OCZ Revodrive 3 X2 480 GB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att RAID 5 är dåligt för slumpmässiga små skrivningar tänkte du inte på? Speciellt om det är skrivningar som är mindre än blocksize eftersom det då blir en jädra massa omräknande av paritetsdata hela tiden.
Att köpa 6 diskar låter inte helt genomtänkt från första början för antingen kan du köra en nolla och få massa prestanda men riskera att allt havererar eller en femma och få lägre prestanda men vara lite mer säker. Sen är ju 6 diskar gränsen på vad som är vettigt att köra på en femma. Behöver du så mycket utrymme bör du spara ihop pengar till några få, större diskar. Vill du ha prestanda är det bara RAID 0 som gäller då de andra nivåerna är gjorda för redundans och inte prestanda.

Det är synd att det saknas en bra raid för ändamålet :/ Men annars kan vi ju alltid köra revodrive. Raid in a raid in a raid = raidception.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

RAID-typerna och deras fördelar

Skrivet av Zotamedu:

Det där med att RAID 5 är dåligt för slumpmässiga små skrivningar tänkte du inte på? Speciellt om det är skrivningar som är mindre än blocksize eftersom det då blir en jädra massa omräknande av paritetsdata hela tiden.
Att köpa 6 diskar låter inte helt genomtänkt från första början för antingen kan du köra en nolla och få massa prestanda men riskera att allt havererar eller en femma och få lägre prestanda men vara lite mer säker. Sen är ju 6 diskar gränsen på vad som är vettigt att köra på en femma. Behöver du så mycket utrymme bör du spara ihop pengar till några få, större diskar. Vill du ha prestanda är det bara RAID 0 som gäller då de andra nivåerna är gjorda för redundans och inte prestanda.

Bra om RAID-klasser, men faktum är att även dem med säkerhet kan ge högre läshastighet. Med RAID1 (spegling) finns alla data på två diskar. Dessa kan läsa hälften var så blir läshastigheten dubbel mot en ensam disk. Och vill man ha både prestanda (som RAID0) och säkerhet (RAID1) så ger RAID10 (fyra diskar) teoretiskt dubbel skrivhastighet och fyrdubbel läshastighet mot ensam disk - och klarar att en eller vissa två diskar rasar utan dataförlust.
(själv körde jag en ensam SSD som systemdisk och 2x2 TB som RAID1 för säkrad storlagring med en mindre partition RAID0 som snabb scratchyta, men det är SSD:n som bangat och ger nu läshastighet på 15 mb/s, urk)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ErikLtz:

Bra om RAID-klasser, men faktum är att även dem med säkerhet kan ge högre läshastighet. Med RAID1 (spegling) finns alla data på två diskar. Dessa kan läsa hälften var så blir läshastigheten dubbel mot en ensam disk. Och vill man ha både prestanda (som RAID0) och säkerhet (RAID1) så ger RAID10 (fyra diskar) teoretiskt dubbel skrivhastighet och fyrdubbel läshastighet mot ensam disk - och klarar att en eller vissa två diskar rasar utan dataförlust.
(själv körde jag en ensam SSD som systemdisk och 2x2 TB som RAID1 för säkrad storlagring med en mindre partition RAID0 som snabb scratchyta, men det är SSD:n som bangat och ger nu läshastighet på 15 mb/s, urk)

Fast om hen nu skulle ha sex diskar är inte en etta så lämplig och den ger ju enbart en boost i läshastighet vilket inte alltid är relevant. En tia är ju det enda alternativet som ger prestanda och redundans men det kostar diskar och i det här fallet var det tydligen inte aktuellt.

Nu kör jag en 150 GB partition på en disk för system och två 750 GB diskar i raid 1 för lagring.
När jag uppgraderar kommer det bli en RAID 10 för lagring och en SSD för system. Detta för att jag håller på att redigera bilder, filmer och musik så en snabb disk är väldigt trevligt. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra med scratchdisk men troligtvis lämnar jag det för tillfället. Har övervägt att köpa ett par mindre diskar och köra i RAID 0 och ha dem som scratch samt att dumpa diverse enorma ljudbibliotek där. Får du verkligen ut någon nytta av en partiiton med RAID 0? Tappar du inte väldigt mycket prestanda om datorn läser eller srkiver till andra delar av diskarna samtidigt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

huba huba

114 års MTBF, inte illa!

(8760 timmar per år x

Permalänk
Avstängd

blir 3 sånna efter löning

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

blir 3 sånna efter löning

3st minsann.. vad behöver du det för?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

nä vet inte fyller ju inte ens min 1tb eller 500gb så ganska onödigt

oj såg inte priset blir nog inte ens ett 3e dels kort blir nog en intel 120gb ssd istället