Power lampa samt processor(?) går ej igång efter överklockning

Permalänk
Medlem

Power lampa samt processor(?) går ej igång efter överklockning

Hejsan!

Har Phenom II x4 955, klockade till 4ghz genom multipliern, samt höjde volten något. Allt rullade på bra osv. sen stresstestade jag den. Dum som man är gick jag även iväg när detta hände, var väl borta en halvtimme.. När jag kom tillbaka var datorn död. Testade att reseta bios igenom att ta ur batteriet ett tag, men ingen skillnad.

Det som händer när jag startar datorn är att fläktar och allt går igång som vanligt, men lampan på chassit (power lampan, Fractal R2) lyser ej. Helt svart. Samtidigt som skärmen är helt svart. Sen händer inget mer hur lång tid man än väntar (!).
Kan det vara moderkortet eller är det processorn som strular? Kopplade bort den idag, och den är inte märkbart bränd på något sätt.
Kylningen var även stabil under stresstestet och när jag närvarade gick datorn aldrig över 42 grader. Var närvarande ett bra tag innan också, även då under stresstest men när jag startade om det, testet alltså (fråga inte varför jag startade om det...) och gick så dog alltså allt. Moderkortet är ett MSI 870A Fuzion.

Försökt reseta bios utan framgång.
Har testat med att ha moderkortsbatteriet samt strömmen av under natten, men fortfarande samma fel.

Men förutom det vet jag inte alls vad jag ska göra? Känns jävligt surt då jag inte har någon aning vart, eller hur, jag ska felsöka.
Men eftersom de flesta sakerna snurrar, lyser eller låter borde det väl inte vara nätagget?

Tusen tack på förhand, hoppas ni smarta folk kan hjälpa mig!
Richard

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Keeper of the Bamse

Råkade ut för ett liknande problem efter alldeles för aggressiv FSB på en 775-prolle. Bara att byta moderkort i det fallet. Kan du testa med en kompis moderkort för att utesluta? Eller kanske ta ur minnesmoduler en och en.

Att nätagget funkar är nog givet eftersom datorn får ström

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Konstigt. Rörde aldrig FSB, det enda jag ändrade var multiplier och volt. Kan kanske testa med ett annat moderkort, ska se.
Ta ur minnet? Kan det vara det också?

Nja, tänkte det också..
Ska försöka testa med ett annat moderkort! Tack.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av inkui:

Konstigt. Rörde aldrig FSB, det enda jag ändrade var multiplier och volt. Kan kanske testa med ett annat moderkort, ska se.
Ta ur minnet? Kan det vara det också?

Nja, tänkte det också..
Ska försöka testa med ett annat moderkort! Tack.

Jag menar att jag fick samma symptom efter överklockning... prova med annat moderkort eller prova med en minnessticka i taget och återkom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha.

Letar efter möjlighet att testa annat moderkort utan större framgång, så just kan jag inte göra det.
Provat med en minnessticka i taget, utan framgång.
Gaaaah!!

Visa signatur

Richard aka inkui