Nätaggregat i 500krs klassen

Permalänk
Medlem

Nätaggregat i 500krs klassen

Vilket nätagg av dom här tre ska jag välja? Ska driva ett C2D E8500 system med ett 8800gt och ett par hddar, tänkte även klocka lite.
Kanske rent ut sagt är lite overkill för det systemet?

Corsair CMPSU-600CXV2 600W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=884952

XFX Core Edition P1-550S-XXB9 550W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

FSP Group Aurum 400W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Alla råd uppskattas!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

400w agg skall klara av din spec ovan. Har iafall gjort det för mig med bravur.

Permalänk
Medlem

Ska du klocka behövs runt 500 W, då kan vi stryka det sista alternativet.

600 W blir nog bäst, eftersom högre Watt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

FSP FSP500-60APN 500W är ett bra aggregat för rimliga pengar om du vill ha ett billigt och pålitligt 500W aggregat.

men en 65W propp, 3 hdd och ett 8800gt skall gå bra på ett 400W aggregat och då är FSP400-60APN 400W ett bra budgetval.

XFX 450W skall man kanske undvika om man har känsliga saker på 12V då det är ostabilt på 12V och tenderar att ge överspänningar i flera olika tester.

"Can we eliminate the negative? No. The voltage regulation is all over the place with really high +12V voltages that just kept getting higher, including a +12V rail that was over spec when the non-primary rails were loaded to the maximum. I'm afraid I can only give this unit an"

Gör som du vill, men personligen skulle jag aldrig sätta ett XFX 450Wi ett system som jag var rädd om.

Permalänk
Medlem

De som vet (dvs mystiska personer på internet) hävdar att Corsairs CX-serie numera är dyrt skräp med Corsairlogotyp. XFX Core däremot är Seasonic och Seasonic är allltid bra, XFX ligger dessutom prismässigt bra till. Aurum skall också vara bra enligt de som vet.

Vet inte riktigt var postaren ovan mig hittar XFX 450W i OP's förfrågan...

Permalänk
Medlem

Må så vara, men hårda fakta när man testar så är inte XFC 450 bra när det gäller spänningsregleringen vid osymmetrisk last - det behöver inte vara någon katastrof då det mesta man hänger på faktiskt klarar spänningar utanför ATX-specen när det gäller 12V - däremot underspänning på 5V som några aggregat tenderar till är riktigt allvarligt då det ofta kan förstöra komponenter och här skall man vara försiktig ens för att vara nära gränsen som standarden stipulerar.

Om XFC 450 är bra eller dåligt i övrig tar jag inte ställning till, men att det har dålig cross regulation vilket kan ge överspänningar på 12 v vid vissa belastningsprofiler vet jag. Kan du leva med det eller inte - det är kundens val.

FSP nyare aggregat överraskat genom att prestera bra - självklart finns det en satans massa riktigt bra aggregat, men de är för dyra för många och många vill ha enklare, men tillräckligt bra aggregat.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Må så vara, men hårda fakta när man testar så är inte XFC 450 bra när det gäller spänningsregleringen vid osymmetrisk last - det behöver inte vara någon katastrof då det mesta man hänger på faktiskt klarar spänningar utanför ATX-specen när det gäller 12V - däremot underspänning på 5V som några aggregat tenderar till är riktigt allvarligt då det ofta kan förstöra komponenter och här skall man vara försiktig ens för att vara nära gränsen som standarden stipulerar.

Om XFC 450 är bra eller dåligt i övrig tar jag inte ställning till, men att det har dålig cross regulation vilket kan ge överspänningar på 12 v vid vissa belastningsprofiler vet jag. Kan du leva med det eller inte - det är kundens val.

FSP nyare aggregat överraskat genom att prestera bra - självklart finns det en satans massa riktigt bra aggregat, men de är för dyra för många och många vill ha enklare, men tillräckligt bra aggregat.

Corsairs CX500 eller CX600 är inga bra alternativ, då de har klena 12V-linor (408W resp. 480W) och sämre komponentkvalitet och garantier än XFX Core Edition. (430W varianten kan jag överväga i ett budgetbygge då det är väldigt billigt, men kan leverera vad det lovar, även om 12V-linan är i klass med ett 400W aggregat).

När det gäller XFX Core Edition, så håller det hög komponentkvalitet, men 450W-varianten har lite problem i ett av Crossload-testerna som Jonny Guru kör http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2... (kit guru ser inte samma problem). Crossload-testet i fråga är ett driftsfall som är svårt (läs omöjligt) att ens uppnå med en modern dator och 550W-aggregatet (som var aktuellt i det här fallet) håller sig inom spec. även vid denna onormala last (i de två crossload-testerna belastar han antingen enbart 3.3 och 5V eller enbart 12V-linan, två fall som praktiskt aldrig kan uppkomma i en realistisk tillämpning). Tittar man i slutsatsen av Jonny Gurus test av Core Edition 550W, så ser man att det får utmärkelsen Jonny Guru recommended också http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&.... XFX Core Edition är tillverkat av Seasonic och är utrustat med japanska kondensatorer genomgående. Jämför man sedan 12V-linan med Corsairs CX-serie, så ser man att XFX Core Edition 450W har lika stark 12V-lina som CX500 och Core Edition 550W har kraftigare 12V-lina än CX600W. Eftersom den mesta strömmen i en modern dator dras från 12V-linan (CPU och processor drar all sin ström från 12V-linan t.ex.), så är det viktigt att denna är stark.

FSP Aurum är ett trevligt aggregat, men lite överprissatt jämfört med XFX Core Edition.

Min rekommendation skulle vara XFX Core edition 450W eller 550W.

Här är kitgurus test på XFX Core Edition 450W och 550W:
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/xfx-p...

Så jag skulle säga att du är lite i överkant försiktig och gör en höna av en fjäder. Annars kan du gärna visa mig det system som belastar 5V och 3.3V nästan fullt ut och ger minimal belastning på 12V, eller ett system som inte ger någon last på 3.3V och 5V men all last på 12V.
Eftersom moderkortet går på 5V och 3.3V, hårddiskar på 5V och 12V, RAM på 3.3V samt optiska enheter på 12V och 5V, så finns inte de driftsfallen (CPU och grafikkort går på 12V).

Skall man vara riktigt petig, så överskrider faktiskt Jonny Gurus crossload-tester de crossloadprofiler som specificeras av ATX 2.X-standarderna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Utöver dom här nätaggregaten jag länkat till finns det några annat bra konkurrens kraftigt nätdel i 500krs klassen som jag missat?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233