Permalänk
Medlem

Ny kylare och nöjd kund! Xigmatek Balder.

Tänkte bara dela med mig min glädje efter ett lyckat köp. Bor i Turkiet så det blir ju naturligtvis förbannat varmt emellanåt. Har en i5 650 (oklockad) som med boxad kylning låg på 41 idle och hisnande 75 grader (!), fram tills igår!

Det blev en Xigmatek Balder med en fläkt på 120 MM. Monterade på en extra och vips, idle på 25 och load på 50!

/Nöjd kund (me liten palle söka annan kille)

http://i1.lelong.com.my/Malaysia/Xigmatek-BALDER-SD1283-CPU-F...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=502225 (Billigt!)

Permalänk
Medlem

Jepp, 1283:an finns i massa olika versioner, och säljs ofta till ett bra pris!
Minns jag rätt har den dock oftast vanliga pushpins som fästanordning på Intel-sockel, vilket är en liten nackdel.

Prestandamässigt i grova slängar i klass med Hyper 212+ ungefär, lite beroende på vilken fläkt de säljer med 1283:an.

Oftast är det nog enklare att få tag i 212+ här i Sverige, men 1283 kan nog i vissa lägen vara ett alternativ som glöms bort ibland.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Roger, varför är det en nackdel?

Permalänk
Medlem

Pushpins kan vara bökiga att få i (värre ju större kylaren än, dvs om den täcker över pinsen), och de är ju byggda i plast och pallar inte vadsomhelst, så känns inte dimensionerade för hur stora kylare som helst. Delvis smaksak, men många hatar att böka med pushpinsen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag vad du menar. Hade inga direkta problem, förrutom att jag satte dit fläkten innan jag ordnade pushpinsen. Gör om gör rätt!

Kör fläktarna fullt ut nu med cpun i signatur på 3.8 GHZ och 1.3v. Maxar på 69c. Det är väl inte en speciellt låg loadtemp men fortfarande i linje med vad jag anser vara ok.

EDIT: Har du någon personlig erfarenhet av Balder, Roger?

Tillägg av information
Permalänk
Medlem

Nix har inte kört med den själv, utan bara läst lite blandade recensioner på olika varianter av 1283-modellen. (finns tex en bra på SilentPCReview)
Till senaste burken blev det 212+ istället. Lättare att få tag på till ungefär samma pris (eller lägre) och som sagt ungefär samma prestanda. Lite småbökig fästanordning den med, men tror den håller bättre än pushpins.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.