det mesta...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8

Permalänk
Medlem

Förutom cpu fläkten......

Är du säker på att du vill ha nätagget så?

Nu har jag ingen corsair men för det mesta drar fläkten in luft till nätagget och luften går ut därbak
Om jag gissar rätt nu tar den luft från insidan av burken.. kolla om du har hål i chassit under nätagget. Om du har , rekommenderar jag att du vänder på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenti:

Förutom cpu fläkten......

Är du säker på att du vill ha nätagget så?

Nu har jag ingen corsair men för det mesta drar fläkten in luft till nätagget och luften går ut därbak
Om jag gissar rätt nu tar den luft från insidan av burken.. kolla om du har hål i chassit under nätagget. Om du har , rekommenderar jag att du vänder på den.

är ganska säker på att den blåser ut genom fläkten in i chassit, men kan kolla det med, finns hål med dammfilter på undersidan men ville inte ha den uppochner bara (för utseendets skull )

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolifer:

är ganska säker på att den blåser ut genom fläkten in i chassit, men kan kolla det med, finns hål med dammfilter på undersidan men ville inte ha den uppochner bara (för utseendets skull )

Jag är med ganska säker på att det inte gör det..samma princip som cpun, kan knappast bli bra kylning då.

Permalänk
Medlem

låt nätagget sitta som det gör då det tar luft inifrån burken och blåser ut

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolifer:

ok, trodde nästan det. Ska testa det och se hur det går

nejnej, köpte ny kylpasta efter komplett hade testat CPUn och slitit bort det mesta...

Du lät väl imte några rester av den gamla kylpastan sitta kvar? Det kan enkelt nog vara en fråga om montören har gjort rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har vänt på fläkten nu och det blir inte lika varmt. Men den ligger ändå mellan 50(idle)-90c

Skrivet av SayZk:

Du lät väl imte några rester av den gamla kylpastan sitta kvar?
Skickades från m.sweclockers.com

Hur stor temperaturskillnad kan det göra? Jag var kanske inte jättenoga med att rengöra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter sannolikt inte korrekt monterad mot CPUn.
Kontrollera!

Edit: Hur är kylaren monterad, push-pins?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kylaren sitter sannolikt inte korrekt monterad mot CPUn.
Kontrollera!

Edit: Hur är kylaren monterad, push-pins?

Fo3

Det är skruvar som går genom moderkortet och en platta bakom, jag ska se om jag kan dra åt dem lite.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8

Permalänk
Avstängd

Jag hade gjort om allt istället.
På med ny pasta osv, riskorns stort.

Tar du för mycket kylpasta får du negativ effekt istället, värre än att köra utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag hade gjort om allt istället.
På med ny pasta osv, riskorns stort.

Tack för att du fick mej att göra det, tog bort kylaren och såg att jag hade glömt kvar skyddsplasten...
Kanske därför man inte ska vara stressad när man sätter ihop en dator :/

31c idle och under 50c under belastning nu, mycket bättre

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @ 4.5 GHz GPU: GTX570 1280 MB Mobo: Gigabyte P67A-UD4-B3 PSU: Corsair GS 800W RAM: Corsair XMS3 CL9 8GB(4x2GB) Chassi: Cooler Master Cosmos-S Skärm: Dell U2311H Ljudkort: M-Audio Fasttrack Pro Högtalare: KRK Rokit RP8