Vilken fläktplats är optimal för en en 120mm fläkt i fractal design r3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Vilken fläktplats är optimal för en en 120mm fläkt i fractal design r3?

Var bör jag placera min http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-... fläkt i mitt fractal design r3 chassi?
Jag har i7 2600k och två stycken gtx 570.

Sedan undrar jag åt vilket håll jag bör placera nätagget: http://www.inet.se/artikel/6909608/cooler-master-silent-pro-m... , med fläkten uppåt eller neråt? Det finns ju ett dammfilter under nätagget men jag har det placerat med fläkten uppåt just nu så det blir lite jobbigt ifall jag behöver vända på det för optimal kylning.

En fråga som är lite off-topic men ändå handlar om kylning, det står att min cpu får från 50c till 60c inom 40sec när jag kollar tempen i bios, men när jag använder real temp så ligger den på 30-40c i idle och den blev som högst 65c när jag spelade ett spel. Bör jag vara orolig?

Kan ju lägga till att jag torkade av kylpastan från stockkylaren och processorn med t-röd och topsar sedan lade jag en ca 1mm tjock sträng med kylpasta mitt på kylaren efter anvisning från arctic silvers hemsida.

Mycket tacksam för svar i några av dessa frågor och funderingar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Bra fråga. Det följer med två 120mm-fläktar till R3:an tror jag? En sitter på baksidan, en i fronten. Själv skulle jag testa att sätta den nya fläkten på den undre fläktplatsen i fronten, och flytta upp den medföljande till den övre fläktplatsen. Du får positivt övertryck och därmed mindre dammproblem, med viss risk för bildande av värmefickor inuti chassit förstås.

Det kan hända att det är effektivare att sätta den på sidoplåten, blåsandes på grafikkorten, men vad jag sett brukar det göra lite skillnad och om jag minns rätt finns det väl inget dammfilter på den platsen, så då tycker jag nog att frontplatsen är bättre.

Men ta helt enkelt och testa olika placeringar och kolla tempen.

Edit: Det bästa är om nätaggets fläkt är vänd nedåt, så att den suger sval luft direkt utifrån, men jag skulle tippa på marginell skillnad.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Svar

Tack för svaret backfeed, jag ska pröva att installera fläkten på frontalplatsen men behöver jag verkligen flytta upp det nuvarande medföljande insuget? Kan jag inte bara montera min extra 120mm ovanför?
Ang. värmefickor så bör det inte vara något problem. Eller?
Vilket håll ska jag installera fläkten? Jag har den installerad med klisterlappen in mot chassit, då fungerar den väl som insug??

Jag ska vända nätagget nedåt och se om det gör någon skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Offtopic, Har du någon bild på din setup, är nyfiken på hur trångt det blir i R3 med gtx 570 sli.