Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Vattenkyla 4U server i rack?

Går i tankarna att köpa en filserver samt en hel del nätverksutrustning(switchar m.m). Jag kommer antagligen även att köpa en server till i framtiden. Men jag står mellan att köpa ett vanligt tower chassi, eller ett 4U chassi som man monterar i ett rackskåp. Problemet hemma hos mig är att vi inte har speciellt mycket plats, samt att det inte finns någon plats som man kan ha väsnandes rackservrar. Hade helst valt en rackserver pga platseffektivitet samt den "nördiga" touchen

Men för att jag ska överväga att skaffa en rackserver så hade jag gärna velat kunna vattenkyla den. Är det möjligt? Det borde finnas tillräckligt med plats i ett 4U chassi(har aldrig hållit på med vattenkylning)?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Nu är jag inte så förskräckligt insatt i saken, men att rackutrustning låter så mycket beror så vitt jag vet på de små fläktarna (som ofta är ~40mm) som går i högvarv, eftersom de behöver flytta mycket luft trots sin lilla storlek. Köper du däremot ett 4U chassi tror jag att det finns betydligt större fläkthål, antagligen 120mm, vars fläktar låter betydligt mindre.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av sirnicke:

Nu är jag inte så förskräckligt insatt i saken, men att rackutrustning låter så mycket beror så vitt jag vet på de små fläktarna (som ofta är ~40mm) som går i högvarv, eftersom de behöver flytta mycket luft trots sin lilla storlek. Köper du däremot ett 4U chassi tror jag att det finns betydligt större fläkthål, antagligen 120mm, vars fläktar låter betydligt mindre.

Ja, ett 4U's fläktar låter mindre än ett 1U's fläktar. Men jag tycker nog ändå att det är lite väll högt(baserat på ett filmklipp på YouTube). Har sökt på googel efter normala decibel värden, men hittar inga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av abb313j:

Ja, ett 4U's fläktar låter mindre än ett 1U's fläktar. Men jag tycker nog ändå att det är lite väll högt(baserat på ett filmklipp på YouTube). Har sökt på googel efter normala decibel värden, men hittar inga.

Vattenkylning för en server känns däremot... enormt overkill. Känns smartare att köra med den i ett ljuddämpat skåp, eller ljuddämpat chassi. Eller både och?

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av sirnicke:

Vattenkylning för en server känns däremot... enormt overkill. Känns smartare att köra med den i ett ljuddämpat skåp, eller ljuddämpat chassi. Eller både och?

Har tittat på ljuddämpat rackskåp, om det var det du tänkte på, men de kostar dubbelt så mycket. Om du tänkte på ett garderobs liknande lösning, så har jag tänkt på det också. Men hämmar inte det kylningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av abb313j:

Har tittat på ljuddämpat rackskåp, om det var det du tänkte på, men de kostar dubbelt så mycket. Om du tänkte på ett garderobs liknande lösning, så har jag tänkt på det också. Men hämmar inte det kylningen?

Du behöver ju inte köpa ljuddämpade skåp - utan köp dämpmatta från valfri butik och sätt på

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Feta servrar/superdatorer är vätskekylda så det går om man vill.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av mrqaffe:

Feta servrar/superdatorer är vätskekylda så det går om man vill.

Nämnvärt är också att dessa i regel har betydligt högre prislapp.