Behöver hjälp med att välja nätagg

Permalänk

Behöver hjälp med att välja nätagg

Tjena, jag är ny här i forumet och har registrerat mig för jag har ett visst intresse för datorer, men vill lära mig mer. Detta verkar vara som en bra plats för det :).
Ialafall, jag köpte precis en ny dator. Här är specifikationerna på den:
MODEKORT ASUS M4N68T-M LE V2
PROCESSOR Fyrärnig AMD Phenom II X4 840, socket AM3, 4 x 3,2GHz, 2MB cache, BOX
KYLNING Orginell radiator med en amd kylare
MINNE 4GB/1333 DDR3
HÅRDDISK SATA2 1TB 32MB CACHE
DVD SPELARE Tvålagrad Inspelare DVD X22 +/-
GRAFIKKORT ATI Radeon HD6770 1GB DDR5 (128bit) (DirectX 11.0, OpenGl 4.1, Shader Model 5.0) (Vet tyvär inte hur mycket ström den tar..)
NÄTAGG ATX - (AUDIO OCH USB PÅ FRAMSIDAN AV CHASSIT) MED NÄTAGGET 500W SILENT

Och nu i mitt fall så hade jag velat byta ut processorn mot en AMD PHENOM II X6 1100T 3.3 GHz BLACK EDITION AM3, och i framtiden så hade jag också velat skaffa en XFX HD6850, men jag bryr mig bara så att nätagget klarar av att hålla processorn stabilt (kanske med lite överklockning eftersom jag tänker ju använda Turbo funktionen )
Så hade nu nätagget jag har räckt? Eller behöver jag köpa en 600 W?
Upskattar all hjälp, och ska också läsa ''guiden till köparen av nätagg'' (eller vad den nu heter).
Tack!
- Kuba

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker lätt, ingen fara som helst.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Det vore i och för sig bra om du kunde skriva lite mer om nätagget du har i burken... Vad det står för märke på den och vad det har för specifikationer..
Är det ett riktigt gammalt skitagg är det kanske läge att byta iallafall?

Om det faktiskt klarar att leverera runt 500W så klarar du dig hur enkelt som helst dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag fick ju inte så mycket information om nätagget av säljaren, men jag vet att det är en av de nyare modellerna som levererar det som står på den. Och tror du den också klarar ett nytt grafikkort? ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Är vad jag tänkte köpa (Skrev tidigare Xfx 6850, men denna verkar prisvärdare)
Tack för era snabba svar änsålänge :).

Permalänk
Hedersmedlem

500W klarar upp till 6950 till och med, så det är lugnt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara Cooler Master Silent pro 500W tex... (eftersom du skrev Silent) Inte världens bästa agg, men det tar lätt ett 6870!
Vore inte dumt om du öppnade luckan och tog en titt dock.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Oj haha, har inte tänkt på det.
Gjorde det precis, och det står inte vilket märke det är eller så, men jag hittade vilken modell det är
2597 LPK12-30E med 3 sata och 1 pci
I ett forum stog det att detta var en EuP ready, men om märket stog det ingenting
Kan dock vara en chieftec

Permalänk
Medlem

Hmm, när jag söker på nätet så verkar det leda till ett budgetnätaggsmärke kallat Linkworld... Inget jag känner igen, men inget som inger förtroende direkt!
Det har bara en PCI-E kontakt alltså? Det inger ju inte heller något större förtroende för ett 500W agg, och är nog en hint om att du inte ska ladda på med så mycket fetare grafikkort än ett som kräver enbart en pci-e kontakt.

Din dator är som nämnts inte ens i närheten av 500W, men å andra sidan tror jag inte heller det där nätagget klarar leverera 500W...
Det ska rimligen fungera iallafall, men ett sånt där budgetagg hade jag aldrig drivit en egen burk med.

...

Om du nu redan har burken med de komponenter du nämnts, så verkar det inte så prisvärt att byta processor och grafikkort till modeller precis bara steget över det du redan har... (visst är det tex skillnad mellan 6770 och 6850, men kanske inte alltid en brutal skillnad)

Du lär ju aldrig få speciellt bra betalt för de komponenter du redan har, så det kanske är smartare att hålla sig till det du har och vänta till tex nån extra generation grafikkort på senare sikt innan du uppgraderar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Okej, men då håller jag nog mig till mitt grafikkort, och om det går så byter jag processor om jag fortfarande behöver göra det.
Tack för all hjälp!