Permalänk
Medlem

Vattenkyla 4U server i rack?

Går i tankarna att köpa en filserver samt en hel del nätverksutrustning(switchar m.m). Jag kommer antagligen även att köpa en server till i framtiden. Men jag står mellan att köpa ett vanligt tower chassi, eller ett 4U chassi som man monterar i ett rackskåp. Problemet hemma hos mig är att vi inte har speciellt mycket plats, samt att det inte finns någon plats som man kan ha väsnandes rackservrar. Hade helst valt en rackserver pga platseffektivitet samt den "nördiga" touchen

Men för att jag ska överväga att skaffa en rackserver så hade jag gärna velat kunna vattenkyla den. Är det möjligt? Det borde finnas tillräckligt med plats i ett 4U chassi(har aldrig hållit på med vattenkylning)?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så förskräckligt insatt i saken, men att rackutrustning låter så mycket beror så vitt jag vet på de små fläktarna (som ofta är ~40mm) som går i högvarv, eftersom de behöver flytta mycket luft trots sin lilla storlek. Köper du däremot ett 4U chassi tror jag att det finns betydligt större fläkthål, antagligen 120mm, vars fläktar låter betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Nu är jag inte så förskräckligt insatt i saken, men att rackutrustning låter så mycket beror så vitt jag vet på de små fläktarna (som ofta är ~40mm) som går i högvarv, eftersom de behöver flytta mycket luft trots sin lilla storlek. Köper du däremot ett 4U chassi tror jag att det finns betydligt större fläkthål, antagligen 120mm, vars fläktar låter betydligt mindre.

Ja, ett 4U's fläktar låter mindre än ett 1U's fläktar. Men jag tycker nog ändå att det är lite väll högt(baserat på ett filmklipp på YouTube). Har sökt på googel efter normala decibel värden, men hittar inga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Ja, ett 4U's fläktar låter mindre än ett 1U's fläktar. Men jag tycker nog ändå att det är lite väll högt(baserat på ett filmklipp på YouTube). Har sökt på googel efter normala decibel värden, men hittar inga.

Vattenkylning för en server känns däremot... enormt overkill. Känns smartare att köra med den i ett ljuddämpat skåp, eller ljuddämpat chassi. Eller både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vattenkylning för en server känns däremot... enormt overkill. Känns smartare att köra med den i ett ljuddämpat skåp, eller ljuddämpat chassi. Eller både och?

Har tittat på ljuddämpat rackskåp, om det var det du tänkte på, men de kostar dubbelt så mycket. Om du tänkte på ett garderobs liknande lösning, så har jag tänkt på det också. Men hämmar inte det kylningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

Har tittat på ljuddämpat rackskåp, om det var det du tänkte på, men de kostar dubbelt så mycket. Om du tänkte på ett garderobs liknande lösning, så har jag tänkt på det också. Men hämmar inte det kylningen?

Du behöver ju inte köpa ljuddämpade skåp - utan köp dämpmatta från valfri butik och sätt på

Permalänk
Rekordmedlem

Feta servrar/superdatorer är vätskekylda så det går om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Feta servrar/superdatorer är vätskekylda så det går om man vill.

Nämnvärt är också att dessa i regel har betydligt högre prislapp.