Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Att kalla en moddad h50 för "riktig" vattenkylning är som att kalla schack för extremsport.

Hehe...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Tråkigt att jag har vattenkylning för 10k och aldrig skulle fundera på att modda en h50 när man kan kan köpa riktigt. Det endast för att vara cool. Inte för att få lägre temps. Att kalla en moddad h50 för "riktig" vattenkylning är som att kalla schack för extremsport. Din attityd uppskattas inte. Dålig attityd svaras med dålig attityd vilket leder till en dålig stämning.

Ja för vi alla lägger ju ut 10k på vattenkylning, 1k för att krossa vilken luft kylare som helst är inte direkt prisvart då inte.

Btw så nämnde jag aldrig att en moddad H50 var riktig vattenkylning, låter mer som att du är besviken på dig själv för att lägga ut 10k på vattenkylning.(#2, pump, res, rad är "riktig" vattenkylning btw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ett kap om du inte är rädd för att modda är att köpa en H50, köpa till en billig reservoar, slangar och buntband/clips.
Wips så har du en >>>>>>riktigt vattenkylning<<<<<< som både kan kyla löjligt bra utan att ha högljuda fläktar :)[/url]

Nuff said'

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Lovar att denna är tystast!

http://www.sweclockers.com/nyhet/13805-nofen-kyler-intel-sand...

Edit: Sorry såg inte att du ville ha en som gick att köpa i Sverige, kanske ngn webbutik kan specialbeställa?

Indomo hade den i lager förut, kanske fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nuff said'

Tråkigt att du inte förstår det här med att forum basha, ska jag quota ditt 4e inlägg och gå mot ditt förta istället?

Aja folk som dig finns överallt. Sadly...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tråkigt att du inte förstår mening med att få lägre temperaturer...
Att du sen måste byta vattnet när det ser sämre ut är ju sätte svårt och jobbigt!

grejen är ju att det ändå är TOTALT onödigt eftersom en reservoir inte kyler. Det blir bara mer jobb för ingenting. Det som sänkte den där killens temps var antagligen push-pull och/eller att han lyckades få till kylpastan bättre, inte att han gjorde om ett slutet system till ett öppet.

H50 är ju "riktig" vattenkylning btw, den har vatten, block, pump och radiator. Att det sedan är ett smidigt, färdigmonterat och underhållsfritt system kan jag inte se som något negativt. Hur tänker ni? >.< Visst, det är inte lika coolt som ett customsystem, men vafan spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

grejen är ju att det ändå är TOTALT onödigt eftersom en reservoir inte kyler. Det blir bara mer jobb för ingenting. Det som sänkte den där killens temps var antagligen push-pull och/eller att han lyckades få till kylpastan bättre, inte att han gjorde om ett slutet system till ett öppet.

H50 är ju "riktig" vattenkylning btw, den har vatten, block, pump och radiator. Att det sedan är ett smidigt, färdigmonterat och underhållsfritt system kan jag inte se som något negativt. Hur tänker ni? >.< Visst, det är inte lika coolt som ett customsystem, men vafan spelar det för roll?

Så här är det, en H50 kommer inte FULL med kylmedel, dessutom så ger en större mängd kylmedier högre resestans mot värme.
Så det är det som gör att det fungerar, den kylpastan som kommer till H** är bland den bästa i världen så nja det är inte kylpasta.

Det som är meningen med att modda en försluten vattenkylare är:
1: Få lägre temps.
2: Tystare fläktar.
3: Känslan av vattenkylning, 1000kr är ju perfekt för att se om det är något för dig istället för 2500kr.

Nästan som att fråga varför folk moddar sina chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så här är det, en H50 kommer inte FULL med kylmedel

Skulle tro att den gör det, hela idén med ett slutet system är att det inte har någon luft i sig alls.

Skrivet av Mimematis:

dessutom så ger en större mängd kylmedier högre resestans mot värme.

what? Tror du att mer vätska skulle ge lägre temps? Det är fortfarande samma radiator som kyler vattnet. Ditt resonemang går inte ihop.
(Vattenkylning 101: Vatten kyler inte, det flyttar bara värme till radiatorn)

Skrivet av Mimematis:

Så det är det som gör att det fungerar, den kylpastan som kommer till H** är bland den bästa i världen så nja det är inte kylpasta.

Oavsett hur bra den är så kan man ändå ha otur med monteringen eller göra fel någonstans. Om man sedan monterar om den och får en bra montering, i samma veva som man öppnar upp systemet och lägger in en reservoir så kanske man drar(den felaktiga) slutsatsen att öppet system=lägre temps. Killen i länken där bytte ju både fläktar och kylpasta samtidigt som han lade till reservoiren så han råkade helt klart ut för det.

Skrivet av Mimematis:

Det som är meningen med att modda en försluten vattenkylare är:
1: Få lägre temps.
2: Tystare fläktar.
3: Känslan av vattenkylning, 1000kr är ju perfekt för att se om det är något för dig istället för 2500kr.

1: Lägre temps får du inte med en reservoir
2: Fläktarna kan du byta utan att öppna upp loopen
3: ... Jag förstår om du känner dig coolare med ett öppet system, men utöver det finns INGEN som helst mening med att öppna upp ett slutet vattensystem "bara för att".

EDIT; Jag är förresten inte kritisk mot att ändra på "färdigköpta" kylsystem, bara mot att öppna en sluten loop för att lägga till en reservoir. Fläktar och kåpor och sånt skulle jag garanterat också moddat om jag själv hade en H50.

Permalänk
Medlem

Har fått tag på en corsair H80 och ska köpa 2st Schyte GT 1450 rpm,
har tänkt köra push n pull.

Någon som har liknande och tror ni dessa kommer vara knäpptysta och kyla bra?
Någon som erfarenhet av pumpen på H80, undrar ifall det hörs mycket.
En kompis säger det kan brumma till en liten stund men sen är det är tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Har fått tag på en corsair H80 och ska köpa 2st Schyte GT 1450 rpm,
har tänkt köra push n pull.

Någon som har liknande och tror ni dessa kommer vara knäpptysta och kyla bra?
Någon som erfarenhet av pumpen på H80, undrar ifall det hörs mycket.
En kompis säger det kan brumma till en liten stund men sen är det är tyst.

Vill också ha svar på denna fråga!

Permalänk

Oj vad min tråd lever upp!

Det slutade med att jag köpte en 2600k och en H80 med två stycken GT1450 så jag kan svara er ovanstående vad som händer.

Jag kopplade fläktarna push pull med utblås via fläktkontrollern på pumpen som ska klara att kontrollera de fläktarna.

Har än så länge bara idlat i BIOS och där kan man läsa att fläktarna går i strax över 2000 rpm och att CPU-tempen ligger på 45 grader.

Något står alltså inte rätt till. Tyst är det dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Oj vad min tråd lever upp!

Det slutade med att jag köpte en 2600k och en H80 med två stycken GT1450 så jag kan svara er ovanstående vad som händer.

Jag kopplade fläktarna push pull med utblås via fläktkontrollern på pumpen som ska klara att kontrollera de fläktarna.

Har än så länge bara idlat i BIOS och där kan man läsa att fläktarna går i strax över 2000 rpm och att CPU-tempen ligger på 45 grader.

Något står alltså inte rätt till. Tyst är det dock!

Nej, kolla så att fläktarna verkligen snurrar? Kör de i 2000 och du inte hör dem så gör de inte det, eller så är du döv. 45 grader är väl ok dock?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Vore otroligt konstigt om de snurrar i över 2k rpm när de är specade till 1450.

Nu när grejerna har gått en helg ligger jag på 32 grader idle och pumpen låter nada och fläktarna låter inte mycket. Behöver ju knappast ha en CPU som idlar på 32 så när allt har fått gå en vecka till blir det att köra stress och se vad man kan ställa ner fläktarna till.