Allvarliga problem med F12Z och Sony reperations center
Detta gäller Vaio VPC-F12Z och dess problem under 1 års användning.
1. Gummit på handledsstödet är lös och utvidgas så att den inte passar i sin gjutning.
2. AC-adapter, vilket skapar störningar som hörs i den anslutna stereoanläggningar och syns som flimmer på skärmar. Har kunnat återskapa problemet i 3 renoverat tre lägenheter. AC-adapter används med en Belkin Surge Mästare Överspänningsskydd, men problem uppstår med och utan överspänningsskydd. Varit med om detta innan med en annan defekt nätadaptern. Uttaget där jordning inte används, är detta problem borta, men inget jag vill använda regelbundet.
3. Datorn har blivit instabil, eftersom den helt plötsligt har "gett upp", och slumpmässiga BSOD.
4. Vinande fläktljud vid lägre varvtal,
5. Ovanligt varmt men inte över 83 grader, USB-kontakter verkar vara "lösa", värmen känns ibland bränner på pekplattan
6. Vänster CRTL fungerar inte alltid
7. Chassit på framsidan har blivit lösare,
8. WLAN upphör att fungera då och då
9. Datorn har på senare tid inte har startat upp.
10. Kan inte justera skärmen ljusstyrka (bugg, återkommer efter en ominstallation, konflikter med MS uppdateringspaket?).
11. Svepande ljud från högtalarna när BIOS-logotypen visas
Har testat med rena installationer och med Sonys Media Recovery. Symtomen har funnits under hela året. Men inte att kunna skicka in den för reparation.
Under sommaren kunde jag skicka in den. Det gick till Sony Service i Tyskland. Första dag sa reperatören att reperationen kommer att försenas med 24-48 timmar på grund av extra tester. 3 dagar senare säger de att de hittade vätskan inuti datorn, 1,5 veckor efter att jag begärt en reparation under garanti, på följande platser: moderkort, minne och DC jack.
De vill att jag ska betala 7700 kr för reservdelar.
Jag vet att datorn inte varit i en blött eller främmande miljö, och de har inte lämnat några bevis för detta påstående.
Jag undrar vad ni har för erfarenhet av Sony Service och vad jag kan göra mot dessa falska anklagelser.
Mitt svarsbrev till Reperations Center och Dustin Home.
Ert påstående, om att ni hittat vätska på moderkort, RAM-minnen samt DC-kontakten är inte trovärdigt, eftersom jag är en van datoranvändare som vet hur en dator ska användas och inte använt datorn på något felaktigt sätt. Ni har dessutom inte på något sätt framlagt bevis för era påståenden och inte heller bevis för att jag använt datorn på något felaktigt sätt, vilket krävs enligt svensk lag.
Dessutom kan eventuell påstådd vätska komma från kondens p g a konstruktionsfel som orsakar reklamerad överhettning eller kondens från transportfel till ert servicecenter. Ni är själva ansvariga för både konstruktionsfel och transportfel, eftersom ni valt transportfirma och transportsätt själva. Ni tog över ansvaret i och med att transportfirman själv packade ner datorn och stoppade den i tät plastpåse som också kan orsaka kondens. Detta får ni göra upp med transportfirman om utan att besvära mig.
Ingen vätska har kommit utifrån och in i datorn under min användning. Er beskrivning av den påstådda vätskans placering, på moderkort, RAM-minnen och DC-kontakt, bekräftar också detta, eftersom i så fall, vätska hade funnits på ytor och delar som ligger ovanför eller under de ytor som ni påstår nu har vätska. Ni motsäger er alltså själva. Om DC-kontakten dessutom haft vätska under min användning så hade jordfelsbrytaren i hemmet utlösts.
Enligt information på Internet med tydliga bilder på datorns inre, så kan vätska, i teorin, endast komma in i datorn genom högtalare och knapparna på musplattan, men enligt er egen beskrivning så är dessa delar inte blöta och de ligger dessutom inte i anslutning till de delar ni påstår är blöta av vätska. Det är också tänkbart att vätska kan komma in mellan knapparna i tangentbordet, men då hade den stannat vid metallplattan under knapparna och som då istället varit blöt. Er egen beskrivning visar att detta inte heller har hänt. Under metallplattan under tangentbordet, finns dessutom ett svart platta som skyddar metallplattan att komma i kontakt med tangentbordet. Er beskrivning visar att denna inte heller är blöt. Den enda stora öppningen på datorn är utblåset som sitter på ena sidan i datorns bakkant men er beskrivning bekräftar att där inte heller funnits vätska och denna öppning har heller inte direktkontakt med de ytor som ni påstår ni funnit vätska på. Därmed har jag visat att ert påstående är osannolikt.
Om det vore sant att ni funnit vätska så är det alltså mer sannolikt att ni själva orsakat den när ni öppnat datorn eller att det är kondens ni själva också ansvarar för genom konstruktionsfel som ger reklamerad överhettning eller transportfel som ni också själva är ansvariga för.
Det finns t ex en del möjligheter i det transportsätt ni valt och som kan orsaka kondens i datorns inre utan att intilliggande ytor blir blöta, såsom de hade blivit om vätskan kommit utifrån.
Transportfirman UPS hämtade datorn hos mig klockan 16:44 den 1 augusti 2011. De packade datorn i en tät plastpåse tillsammans med den varma luftfuktighet som fanns då i Stockholm. Sedan flög de med datorn i ett lastutrymme som blir nedkylt på hög höjd och då fäller ut den luftfuktighet som fanns instängd i plastpåsen. Lufttryckförändringen hjälper också till att fälla ut vätska ur luften i plastpåsen. Två dagar senare, den 3 augusti 2011, klockan 10:02, SMS: ade Sony Repair Center, att de fått datorn. Den hade då legat i plastpåsen i två dagar med möjlig vätska i sig, efter flygtransporten, och som inte kunnat torka ur. Först den 5 augusti 2011, klockan 08:19 mejlade Sony Repair Center och påstod att vätska hittats i datorn, på ytor som visade att vätska inte kommit utifrån och in i datorn, d v s inget handhavandefel av köparen.
Den andra möjliga förklaringen till påstådd vätska i datorn kan vara den överhettning p g a konstruktionsfel och som orsakar kondensbildning. Datorn har inget hål för insläpp av luft. Endast hål för utblås av luft från fläkten. Överhettningen gjorde även att gummit på handledsstödet expanderade, d v s blev större och limmet smälte. Gummit svällde så mycket på grund av överhettningen att det inte längre passade i sin infattning. Överhettningen var så stark att brännskador uppstod på fingrarna i beröring av musplattan. Överhettningen har förmodligen orsakat samtliga fel i datorn. Det är känt att den tidigare modellen av datorn återkallades med c a en halv miljon datorer.
Enligt min mening är AC-adaptern defekt eftersom den ger symtom som tyder på felaktig jordning. När AC-adaptern används så orsakar den brum och processorljud i externa högtalare. Detta avfärdades dock av Sony Centret i Stockholm där jag visade upp adaptern för inspektion. Om AC-adaptern orsakat överhettningen eller felen kan jag dock bara spekulera i.
Dessutom har inte begränsningarna i garantin angående fuktskador redovisats för köparen innan köp, utan endast att datorn hade två års garanti, d v s utan begränsningar. De påstådda begränsningarna har här ingen laglig effekt i detta ärende.
Av denna redogörelse framgår att varken säljaren Dustin i Sverige eller Sony Repair Center har några lagliga möjligheter att kräva betalning för reparationen, och ej heller kräva undersökningsavgift. Vem av er som ska betala får ni göra upp mellan er.
Datorn ska alltså repareras utan kostnad för mig, annars kommer köpet att hävas enligt svensk lag och då tvingas ni betala tillbaka hela kostnaden för datorn. Efter två slarviga reparationer har jag också rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna.
Datorn ska vara återsänd till mig efter reparation senast den 14 augusti, då jag återvänder till utlandet den 16 augusti. Om inte så sker tvingas jag köpa en ny likadan dator och påföra kostnaden på er enligt svenska lag.
Om ni vägrar så går ärendet först till allmänna reklamationsnämnden som kommer att förelägga er att reparera datorn utan kostnad för mig, enligt svensk lag. Om ni sedan fortfarande vägrar så går ärendet till Tingsrätt och därefter till Kronofogden för indrivning av datorns kostnad för mig. Vägrar ni betala kan jag ansöka om konkurs av ert företag för att få ut pengarna.
Datorn är köpt på Dustin i Stockholm som är min juridiska motpart enligt svensk lag. Sony Repair Center ska alltså vid behov göra upp med Dustin om kostnaden.