köpråd: billiga nätagg som är tysta

Permalänk
Medlem

köpråd: billiga nätagg som är tysta

Har gamla delar som jag ska bygga en htpc av, men det jag saknar är ett chassi och ett nätagg. Primärt ska det vara billigt och sekundärt tyst. Jag behöver inte så mycket power, enligt kalkylen så skulle jag till och med klara mig på under 300W men inte helt övertygad. så 350W borde väl ändå räcka?

MOBO är ett MSI P35 NEO
CPU: Intel C2D E6550
GPU: nvidia 8800GT

stockkylaren for now, en liten sata disk. och fyra stycken DDR2 stickor som körs i 667mhz så det låter inte orimligt med 350W.

Och då finns det en hel hög med olika tillverkare osv. i Min NAS kör jag med Corsair CX 400W och är väl hyffsat nöjd med den, men den går alltid att flytta på ifall den låter för mycket. HTPC'n ska ju stå i närheten av teven.

Såå, vad bör jag köpa? jag tittar på nätagg som ligger upp till 400SEK.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Finns få tester på framförallt billigare nätdelar där man mäter ljudnivån, CX400 äldre var helt okej så det är ett alternativ men ska du köpa nytt i den prisklassen så finns nog bara ett val att chansa på och det är Be-Quiet, det är lite flashigare FSP nätagg och jag är nästan helt 100 på att dom kör sina egna fläktar i alla nätdelar och vad jag kan minnas så har ingen som köpt Be-Quiet klagat på ljudnivån.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486953

Permalänk
Rekordmedlem

Billigt o billigt ? Jag har själv passiva nätdelar men de räknas nog till de dyra, men med en bra fläktkontroller som vet vad den gör typ tbalancer så kan du låta den styra nätagget också, till en htpc ska det nog inte vara några problem, bygger man vettigt så drar en htpc inte över 100W , gamla delar är nått annat, de går bort till htpcbyggen idag, de är mest irriterande effektkrävande, det är svårt att bygga nått smidigt med en prescot och nått fett nvidia kort, 200w idle ......
En i3 baserad sak eller fusion, atom går bort idag eftersom i3 presterar bättre o drar mindre för att utföra samma jobb, ev laptopdelar, det viktigaste är att inte slösa effekt på dynga när man bygger mediamaskiner, man kan köpa en trasig laptop o plocka delar ifrån om man gillar att pilla.
Eller använda en bra fläktkontroller till en enklare nätdel, kontrollern kan ju styra allt annat också, men det ska egentligen inte behövas om man inte bygger en kombinationsmaskin. med rätt delar kan man köra med en pico psu och de ryms i budgeten för nätdelen.
Ett gettoalternativ är att köpa en billig nätdel och ta bort originalfläkten och göra en egen lösning, tex en fläkt i lådan som kyler både cpu o nätdel och där luften styrs via kanaler internt.
Ett annat sätt att lösa det om du bygger "fritt" är att ha tillräckligt stora passiva kylare, om du gör en egen låda eller bygger in det i en möbel, har byggt in htpc system i byrålådor i tvmöbeln, eller nått som ser ut som lådor, man behåller i princip bara lådfronten, resten är öppet för att få luft. ev kan man ka en lågvarvig fläkt som inte hörs 500-800rpm rätt mmonterad är ljudlöst inne i en möbel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Finns få tester på framförallt billigare nätdelar där man mäter ljudnivån, CX400 äldre var helt okej så det är ett alternativ men ska du köpa nytt i den prisklassen så finns nog bara ett val att chansa på och det är Be-Quiet, det är lite flashigare FSP nätagg och jag är nästan helt 100 på att dom kör sina egna fläktar i alla nätdelar och vad jag kan minnas så har ingen som köpt Be-Quiet klagat på ljudnivån.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412758

Håller med om att han ska ta ett Be-Quiet, men han skall välja en annan modell än den du länkade till.
Den modellen som du länkade till är äldre och har sämre verkningsgrad än den nyare Be-Quiet Pure Power L7 350W som har 80+Bronze.
Dom har samma pris, så man får mer för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486953

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Fesen och JonnyRocker: Tack för tipset. Be Quiet var det som jag tittade på senast och bestämde mig för att skriva och fråga här eftersom jag inte riktigt varit i kontakt med några andra nätdelar än corsairs de fem senaste åren. Det får nog bli ett Be Quiet om inte någon tipsar om något annat som kan matcha det.

mrgaffe: Om det hade varit så att jag hade 5 ggr större budget så hade man kunnat införskaffa det du pratar om, men nu är min budget lite mer snäv. Jag optade för att inte skaffa en htpc med gpu/apu inbyggd i CPU eftersom senast jag läste om det så hade de problem med att inte kunna köra visa framrates utan att hack och då är det inte intressant att lägga en hög med pengar på något som inte fungerar som det ska. Jag är inte intresserad av att modda på något sätt utan vill bara ha tips på en PSU som passar mina behov.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Håller med om att han ska ta ett Be-Quiet, men han skall välja en annan modell än den du länkade till.
Den modellen som du länkade till är äldre och har sämre verkningsgrad än den nyare Be-Quiet Pure Power L7 350W som har 80+Bronze.
Dom har samma pris, så man får mer för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=486953

Meningen var att jag skulle länka till L7 istället för S6 men i all hast + alla bilder på Prisjakt ser likadana ut när det gäller Be-Quiet så vart det en miss men det är bra att du rättar Sen är det inte helt säkert att den äldre modellen har Be-Quiets egna fläkt i heller.

Permalänk
Skrivet av fesen:

Meningen var att jag skulle länka till L7 istället för S6 men i all hast + alla bilder på Prisjakt ser likadana ut när det gäller Be-Quiet så vart det en miss men det är bra att du rättar Sen är det inte helt säkert att den äldre modellen har Be-Quiets egna fläkt i heller.

Kan lätt bli fel ibland, även solen har ju fläckar

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet