Permalänk
Skrivet av fazzel:

Vill du få den till 4,5GHz får du nog klocka själv! Sjävla idén med att ställa den på performance är ju att det ska funka för alla och att det inte ska finnas någon risk för att något ska gå sönder. Antar att 4,3GHz är det högsta man kan få denna vägen.

Hoppas min klarar att gå till 4.5, lite halv skraj

Det ska finnas någon inställning som ändrar på volten automatiskt, men vissa säger att den ibland hoppar upp till 1.6 volt om man har på den, vilket inte är bra.
Så jag vet inte om den ska vara av eller på?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Bytte du ut orginal fläkten på din CM hyper 212+ och köpte 2 Scythe GT? Kan jag lika gärna behålla orginal fläkten och bara köpa en till fläkt som jag sätter som "pull"? Kan man sätta en sån här: http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... på andra sidan?

har aldrig testat orginal fläkten då jag köpte 2st schythe GT direkt så vet inte hur det skulle funka men rekommenderar 2 likadana fläktar i en PnP konfigruation

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk

Tjena, jag körde den guiden och följde den första att få upp den till 4ghz, men när jag skrev in CPU Voltage 1.12v så fick jag blåskärm snabbt efter att windows börjat laddas. Är det då troligen att det är för lågt för mig då? För nu kör jag på 4ghz i turbomode men med automatiskt vcore så fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Prova att höja ett snäpp ifrån 1.12, och prova igen, alla chip är olika. Auto på vCpu voltage brukar inte vara så bra för bios brukar mata på som attan ibland!

har du ställt in dina timings etc för minnen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Prova att höja ett snäpp ifrån 1.12, och prova igen, alla chip är olika. Auto på vCpu voltage brukar inte vara så bra för bios brukar mata på som attan ibland!

har du ställt in dina timings etc för minnen?

Testade höjd ett snäpp men det blir fortfarande bluescreen alternativt att datorn bara fryser när jag ställer in volten manuellt. Jag har ställt in rätt timings på mina minnen. Vad kan det vara för skumt?

När jag kör prime95 så hoppar vcore mellan 1.256 till 1.264.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Testade höjd ett snäpp men det blir fortfarande bluescreen alternativt att datorn bara fryser när jag ställer in volten manuellt. Jag har ställt in rätt timings på mina minnen. Vad kan det vara för skumt?

När jag kör prime95 så hoppar vcore mellan 1.256 till 1.264.

Vad säger blåskärmen? Säger den x101 så är det för låg Vcore vilket det antagligen är då det funkar om du kör auto.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vad säger blåskärmen? Säger den x101 så är det för låg Vcore vilket det antagligen är då det funkar om du kör auto.

Nix den säger inget om x101. Här är en screen på blåskärmen: http://imageshack.us/f/189/vlcsnap2011081321h51m22.png/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Nix den säger inget om x101. Här är en screen på blåskärmen: http://imageshack.us/f/189/vlcsnap2011081321h51m22.png/

Nu är det ju olika från CPU till CPU, men iaf för i7 950 (vet inte vad du har ) så brukar 7e när det gäller överklockning vara:
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

Verkar ju dock märkligt om det skulle vara det som är felet för dig om det funkar om du ställer om till auto.

Edit: såg i efterhand att du har 2500k, tror det är detsamma för oss faktiskt med 7e

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ok. Har du något tips på vad man kan försöka göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Ok. Har du något tips på vad man kan försöka göra?

Du kan ju prova att köra auto så du kommer in i windows och sen köra sfc /scannow följt av chkdsk /r och sen prova att ställa Vcore manuellt igen, funkar inte det så höj Vcore mer, då den ligger på ~1.25 med auto under load så kanske du ska fortsätta höja lite, 1.12 är ju faktiskt ganska lågt, om jag ställer ner min 2500k på standard klocken 3,3GHz måste jag köra på 1.10V för att köra stabilt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

med min kylare och turbo klocken på 4.8ghz utan att höja volten fick jag max 68 grader och inga tecken på ostabilitet, intel burn test fick jag nästan 80 grader men det är ju extremt ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

med min kylare och turbo klocken på 4.8ghz utan att höja volten fick jag max 68 grader och inga tecken på ostabilitet, intel burn test fick jag nästan 80 grader men det är ju extremt ändå!

Grattis till bra chip

Edit: ska man tro testet från Asus så når ca 10% av alla 2500k över huvudtaget 4.8GHz eller högre, och att då klara det på auto volt (som jag antar du gjort) är ju ganska imponerande

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

med min kylare och turbo klocken på 4.8ghz utan att höja volten fick jag max 68 grader och inga tecken på ostabilitet, intel burn test fick jag nästan 80 grader men det är ju extremt ändå!

Du menar på fullaste allvar att du inte fick blåskärm eller att datorn starta om? Hur länge körde du ITB?
Grattis!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du kan ju prova att köra auto så du kommer in i windows och sen köra sfc /scannow följt av chkdsk /r och sen prova att ställa Vcore manuellt igen, funkar inte det så höj Vcore mer, då den ligger på ~1.25 med auto under load så kanske du ska fortsätta höja lite, 1.12 är ju faktiskt ganska lågt, om jag ställer ner min 2500k på standard klocken 3,3GHz måste jag köra på 1.10V för att köra stabilt.

Jag testa direkt att gå in i bios och flyttade upp vcore till 1.160 och nu gick det att starta och den klarade att köra IBT. Något jag däremot funderar lite över är tempraturerna(high):
core0: 53
core1: 62
core2: 56
core3: 57

Tycker det är skumt att core1 alltid ligger så mycket högre än dom andra, det gör den även vid standardklock och auto vcore. Är det normalt att en ligger mer än dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fazzel:

Vill du få den till 4,5GHz får du nog klocka själv! Sjävla idén med att ställa den på performance är ju att det ska funka för alla och att det inte ska finnas någon risk för att något ska gå sönder. Antar att 4,3GHz är det högsta man kan få denna vägen.

Provade denna Performance metod innan jag klockade själv... fick löjligt hög vcore alldeles i onödan så jag kan inte rekommendera denna metod alls.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Ja det är helt normalt att de ligger olika och att en kan ligga högre eller lägre än övriga, har själv just nu efter diverse stresstest 64,70,73,70 som maxtemp och min core 0 ligger alltid ganska mycket lägre än övriga.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag testa direkt att gå in i bios och flyttade upp vcore till 1.160 och nu gick det att starta och den klarade att köra IBT. Något jag däremot funderar lite över är tempraturerna(high):
core0: 53
core1: 62
core2: 56
core3: 57

Tycker det är skumt att core1 alltid ligger så mycket högre än dom andra, det gör den även vid standardklock och auto vcore. Är det normalt att en ligger mer än dom andra?

Det finns mikroskopiska "gropar" i både chippet och kylaren... dessa kan resultera i lite ojämn fördelning av kylning. Kylpastan ska ju ta bort toppen av den effekten men det är inte alls ovanligt med lite olika temperaturer på dom olika kärnorna.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Grattis till bra chip

Edit: ska man tro testet från Asus så når ca 10% av alla 2500k över huvudtaget 4.8GHz eller högre, och att då klara det på auto volt (som jag antar du gjort) är ju ganska imponerande

jo allting går på auto trorr att jag har fått ett förbannat bra chip för har inte haft ett enda strul med denna datorn, min processor går inte över 40 grader när jag spelar med 4.0ghz turbo överklockningen dock har man ju en fin noctua kylare med Arctic silver mx5 kylpasta på + ett överdrivet antal fläktar till att ventilera chassit

http://i.imgur.com/zk0NI.jpg

här är bildbevis!

blev lite varmare denna gången men helt okej efter att ha kört på i 5 minuter på maximum 92 grader borde den kunna hantera ändå?

Permalänk
Skrivet av Nisbel:

Det finns mikroskopiska "gropar" i både chippet och kylaren... dessa kan resultera i lite ojämn fördelning av kylning. Kylpastan ska ju ta bort toppen av den effekten men det är inte alls ovanligt med lite olika temperaturer på dom olika kärnorna.

Okej skönt att höra. Fick bluescreen vid spel på 1.160 men nu vid 1.170 så funkar den perfekt. Då är det bara att testa och se om man kan gå lite högre då