Fractal Arc vs Corsair 650D vs Silverstone ft02

Permalänk
Medlem

Vad är meingen med tråden egentligen? Ska vi disuktera chassinas olika fördelar och nackdelar eller vad? Låt folk välja det dom vill

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Varför inte RV03? Bra fläktar och den är väldigt innovativ. 90 graders vinklat moderkort gör att kylningen på grafikkorten blir mycket bättre. Ajuste, sen finns det plats för hela NIO fläktar, den är alltså nästan en zeppelinare.

Varför skulle kylningen på grafikkort bli mycket bättre för att det är vinklat 90 grader?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Efta:

Varför inte RV03? Bra fläktar och den är väldigt innovativ. 90 graders vinklat moderkort gör att kylningen på grafikkorten blir mycket bättre. Ajuste, sen finns det plats för hela NIO fläktar, den är alltså nästan en zeppelinare.

Den är dock gräsligt ful enligt mig och väldigt många klagar på den fruktansvärda kvaliten på dom plastiga front- och toppanelerna!

Permalänk
Skrivet av Sergeant44:

Vad är meingen med tråden egentligen? Ska vi disuktera chassinas olika fördelar och nackdelar eller vad? Låt folk välja det dom vill

Meningen är extremt tydlig, jag är intresserad av vad folk tycker är den mest prisvärda av de tre chassina och sen hur de motiverar sina beslut. Jag står nämligen själv och väger mellan dessa tre men har nu uteslutit 650D och valet står mellan den billigare Arc eller den dyrare FT02. Det handlar inte om att ta ifrån valfriheten från någon utan bara att eventuellt underlätta val av chassi.

Varför så negativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Meningen är extremt tydlig, jag är intresserad av vad folk tycker är den mest prisvärda av de tre chassina och sen hur de motiverar sina beslut. Jag står nämligen själv och väger mellan dessa tre men har nu uteslutit 650D och valet står mellan den billigare Arc eller den dyrare FT02. Det handlar inte om att ta ifrån valfriheten från någon utan bara att eventuellt underlätta val av chassi.

Varför så negativ?

För att det redan finns en hel hög av trådar med exakt samma ämne

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Ska du också köpa nytt chassi? Själv försöker jag bara rationalisera ett införskaffande av FT02B.

Jag känner att ett annat plus med ett premiumchassi är att man troligtvis inte kommer att byta ut det i första laget vilket man troligtvis gör med ett Arc t.ex., vilket gör att i slutändan kanske ett billigare chassi blir ett dyrare köp.

nej jag har redan införskaffat ett Define XL Titanium supernöjd med det, den har ljudvaddering, bra luftflöde, och utrymme till att bygga med, med en resonlig prislapp

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Varför skulle kylningen på grafikkort bli mycket bättre för att det är vinklat 90 grader?

Om du tänker efter så ändrar det på allt. Tänk dig ett vanligt chassi, en sluten låda som har ett tvärdrag från fronten genom lådan och ut på baksidan, du har sedan även utblås på toppen av lådan. Aftermarket kylare på grafikkort dumpar mycket luft ner mot lådan och runt grafikkortet där grafikkortet i sig blockarar mycket luft från att stiga uppåt. Varm luft stiger uppåt. Om du vänder på grafikkortet 90 grader, hur tror du luften kommer att bete sig då när du har 3 massiva 180 mm fläktar som trycker upp luft mot toppen? Radikal skillnad.

Nackdelar med fortress 2 är priset och kanske utrymmet mot bakplåten. Det är ju inte precis 2 cm mellanrum vi talar om men plåten buktar absolut inte ut, så illa är det inte. Faktum är att kabeldragning som så många har klagat på när det kommer till ft2 inte är något problem om man organiserar kablarna bra, dvs man korsar inte sata, molex, 24 pin samt 8 pins kablarna över varandra, då har vi ett problem. Snackar vi ARC mot fortress 2 så är pengarna väl spenderade i ett fortress 2 chassi. Grejen med ARC är att det marknadsförs som ett chassi med bra kylning men chassit når inte upp till det när du köper det. Detta pga av dåliga/högljudda fläktar som medföljer samt att du inte får med fläktar till alla fläktplatser, du måste alltså köpa till fläktar för att ens komma i närheten av silverstone's kylning. Ju mer fläktar ARC har desto med låter det, det finns ingen ljudisolering i ARC.

Fortress 2 kommer med alla fläktar, dessa fungerar ypperligt, chassit kommer med en fläktkontroll och är ljuddämpat. Det är däremot tungt men jag använder chassit som en stationär dator, jag har den på en plats och jag vill ha den på endast en plats. Det jag vill säga är att det inte är bästa chassit för lan om du är intresserad utav sånt. Jag står fast vid vad jag sa tidigare, Är det värt att lägga extra pengar på ett fortress 2? Helt klart.

Tänk dig en gammal hederlig plus och minus lista mellan ARC och Fortress 2

Fortress 2

* Bäst kylning
* Fläktkontroll
* Medföljande fläktar är bra och behöver ej bytas ut
* Ljud isolerat
* Tungt (både en för och nackdel)
* Superb kvalité
* Stilrent, blir som en extra möbel

Fractal Design Arc

* Billigare än Fortress 2
* Mindre
* Stilrent

Finns säkert fler saker som andra kan tillägga

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Om du tänker efter så ändrar det på allt. Tänk dig ett vanligt chassi, en sluten låda som har ett tvärdrag från fronten genom lådan och ut på baksidan, du har sedan även utblås på toppen av lådan. Aftermarket kylare på grafikkort dumpar mycket luft ner mot lådan och runt grafikkortet där grafikkortet i sig blockarar mycket luft från att stiga uppåt. Varm luft stiger uppåt. Om du vänder på grafikkortet 90 grader, hur tror du luften kommer att bete sig då när du har 3 massiva 180 mm fläktar som trycker upp luft mot toppen? Radikal skillnad.

Nackdelar med fortress 2 är priset och kanske utrymmet mot bakplåten. Det är ju inte precis 2 cm mellanrum vi talar om men plåten buktar absolut inte ut, så illa är det inte. Faktum är att kabeldragning som så många har klagat på när det kommer till ft2 inte är något problem om man organiserar kablarna bra, dvs man korsar inte sata, molex, 24 pin samt 8 pins kablarna över varandra, då har vi ett problem. Snackar vi ARC mot fortress 2 så är pengarna väl spenderade i ett fortress 2 chassi. Grejen med ARC är att det marknadsförs som ett chassi med bra kylning men chassit når inte upp till det när du köper det. Detta pga av dåliga/högljudda fläktar som medföljer samt att du inte får med fläktar till alla fläktplatser, du måste alltså köpa till fläktar för att ens komma i närheten av silverstone's kylning. Ju mer fläktar ARC har desto med låter det, det finns ingen ljudisolering i ARC.

Fortress 2 kommer med alla fläktar, dessa fungerar ypperligt, chassit kommer med en fläktkontroll och är ljuddämpat. Det är däremot tungt men jag använder chassit som en stationär dator, jag har den på en plats och jag vill ha den på endast en plats. Det jag vill säga är att det inte är bästa chassit för lan om du är intresserad utav sånt. Jag står fast vid vad jag sa tidigare, Är det värt att lägga extra pengar på ett fortress 2? Helt klart.

Wow! Börjar ångra att man köpte ett Cosmos S efter den där recensionen Kanon!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sergeant44:

Du kan börja med att söka i forumet först, eller för svårt för nyreggade kanske? Lär dig reglena och sök lite först, finns som sagt en hel drös med liknande trådar som bla. tar upp exakt dom chassin som du talar om och många fler därtill.
Peace out

Uppenbarligen så ansåg jag inte att de trådarna var tillräckligt bra och ville skapa en diskussion kring ämnet samt en omröstning, förstår inte vad det ger dig att vara dryg? Vad har dessutom huruvida det här kontot är nyregistrerat eller inte, för relevans?

Jag undrar vem som borde läsa reglerna.

Skrivet av philip_BNF:

Om du tänker efter så ändrar det på allt. Tänk dig ett vanligt chassi, en sluten låda som har ett tvärdrag från fronten genom lådan och ut på baksidan, du har sedan även utblås på toppen av lådan. Aftermarket kylare på grafikkort dumpar mycket luft ner mot lådan och runt grafikkortet där grafikkortet i sig blockarar mycket luft från att stiga uppåt. Varm luft stiger uppåt. Om du vänder på grafikkortet 90 grader, hur tror du luften kommer att bete sig då när du har 3 massiva 180 mm fläktar som trycker upp luft mot toppen? Radikal skillnad.

Nackdelar med fortress 2 är priset och kanske utrymmet mot bakplåten. Det är ju inte precis 2 cm mellanrum vi talar om men plåten buktar absolut inte ut, så illa är det inte. Faktum är att kabeldragning som så många har klagat på när det kommer till ft2 inte är något problem om man organiserar kablarna bra, dvs man korsar inte sata, molex, 24 pin samt 8 pins kablarna över varandra, då har vi ett problem. Snackar vi ARC mot fortress 2 så är pengarna väl spenderade i ett fortress 2 chassi. Grejen med ARC är att det marknadsförs som ett chassi med bra kylning men chassit når inte upp till det när du köper det. Detta pga av dåliga/högljudda fläktar som medföljer samt att du inte får med fläktar till alla fläktplatser, du måste alltså köpa till fläktar för att ens komma i närheten av silverstone's kylning. Ju mer fläktar ARC har desto med låter det, det finns ingen ljudisolering i ARC.

Fortress 2 kommer med alla fläktar, dessa fungerar ypperligt, chassit kommer med en fläktkontroll och är ljuddämpat. Det är däremot tungt men jag använder chassit som en stationär dator, jag har den på en plats och jag vill ha den på endast en plats. Det jag vill säga är att det inte är bästa chassit för lan om du är intresserad utav sånt. Jag står fast vid vad jag sa tidigare, Är det värt att lägga extra pengar på ett fortress 2? Helt klart.

Tänk dig en gammal hederlig plus och minus lista mellan ARC och Fortress 2

Fortress 2

* Bäst kylning
* Fläktkontroll
* Medföljande fläktar är bra och behöver ej bytas ut
* Ljud isolerat
* Tungt (både en för och nackdel)
* Superb kvalité
* Stilrent, blir som en extra möbel

Fractal Design Arc

* Billigare än Fortress 2
* Mindre
* Stilrent

Finns säkert fler saker som andra kan tillägga

Grym samanfattning, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Varför inte RV03? Bra fläktar och den är väldigt innovativ. 90 graders vinklat moderkort gör att kylningen på grafikkorten blir mycket bättre. Ajuste, sen finns det plats för hela NIO fläktar, den är alltså nästan en zeppelinare.

Den är estetiskt ful (läs: inte lika stilren) och plastig. FT02 har också roterat moderkort.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

nej jag har redan införskaffat ett Define XL Titanium supernöjd med det, den har ljudvaddering, bra luftflöde, och utrymme till att bygga med, med en resonlig prislapp

Okej! Det är ju ett trevligt alternativ om man behöver många HDD platser samt gillar fulltowers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldkrull:

Okej! Det är ju ett trevligt alternativ om man behöver många HDD platser samt gillar fulltowers.

och vill ha ett bra luftkylt chassi som dessutom är som tyst som möjligt för mig är det utan tvekan det mest prisvärda

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Raderat ett antal meningsutbyten mellan två medlemmar.

Vad gäller forumreglerna så är det bra om man söker och kollar klistrade trådar innan man skapar en ny tråd. Samma ämne/fråga kan ha behandlats redan. Ifall man anser att det finns många trådar i ämnet redan och att tråden inte har något existensberättigande enligt § 2 så bör man enligt § 5 anmäla utan att skriva det i tråden. Om någon ändå skriver att den anmält något så är det inte tillåtet att klaga på anmälaren. Forumreglerna hittas här.

Nog om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Den är estetiskt ful (läs: inte lika stilren) och plastig. FT02 har också roterat moderkort.

Visserligen, men den är en tusenlapp billigare. Det är något endast smålänningar förstår sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Visserligen, men den är en tusenlapp billigare. Det är något endast smålänningar förstår sig på.

Ja, det verkar ju onekligen så. Men skulle priset vara en viktig fråga tror jag inte att han skulle haft med RV03 som ett alternativ.