Permalänk

DELL / HP ATX anpassade?

Jag fick höra från en kamrat att "arbetsdatorer" (eller va man nu ska kalla dem) så som DELL och HP har specialchassin som inte tillåter ATX moderkort. Utan de införskaffar specialbyggda moderkort till sina datorpaket. Efter att googlat lite så verkar detta stämma på DELL på äldre datorer iaf, men hur är det med dagens DELL datorer och hur ser de ut med HP-datorerna (hitta inget vettigt svar på google om HP-chassin) har de möjlighet för ATX-moderkort?

tack för svar

Permalänk

mitt compaq chassi passade med m-ATX och HP=compaq så det borde gå där iallafall

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer att de äldre Dell datorerna, Dimension med pentium 4 (och kanske finns nyare) använde sig av formfaktorn BTX
http://sv.wikipedia.org/wiki/BTX

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Ja, numera funkar både ATX/mATX kort beroende på låda till alla märkesdatorer, även ATX nätagg funkar. (Dock gäller detta inte alltid SFF modeller)

Det man kan få problem med:
- Kablage för på/av-knapp, HDD-LEDs, Reset osv (löser man enkelt med lite klipp & löd)
- Om du byter nätagg, så kan vissa HP burkar ha en metalldel som måste tas bort då den ofta skymmer switchen på nätagget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Grymt då vet jag, anledningen till frågan va att de ska slänga en gammal arbetsburk på jobbet (HP). Så nu när det går att använda den så ska det bli server av den
tack för snabba svar