Allvarliga problem med F12Z och Sony reperations center

Permalänk
Medlem

Allvarliga problem med F12Z och Sony reperations center

Detta gäller Vaio VPC-F12Z och dess problem under 1 års användning.

1. Gummit på handledsstödet är lös och utvidgas så att den inte passar i sin gjutning.
2. AC-adapter, vilket skapar störningar som hörs i den anslutna stereoanläggningar och syns som flimmer på skärmar. Har kunnat återskapa problemet i 3 renoverat tre lägenheter. AC-adapter används med en Belkin Surge Mästare Överspänningsskydd, men problem uppstår med och utan överspänningsskydd. Varit med om detta innan med en annan defekt nätadaptern. Uttaget där jordning inte används, är detta problem borta, men inget jag vill använda regelbundet.
3. Datorn har blivit instabil, eftersom den helt plötsligt har "gett upp", och slumpmässiga BSOD.
4. Vinande fläktljud vid lägre varvtal,
5. Ovanligt varmt men inte över 83 grader, USB-kontakter verkar vara "lösa", värmen känns ibland bränner på pekplattan
6. Vänster CRTL fungerar inte alltid
7. Chassit på framsidan har blivit lösare,
8. WLAN upphör att fungera då och då
9. Datorn har på senare tid inte har startat upp.
10. Kan inte justera skärmen ljusstyrka (bugg, återkommer efter en ominstallation, konflikter med MS uppdateringspaket?).
11. Svepande ljud från högtalarna när BIOS-logotypen visas

Har testat med rena installationer och med Sonys Media Recovery. Symtomen har funnits under hela året. Men inte att kunna skicka in den för reparation.

Under sommaren kunde jag skicka in den. Det gick till Sony Service i Tyskland. Första dag sa reperatören att reperationen kommer att försenas med 24-48 timmar på grund av extra tester. 3 dagar senare säger de att de hittade vätskan inuti datorn, 1,5 veckor efter att jag begärt en reparation under garanti, på följande platser: moderkort, minne och DC jack.

De vill att jag ska betala 7700 kr för reservdelar.
Jag vet att datorn inte varit i en blött eller främmande miljö, och de har inte lämnat några bevis för detta påstående.

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av Sony Service och vad jag kan göra mot dessa falska anklagelser.

Mitt svarsbrev till Reperations Center och Dustin Home.
Ert påstående, om att ni hittat vätska på moderkort, RAM-minnen samt DC-kontakten är inte trovärdigt, eftersom jag är en van datoranvändare som vet hur en dator ska användas och inte använt datorn på något felaktigt sätt. Ni har dessutom inte på något sätt framlagt bevis för era påståenden och inte heller bevis för att jag använt datorn på något felaktigt sätt, vilket krävs enligt svensk lag.

Dessutom kan eventuell påstådd vätska komma från kondens p g a konstruktionsfel som orsakar reklamerad överhettning eller kondens från transportfel till ert servicecenter. Ni är själva ansvariga för både konstruktionsfel och transportfel, eftersom ni valt transportfirma och transportsätt själva. Ni tog över ansvaret i och med att transportfirman själv packade ner datorn och stoppade den i tät plastpåse som också kan orsaka kondens. Detta får ni göra upp med transportfirman om utan att besvära mig.

Ingen vätska har kommit utifrån och in i datorn under min användning. Er beskrivning av den påstådda vätskans placering, på moderkort, RAM-minnen och DC-kontakt, bekräftar också detta, eftersom i så fall, vätska hade funnits på ytor och delar som ligger ovanför eller under de ytor som ni påstår nu har vätska. Ni motsäger er alltså själva. Om DC-kontakten dessutom haft vätska under min användning så hade jordfelsbrytaren i hemmet utlösts.

Enligt information på Internet med tydliga bilder på datorns inre, så kan vätska, i teorin, endast komma in i datorn genom högtalare och knapparna på musplattan, men enligt er egen beskrivning så är dessa delar inte blöta och de ligger dessutom inte i anslutning till de delar ni påstår är blöta av vätska. Det är också tänkbart att vätska kan komma in mellan knapparna i tangentbordet, men då hade den stannat vid metallplattan under knapparna och som då istället varit blöt. Er egen beskrivning visar att detta inte heller har hänt. Under metallplattan under tangentbordet, finns dessutom ett svart platta som skyddar metallplattan att komma i kontakt med tangentbordet. Er beskrivning visar att denna inte heller är blöt. Den enda stora öppningen på datorn är utblåset som sitter på ena sidan i datorns bakkant men er beskrivning bekräftar att där inte heller funnits vätska och denna öppning har heller inte direktkontakt med de ytor som ni påstår ni funnit vätska på. Därmed har jag visat att ert påstående är osannolikt.

Om det vore sant att ni funnit vätska så är det alltså mer sannolikt att ni själva orsakat den när ni öppnat datorn eller att det är kondens ni själva också ansvarar för genom konstruktionsfel som ger reklamerad överhettning eller transportfel som ni också själva är ansvariga för.

Det finns t ex en del möjligheter i det transportsätt ni valt och som kan orsaka kondens i datorns inre utan att intilliggande ytor blir blöta, såsom de hade blivit om vätskan kommit utifrån.

Transportfirman UPS hämtade datorn hos mig klockan 16:44 den 1 augusti 2011. De packade datorn i en tät plastpåse tillsammans med den varma luftfuktighet som fanns då i Stockholm. Sedan flög de med datorn i ett lastutrymme som blir nedkylt på hög höjd och då fäller ut den luftfuktighet som fanns instängd i plastpåsen. Lufttryckförändringen hjälper också till att fälla ut vätska ur luften i plastpåsen. Två dagar senare, den 3 augusti 2011, klockan 10:02, SMS: ade Sony Repair Center, att de fått datorn. Den hade då legat i plastpåsen i två dagar med möjlig vätska i sig, efter flygtransporten, och som inte kunnat torka ur. Först den 5 augusti 2011, klockan 08:19 mejlade Sony Repair Center och påstod att vätska hittats i datorn, på ytor som visade att vätska inte kommit utifrån och in i datorn, d v s inget handhavandefel av köparen.

Den andra möjliga förklaringen till påstådd vätska i datorn kan vara den överhettning p g a konstruktionsfel och som orsakar kondensbildning. Datorn har inget hål för insläpp av luft. Endast hål för utblås av luft från fläkten. Överhettningen gjorde även att gummit på handledsstödet expanderade, d v s blev större och limmet smälte. Gummit svällde så mycket på grund av överhettningen att det inte längre passade i sin infattning. Överhettningen var så stark att brännskador uppstod på fingrarna i beröring av musplattan. Överhettningen har förmodligen orsakat samtliga fel i datorn. Det är känt att den tidigare modellen av datorn återkallades med c a en halv miljon datorer.

Enligt min mening är AC-adaptern defekt eftersom den ger symtom som tyder på felaktig jordning. När AC-adaptern används så orsakar den brum och processorljud i externa högtalare. Detta avfärdades dock av Sony Centret i Stockholm där jag visade upp adaptern för inspektion. Om AC-adaptern orsakat överhettningen eller felen kan jag dock bara spekulera i.

Dessutom har inte begränsningarna i garantin angående fuktskador redovisats för köparen innan köp, utan endast att datorn hade två års garanti, d v s utan begränsningar. De påstådda begränsningarna har här ingen laglig effekt i detta ärende.

Av denna redogörelse framgår att varken säljaren Dustin i Sverige eller Sony Repair Center har några lagliga möjligheter att kräva betalning för reparationen, och ej heller kräva undersökningsavgift. Vem av er som ska betala får ni göra upp mellan er.

Datorn ska alltså repareras utan kostnad för mig, annars kommer köpet att hävas enligt svensk lag och då tvingas ni betala tillbaka hela kostnaden för datorn. Efter två slarviga reparationer har jag också rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna.

Datorn ska vara återsänd till mig efter reparation senast den 14 augusti, då jag återvänder till utlandet den 16 augusti. Om inte så sker tvingas jag köpa en ny likadan dator och påföra kostnaden på er enligt svenska lag.

Om ni vägrar så går ärendet först till allmänna reklamationsnämnden som kommer att förelägga er att reparera datorn utan kostnad för mig, enligt svensk lag. Om ni sedan fortfarande vägrar så går ärendet till Tingsrätt och därefter till Kronofogden för indrivning av datorns kostnad för mig. Vägrar ni betala kan jag ansöka om konkurs av ert företag för att få ut pengarna.

Datorn är köpt på Dustin i Stockholm som är min juridiska motpart enligt svensk lag. Sony Repair Center ska alltså vid behov göra upp med Dustin om kostnaden.

Permalänk
Avstängd

Jo det är ju en klassiker att använda "fuktskadat" som svepskäl för att slippa bekosta reparationer. Du gör helt rätt som driver ärendet vidare.

Permalänk
Medlem

Fortsätta skall jag, för 7700 kan jag köpa en bättre datorn för och de har som sagt ingen rätt att ta betalt för något...

Permalänk

Har inget förtroende för garantier. Följer tråden med spänning.

Permalänk

Följer med spänning. Alltid roligt med välskrivna svar i respons till maffiametoder.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Mitt andra mail till Sony

Citat:

Det har nu gått totalt 4 veckor sedan jag anmälde skadan och ni har överskridit all rimlig tid och inte hört av er. Jag åker nu utomlands den 16 augusti 2011 och är tvungen att köpa en ny likvärdig bärbar dator med mig på resan, som ni enligt svensk lag blir tvungen att ersätta mig för. Jag blir borta ett år. Jag häver därför köpet och kräver pengarna tillbaka, enligt svenska lag. Ni ska uppge hur ni tänker utbetala pengarna och vilka uppgifter ni behöver från mig för att göra detta.

Svar från Sony

Citat:

Hej Emil,
Tack för ditt e-mail.

Jag har varit i kontakt med reparationscentret och dom har bekräftat vätske skada genom att prova ett helt nytt moderkort. Det vi kan göra härifrån är antingen att du betalar den offerten vi givit dig eller att vi skickar tillbaka datorn oreparerad. Jag bifogar här nedan bilderna från skadan.

Angående att datorn har varit borta i 4 veckor. Enligt våra system ringde du in den 28/7 och anmälde datorn trasig. Vi hämtade upp datorn den 1/8. Datorn testades utförligt den 3/8, felet konstaterades den 4/8, genom att använda ett nytt moderkort konstaterades det att datorn har ett flertalet vätske skador och detta har orsakat problemen du anmälde datorn för. Vi försökte kontakta dig den 5/8 när vi inte lyckades skickade vi ett email. Efter ditt mail så har jag bett reparationscentret om mer information detta dröjde tyvärr ett par dagar, så detta ber vi om ursäkt för.

Jag har även undersökt din teori om kondens på grund av luftfuktigheten i Stockholm under den givna tiden för upphämtning. Vi hämtar dagligen datorer från områden runt medelhavet och alla skickas till samma ställe. Om det du beskriver skulle hänt, då skulle vi dagligen ha dessa problemen och det har vi inte. Vi kan tyvärr inte säga hur skadan uppkommit bara att den fanns där när den kom in till reparationscentret och de har inte anmärkt någonting om hur lådan såg ut.

Bilder från reperationscenter
Bild 1: DC-kretsen och dess DC-uttag som sitter löst.

Bild 2: Bakom kontakten till batteriet

Bild 3: Snett framför minnesplatsen

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Intressant tråd - fortsätt kämpa!

Permalänk

Jag hoppas du drar detta vidare då det verkar att du fått "vätske" skador på konstiga ställen.

Ska bli skoj att följa detta. Företag som inte tar sitt ansvar försvinner i min bok.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Kontakten på 1:a bilden ser ju ut som den brunnit!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Jag hoppas du drar detta vidare då det verkar att du fått "vätske" skador på konstiga ställen.

Ska bli skoj att följa detta. Företag som inte tar sitt ansvar försvinner i min bok.

Skrivet av Juggernawt:

Kontakten på 1:a bilden ser ju ut som den brunnit!

Bild 1: DC-kretsen och dess DC-uttag som sitter löst.
Bild 2: Bakom kontakten till batteriet
Bild 3: Snett framför minnesplatsen

Samtliga bilder är från undersidan av moderkortet. Den enda öppningen som finns på undersidan är vid minnesluckan, som är skyddad med perforerad metall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lundstrom.emil:

Fortsätta skall jag, för 7700 kan jag köpa en bättre datorn för och de har som sagt ingen rätt att ta betalt för något...

Kämpa på. Hoppas du vinner.:)<3 Fuktskador är bara ett sätt att försöka kringgå garantin.:/ *Blir sur över sådant:@*

Skrivet av Constant3831:

Har inget förtroende för garantier. Följer tråden med spänning.

Samma här.:)

Skrivet av Ramblemoe:

Följer med spänning. Alltid roligt med välskrivna svar i respons till maffiametoder.

Håller med helt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra formulerad, men kanske lite för bra..... Jag har klagat en del igenom åren och har lärt mig att börja sakta men säkert. Dvs. först skriver man ett trevligt brev på talspråk dock utan att låta som en idiot dvs. inga LOL, LMAO eller likn. Verkar företaget inte acceptera detta blir man lite mer teknisk, bara för att visa att man inte är ännu en okunnig kund. En viktig regel är att än så länge, inte hota med ARN, tingsrätten osv. Problemet är att företaget, då redan från början, intar en försvarsposition. Detta är givetvis inte är positivt.
Vill de fortfarande inte förstå skickar man iväg en mejl som du har gjort. Man kan även hänvisa till tidigare domslut och ARN:s rekommendationer. Dessutom måste man ha järnkoll på ARN/konsumentlagen vilket du inte verkar ha........

1: ARN är inte en laginstans. Företag kan skita i att följa ARN rekommendationer.

2: Produkten ska repareras inom skälig tid (från konsumentverket). Du kan inte kräva att du ska få datorn innan den 14 augusti bara för att du inte är hemma, ditt problem. Skälig tid är lite diffust, men du har inte en chans att få rätt ifall reparationen "endast" har tagit 2-3 veckor.

3: Fuktskador och garanti... Har du använt datorn på ett felaktigt sätt gäller inte längre garantin.
Enligt 21 § konsumentköplagen (1990:932) gäller bland annat följande. Om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under viss tid svara för varan, skall fel anses föreligga om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Detta gäller dock inte om säljaren gör sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida. Av bruksanvisningen till telefonen framgår bland annat att telefonen inte får utsättas för vatten, regn, fukt eller extrema temperaturer. (Från ARN angående en telefon)
Om du nu hade läst din bruksanvisning hade du sett att det står att man inte får utsätta datorn för vätskor, fukt och regn. Läs sida 4 och 15: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/Manuals/GUARANTEE/2010Q2_GUAR_DA_...

4: " Efter två slarviga reparationer har jag också rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna." Stämmer inte. Det är igen endast en rekommendation från ARN, men visst är det bra att hänvisa till såna "beslut".

5: Du har ett ansvar att påpeka fel inom skälig tid (ca 60 dagar), men det verkar som du först har klagat när du hade en hel hög med fel eller? (bortsett från AC-adapter felet)
Citerar dig: "Har testat med rena installationer och med Sonys Media Recovery. Symtomen har funnits under hela året. Men inte att kunna skicka in den för reparation. " Vad då "inte kunnat skicka in datorn"? Om det är pga. din utlandsresa är det inte Sony:s problem! Väljer du att ignorera denna skyldighet kan Sony faktisk frånsäga sig garantiåtagandet.

Det ska sägas att jag inte håller med Sony, utan jag påpekar bara vad du evt. kunde ha gjort bättre. Skriver man "Enligt svensk lag" och det faktisk inte är så, har man gjort ett ganska stort misstag. Detta är företag som Sony inte sena att upptäcka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hmm, blir onekligen svårt att inte hävda fuktskada nu! Det enda jag kommer på är hur du nu verkligen vet att bilderna är från din dator. Kan lika gärna vara standardbilder som de skickar till alla kunder...

Observera att de inte brydde sig om att tempen i datorn varit 83 grader! Detta ignorerades

Permalänk
Medlem

Hade du varit saklig och nyanserad i ditt brev hade det varit intressant, nu griper du efter halmstrån och skäller som en liten ettrig hund istället. Du blandar vilt inkorrekta slutledningar och rena felaktigheter i en enda soppa.
Hursom, bilderna visar tydligt att det inte rör sig om någon nytillkommen vätska utan om äldre skador. Hur de i sin tur uppkommit är inte verkstadens sak att fastställa, det räcker att skadan finns där.

Ditt påstående att garantin skall täcka fuktskador då du inte informerats om några undantag innan köpet är rent skrattretande, man skall undvika att ge sken av kunskap när man uppenbarligen inte besitter sådan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nytt brev:

1) Jag har endast fått tre fotografier på påstådd vätska på vissa delar i datorn. Vänligen översänd även alla övriga bilder som ni vill åberopa som bevis i detta ärende.
2) Vilken typ av vätska anser ni att det är?
3) Vänligen beskriv med ord utseendet på skadorna.
4) Varifrån anser ni att den påstådda vätskan kommer i från?
5) Märk ut på bilderna, d v s tala om vilka kretsar som är skadade på bilderna!
När jag fått alla bevis så kommer jag att ge besked i detta ärende till er, om hur datorn ska hanteras.

Svar

Citat:

Som svar på dina frågor:

1. Har bifogat ytterligare 3 bilder inlagda i en fil.

2. De kan tyvärr inte svara på vilken vätska det är men det har funnits där under en längre tid. De säger att det kan röra sig om något som utvecklats till mögel. Se den övre bilden.

3. Datorn startar inte. Strömkretsen för att starta upp datorn är skadad, RAM minnet och moderkortet likaså. Det finns spår av vätskan på WLAN kortet detta fungerar för nuvarande men reparationscentret kan ej garantera att det kommer att fortsätta att fungera.

4/5. Deras teori hur det kommit in i datorn är via luckan undertill där man kommer åt RAM minnet eller genom LAN porten. Skadorna är inringade med rött.
http://dl.dropbox.com/u/6767912/Sony%20F12/From%20repair%20ce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Mycket bra formulerad, men kanske lite för bra..... Jag har klagat en del igenom åren och har lärt mig att börja sakta men säkert. Dvs. först skriver man ett trevligt brev på talspråk dock utan att låta som en idiot dvs. inga LOL, LMAO eller likn. Verkar företaget inte acceptera detta blir man lite mer teknisk, bara för att visa att man inte är ännu en okunnig kund. En viktig regel är att än så länge, inte hota med ARN, tingsrätten osv. Problemet är att företaget, då redan från början, intar en försvarsposition. Detta är givetvis inte är positivt.
Vill de fortfarande inte förstå skickar man iväg en mejl som du har gjort. Man kan även hänvisa till tidigare domslut och ARN:s rekommendationer. Dessutom måste man ha järnkoll på ARN/konsumentlagen vilket du inte verkar ha........

1: ARN är inte en laginstans. Företag kan skita i att följa ARN rekommendationer.

2: Produkten ska repareras inom skälig tid (från konsumentverket). Du kan inte kräva att du ska få datorn innan den 14 augusti bara för att du inte är hemma, ditt problem. Skälig tid är lite diffust, men du har inte en chans att få rätt ifall reparationen "endast" har tagit 2-3 veckor.

3: Fuktskador och garanti... Har du använt datorn på ett felaktigt sätt gäller inte längre garantin.
Enligt 21 § konsumentköplagen (1990:932) gäller bland annat följande. Om säljaren genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under viss tid svara för varan, skall fel anses föreligga om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Detta gäller dock inte om säljaren gör sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida. Av bruksanvisningen till telefonen framgår bland annat att telefonen inte får utsättas för vatten, regn, fukt eller extrema temperaturer. (Från ARN angående en telefon)
Om du nu hade läst din bruksanvisning hade du sett att det står att man inte får utsätta datorn för vätskor, fukt och regn. Läs sida 4 och 15: ftp://ftp.vaio-link.com/pub/Manuals/GUARANTEE/2010Q2_GUAR_DA_...

4: " Efter två slarviga reparationer har jag också rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna." Stämmer inte. Det är igen endast en rekommendation från ARN, men visst är det bra att hänvisa till såna "beslut".

5: Du har ett ansvar att påpeka fel inom skälig tid (ca 60 dagar), men det verkar som du först har klagat när du hade en hel hög med fel eller? (bortsett från AC-adapter felet)
Citerar dig: "Har testat med rena installationer och med Sonys Media Recovery. Symtomen har funnits under hela året. Men inte att kunna skicka in den för reparation. " Vad då "inte kunnat skicka in datorn"? Om det är pga. din utlandsresa är det inte Sony:s problem! Väljer du att ignorera denna skyldighet kan Sony faktisk frånsäga sig garantiåtagandet.

Det ska sägas att jag inte håller med Sony, utan jag påpekar bara vad du evt. kunde ha gjort bättre. Skriver man "Enligt svensk lag" och det faktisk inte är så, har man gjort ett ganska stort misstag. Detta är företag som Sony inte sena att upptäcka.

1. Okej,
2. Skäligt tid brukar variera mellan 2-4 veckor. Sony har en tid på 5 dagar (alla delar finns på plats) exclusive transport. Fick ett muntligt utlåtande att datorn skulle vara klar innan jag åkte ner.
3. Datorn har abslout inte används felaktigt det var jag nogrann med, använder även överspänningsskydd och dylikt.
4. Påpekade de första problemen redan 3 veckor efter köp om AC-adapter och hårddisk, som var strypt i hårdvaran strypt överföringshastighet jämfört med samma disk från tillverkaren. Antelet fel tillkom under året, och nu i slutet dog datorn. Sony vet om att jag inte kunnat skicka in(även Dustin var förstånde i detta) och har ännu inte sagt emot om att den aldrig skickades in under året som gått,.

Skrivet av kobb3:

Hmm, blir onekligen svårt att inte hävda fuktskada nu! Det enda jag kommer på är hur du nu verkligen vet att bilderna är från din dator. Kan lika gärna vara standardbilder som de skickar till alla kunder...

Observera att de inte brydde sig om att tempen i datorn varit 83 grader! Detta ignorerades

Jag vet inte om det är min dator, då de inte ger mig en mig en bild med datorns serienummer.

Skrivet av twit:

Hade du varit saklig och nyanserad i ditt brev hade det varit intressant, nu griper du efter halmstrån och skäller som en liten ettrig hund istället. Du blandar vilt inkorrekta slutledningar och rena felaktigheter i en enda soppa.
Hursom, bilderna visar tydligt att det inte rör sig om någon nytillkommen vätska utan om äldre skador. Hur de i sin tur uppkommit är inte verkstadens sak att fastställa, det räcker att skadan finns där.

Ditt påstående att garantin skall täcka fuktskador då du inte informerats om några undantag innan köpet är rent skrattretande, man skall undvika att ge sken av kunskap när man uppenbarligen inte besitter sådan.

Datorn har inte utsatts för vätska eller utomhusmiljöer, utan stått upphöljt på bord utan kontakt med vätska. Jag vet vad jag håller på med, och Sony får gärna ge rimliga svar vilket de inte ännu har gjort. Enligt de så har datorn möglat vilket är löjligt. Jag kunde personligen se inga skador eller spår av skador/fläckar innan jag skickade in datorn. Jag har arbetat med support samt reparation och aldrig sett något så här löjligt som detta. Att skicka in är oftast det sista jag gör om jag själv inte kan finna en lösning till problemen.

EDIT: Att de tror att vattnet kom via LAN-porten bör då gjort att denna inte fungerar vilket den har gjort när datorn varit i bruk. Datorn i sig är upphöjd med fötter och vätska kan inte sugas in i datorn via minnesluckan. Datorn använder sig av en radialfläkt på vänstersida som blåser ut luft samt över moderkortet.

Ni kan själva se hur datorn är konstruerad
http://www.monteverde.org/images/Sony_Vaio_F11/Vaio_F_Series_...
Nästan samtliga ventilationshål på undersidan är fake.

Permalänk
Medlem

Vatten i sig borde inte skapa mögel så det vore intressant om de kunde ta reda på vad det är för vätska. Kan lika gärna vara något som uppstått under monteringen av datorn som hemma hos dig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

I praktiken så kan ju en användare spilla ett glas vatten över en dator, göra sitt bästa för att torka det med handdukar, papper, hårtork - you name it. Man kommer ju dock sannolikt inte åt alla delar av datorns innanmäte genom denna metod, så att fukten syns längre in i datorn låter iof. inte konstigt alls.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Nu blir det en jädra massa text så ni vet!;)

Jag vet inte men det här är mycket konstigt, under de år som reparatör har jag aldrig sett mögel i en bärbar dator utan att det gått väldigt väldigt lång tid.
Sen att som ts påstå att kondens skulle orsakat det här, njae du gosse, där får du allt tänka om för isf skulle datorer sluta fungera hej vilt i länder med desto högre luftfuktighet än vårt, och plus,förklara hur möglet kunnat hamna där på två veckors tid under den kontakten..ser ju ut som om nån använt laptopen som båtankare?
Jag har skickat bärbara på reparationer till holland, taiwan och andra länder och aldrig någonsin har jag sett att kondens kunnat göra något som detta, plus att så mycket kondens krävs det jäkligt mycket för, inte de sätt du påstår via transport o s v, där håller jag med reparationscentret faktiskt. då skulle man få skicka in alla elektronikprodukter med de små söta vita påsarna som drar åt sig fukt och det har jag aldrig sett behövas hittils.

Sen, så serienr, det är väl bra att kunna påvisa detta, men eftersom det sitter på skalet till din laptop så behöver de ju bara lägga det bredvid det här som påstås vara ditt moderkort och voila saken är biff för dig?
Simpelt kan tyckas men också lika simpelt att fuska för reparationsfirman, inte sant och då kommer det ju knappast dig till gagn?

Här står ord mot ord, och jag vet inte vad jag ska tro, annat än att magkänslan som reparatör säger mig att är det här TS dator så ljuger han lika säkert som att regnar det ute så kommer det uppifrån.
Men, samtidigt så kan ju reparationscentret också likväl ljuga, men jag ska spänt följa denna tråd, men som sagt, TS, lugna ner dig lite..du har ett sätt att skriva på som iaf får mig att fundera på huruvida du har rätt i det här eller inte, för när jag läste ditt brev till sony så funderade jag starkt på att "suuuuure..eller huuuuuur" och ironin i mitt tonfall var rätt högt ställd men sen tänkte jag efter en stund att varför skulle inte lika gärna sony ljuga om ts gör det.

Däremot har jag noll förståelse eller tolerans mot argumentet att "inte ha tid" eller "måste jobba" osv eller utlandsresor..det är som sagt inte sonys problem utan dina egna problem som kunnat undvikas om du skickat in datorn tidigare eller lämnat in den redan första gången den krånglade eller uppvisade de här sakerna som du säger den har gjort.
Plus, att har du någonstans mailat sony tidigare om alla de här problemen du haft under ett års tid?
Om inte, då har du faktiskt noll att sätta emot dem i det läget, man måste påpeka dessa fel för tillverkaren/inköpsstället för att kunna t e x på ett vettigt sätt komma med reklamationer o liknande, notera, inget enl. lag nu utan för att det gör det lättare för dig som köpare helt enkelt.
Sen att om du fått brännskador, dokumenterade du inte detta och varför hörde du inte av dig till sony direkt när det här hände?
Hade aldrig accepterat en sån grej som köpare, ej heller kvaliten på datorn, och får man problem från dag1 så lämnar man väl ändå in datorn, kom igen, det får du väl ändå hålla med om?

Tillägg:
Det står t o m på undersidan av datorn att den blir varm, de varnar t o m för detta fenomen och säger åt dig som användare att läsa manualen.
Men iaf, det jag eg. ville tala om är att bilderna på den där sidan visar inte ett smack om hur och var den tar luften ifrån, man ser fläktarna men man ser inte var de tar luften ifrån om det inte är ifrån sidan?
Sen, vatten och vätska du vet, det tar sig in i en dator lättast möjliga väg, det är just därför vätska är så knepigt i samband med elektronik, och jag kan tänka mig ett dussin sätt som det har hänt på faktiskt..reparationscentret kan bara spekulera, precis som vi hur det hänt, och det är inte deras sak att bevisa HUR det har hänt utan att det har hänt öht så där förstår jag reparationsstället skepsis..men som sagt..jag följer den här tråden, ska bli intressant att se hur det går för dig.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är ju solklart att TS glömt datorn ute i regnet och sen försökt torka den så gott det går, bilden med det gröna är ju en kemisk reaktion när vatten kommer i kontakt med den typen av komponent, sen ser man ju klara intorkade vattenmärken på sjävla CPUn.

Det är ju lite intorkade vattenmärken lite varstans på bilderna.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv med PCBer av olika slag och TS laptop har utan tvekan utsatts för vätskeskador, kanske var någon i din familj eller dylikt som lånade laptopen och satt ute eller något, sedan började det ösregna? Ser ut som att det har läckt igenom tangentbordet, så ja. Din laptop är vätskeskadad, sant att du kanske inte orsakade det. Men nontheless, Sony har rätt i detta fall.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men kunden vann och Allmänna reklamationsnämnden tog kundens sida:) Dustin betalade tillbaka dock enbart för värdet av datorn 2011-08 dva ca 8-9k vilket är acceptabelt under rådande situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Gammal tråd men kunden vann och Allmänna reklamationsnämnden tog kundens sida:) Dustin betalade tillbaka dock enbart för värdet av datorn 2011-08 dva ca 8-9k vilket är acceptabelt under rådande situation.

Har du ärendenr? Vore intressant att läsa hur ARN resonerat. Kanske du t.o.m. kan lägga ut ett citat av deras resonemang, är nog fler som vill läsa!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD