Att överklocka eller inte överklocka det är frågan

Permalänk
Medlem

Att överklocka eller inte överklocka det är frågan

Hej alla som är betydligt bättre på datorer än jag är

Jag har byggt ihop en dator med följande konfiguration http://www.inet.se/kundvagn/visa/713032/2011-08-08 och nu undrar jag om det är värt att överklocka den? Vad vinner jag på det? Och vad ska jag tänka på. Finns en enkel meny i BIOS där jag kan ändra klockfrekvensen men hur ska jag ställa mig till förändring av Volt och liknande?

Kanske någon som kan mitt moderkort kan vara till hjälp. Skulle bli mycket tacksam.

Permalänk

Asså med dem komponenterna "behöver" du ju inte klocka klart du vinner prestanda osv på att klocka den men det är inget du kommer märka någon skillnad av i spel osv

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leierman:

Hej alla som är betydligt bättre på datorer än jag är

Jag har byggt ihop en dator med följande konfiguration http://www.inet.se/kundvagn/visa/713032/2011-08-08 och nu undrar jag om det är värt att överklocka den? Vad vinner jag på det? Och vad ska jag tänka på. Finns en enkel meny i BIOS där jag kan ändra klockfrekvensen men hur ska jag ställa mig till förändring av Volt och liknande?

Kanske någon som kan mitt moderkort kan vara till hjälp. Skulle bli mycket tacksam.

En riktigt bra dator som din förtjänar en annan cpu kylare än den som följer med processorn. Du får ett större spelrum när det kommer till överklockning, bättre kylning och tystare dator. Kolla prisjakt, omdömen och recensioner. När det gäller överklockningen så kan du vinna rätt mycket på det ja. Processorn är i princip till för att överklockas, i min värld iaf. Det du vinner är prestanda, nackdelen är högre strömförbrukning och värmeutveckling och i regel en mer högljudd burk. Därför ska du börja med att byta ut kylaren. Hur man överklockar finns massa trådar om, i FAQ bla. Googla annars.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En riktigt bra dator som din förtjänar en annan cpu kylare än den som följer med processorn. Du får ett större spelrum när det kommer till överklockning, bättre kylning och tystare dator. Kolla prisjakt, omdömen och recensioner. När det gäller överklockningen så kan du vinna rätt mycket på det ja. Processorn är i princip till för att överklockas, i min värld iaf. Det du vinner är prestanda, nackdelen är högre strömförbrukning och värmeutveckling och i regel en mer högljudd burk. Därför ska du börja med att byta ut kylaren. Hur man överklockar finns massa trådar om, i FAQ bla. Googla annars.

Tack för tipsen, har funderat på att sätta dit en annan kylare till processorn men även på att installera två fläktar till i chassit. Har möjlighet att skruva in en 200mm i "taket" och en 140mm på sidan. Det borde väl också kunna dra ner temperaturen en aning?

Permalänk
Skrivet av Leierman:

Tack för tipsen, har funderat på att sätta dit en annan kylare till processorn men även på att installera två fläktar till i chassit. Har möjlighet att skruva in en 200mm i "taket" och en 140mm på sidan. Det borde väl också kunna dra ner temperaturen en aning?

Jadå bara du sätter dom som det är tänkt dvs så luftflödet inte ändras, tex suger in fram och ut bak eller liknande

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En riktigt bra dator som din förtjänar en annan cpu kylare än den som följer med processorn. Du får ett större spelrum när det kommer till överklockning, bättre kylning och tystare dator. Kolla prisjakt, omdömen och recensioner. När det gäller överklockningen så kan du vinna rätt mycket på det ja. Processorn är i princip till för att överklockas, i min värld iaf. Det du vinner är prestanda, nackdelen är högre strömförbrukning och värmeutveckling och i regel en mer högljudd burk. Därför ska du börja med att byta ut kylaren. Hur man överklockar finns massa trådar om, i FAQ bla. Googla annars.

Är du säker på att du har en i7 2600 utan något K på slutet isf kan du inte överklocka processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrApA:

Är du säker på att du har en i7 2600 utan något K på slutet isf kan du inte överklocka processorn.

Jadu, hur vet jag om det är ett K eller inte på den? Den jag beställde had einget K på sig...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/713035/datorbygge Exakt de här delarna jag har stoppat ihop

Permalänk
Medlem

i7 2600K står det isåfall. Din är tyvärr bara en i7 2600 som inte är upplåst. "/ K varianten ligger på 100-200kr mer ungefär.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Ifall du inte förstod El1min4tor så menar han att din processor inte går att klocka.
så... du behöver inte bekymra dig mer på denna punkten =/

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrApA:

Är du säker på att du har en i7 2600 utan något K på slutet isf kan du inte överklocka processorn.

Klart man kan överklocka en icke K CPU? eller?
Den enda skillnaden är att multiplen är upplåst på K modellen, BLK går väl att ändra?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Klart man kan överklocka en icke K CPU? eller?
Den enda skillnaden är att multiplen är upplåst på K modellen, BLK går väl att ändra?

Nej det kan man inte!!
Inte så smart att lura killen att höja BLK så han förstör sin nya cpu.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Mjo, du kan ju skruva upp BCLK:n högst 3-5Mhz (vilket ger ~100 extra på overall klocken), och så kan du öka multipeln till 38 - eftersom att det är där den lägger sig i turbo mode. Du kan ju också överklocka grafikkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Nej det kan man inte!!
Inte så smart att lura killen att höja BLK så han förstör sin nya cpu.

Det var en fråga, inget påstående, jag skrev.

[Edit] Men min kvalificerade gissning funkade, dock med marginell ökning som resultat.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

1155 arkitekturen är helt annorlunda jämfört med 1156 och bakåt så BLK går inte att använda till klockning mer än ytterst minimalt, och med risk för ostabil dator som följd eller totalcrachad dator om man ändrar mer, man klockar helt och hållet med att ändra multipler på CPU, vilket inte går på TS CPU, bara K modeller går att överklocka förbi turbo läget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

"Sandybridge maximum safe voltages

Core Voltage - Not recommended too exceed 1.38v, doing so could kill the CPU, we therefor recommend a range of 1.325-1.350v if overclocking.

Memory Voltage - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means upto 1.58v is the safe recommended limit. In our testing we have found 1.65v has caused no issues.

BCLK Base Clock - This is strictly a NO, anyone using base clock overclocking could/will cause damage to CPU/Mainboard. (Set manually to 100).

PLL Voltage - Do not exceed 1.9v!!

Processor - Basically we recommend customers not to exceed 1.35v to play it safe, all our bundles are set at 1.3250v or lower, any competitors offering bundles above 4.6GHz you should be enquiring as to what voltage they are using as we believe anything over 1.38v will limit CPU lifespan and anything over 1.42v will likely kill the CPU or severely limit its lifespan.

Memory - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means 1.60v is the ideal safe maximum, but we have found in our testing all 1.65v memory is fine. We have also found most new 1.65v like Corsair XMS3 will run at its rated timings with just 1.50-1.55v which is well within Intel specifications. So people upgrading to Sandybridge you can still use your old DDR3, but we do recommend you run it at 1.60v or less. We are shipping most of our bundles which feature Corsair XMS at 1.50v-1.55v at rated timings. We've also discussed with Asus and MSI regarding voltages for memory and they also confirm in their testing 1.65v caused no issues with reliability.

Base Clock - To put it simple if you value the life of your components, do not overclock using base clock!

PLL Voltage - Again do not exceed 1.9v!"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Vill iallafall att du ska läsa det här innan du bestämmer dig. Jag hade överklockat min i7 950 till 4ghz ..med vanliga inställningar va stabilt och allting..sen helt plötsligt så small skiten.. inte bokstavligt talat.

Men datorn vägrade gå igång och fläktarna gick inte nånstans..köpte nytt moderkort. Funka fortfarande inte. Tog ut cpun och körde utan då gick datorn. så lämnade in cpun på felsökning och ta mej fan "stekt av kund" stod de på mitt kvitto efter att jag fått en ny.. Och då hade jag bra kylning och den låg när jag gama på typ 75 celsius..

Överklockning ger bättre prestanda
kan du betala som i mitt fall 2000kr närsom, då tycker jag att du överklockar.Är du fattig så gör det inte ..som sagt det kan hända som de gjorde för mig

Och snälla kom inte och säg nån att jag hade fel inställningar osv..har läst i 2år om i7:s och överklockning.

Permalänk
Medlem

Tror jag låter processorn vara... Allt jag försökt mig på flyter fint i alla fall...

I Windows prestandatest fick jag 7,6 och det var hårddisken och processorn som satte den siffran allt annat maxades på 7,9. Antar att jag får vara nöjd och glad med det.

Någon som kan rekommendera ett bra program för att övervaka temperaturer i datorn? Bara för att det skulle vara skoj att se.

Permalänk
Medlem

Hwmonitor
coretemp
realtemp
speedfan

Rekommenderar hwmonitor och realtemp

Permalänk
Skrivet av Leierman:

Tror jag låter processorn vara... Allt jag försökt mig på flyter fint i alla fall...

I Windows prestandatest fick jag 7,6 och det var hårddisken och processorn som satte den siffran allt annat maxades på 7,9. Antar att jag får vara nöjd och glad med det.

Någon som kan rekommendera ett bra program för att övervaka temperaturer i datorn? Bara för att det skulle vara skoj att se.

Aida64 tycker jag e riktigt bra

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/