Permalänk

NH-D14 Fläktar

Jag får snart en NH-D14 och jag undrar en sak. Är Noctua-fläktarna bättre än Scythe Gentle Typhoon 1850? Jag har 3 gentle i en Define R3, men jag fick höra att Gentle är bättre för att kyla cpu-kylare/flänsar (eller vad man kallar det för).

Ska jag då byta ut Noctua-fläktarna och köpa nya chassifläktar? Vilka rekommenderar ni i så fall? Jag hade gärna sökt men det finns ingen sökfunktion i sweC-mobilsida.

Jag använder totalt 5 fläktar i R3, Gentle i botten, topp och front tillsammans med en R3-fläkt i front och som utsug där bak. Jag funderar på 2 st Scythe Ultra Kaze 3000 (insug i botten och front). Men jag antar att hela datorn kommer att låta lite då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua fläktar är mycket bra och har hög kvalitet samt garanti, det ändå anledningen till att byta ut de är utseendet. Och kan hålla med om att GT fläktar är lite mer för radiator och kylare, om man ska ha chassi fläkt så är nog slip stream bättre.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Det man bör tänka på är antal blad på fläktarna, färre blad = lättdrivna fläktar som är bra att trycka ur luft ur chassiet, medans de med fler blad är bättre för att pressa luft genom tightare utrymmen (ex. processorkylare). De fläktar som sitter på D14 uppfyller sin roll ypperligt, och du ska inte behöva byta ut dom förutsatt att ditt luftflöde i övrigt är bra.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB