Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Moderkort för 1600 mhz 1.1k~ budget

Jag söker efter ett moderkort som inte drar ner mitt ram från 1600mhz till 1333mhz. Jag vill även tillägga att ni kan länka en som kan överklocka till 1600 om den är prisvärd, jag tror inte att jag kommer behöve överklocka mitt minne. Vad gör det ens?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/730698/2011-08-13

så ser den ut just nu, jag vet att man ska skriva i köpråd om köpråd men jag antar att detta är bättre eftersom jag söker moderkort specifikt.

::EDIT::

Hittade ASRock P67 Pro3 REV B3 och Asus P8P67 PRO REV B3. Anledningen jag blev fundersam var att jag har valt ett grafikkort som stödjer SLI och jag vill ha det fungerande och den första har inte SLI, betyder det att jag inte kan utnyttja SLI från grafikkortet? Låter dumt men jag är okunnig, tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Skillnaden på 1333 Mhz och 1600 Mhz är knappt mätbar, och absolut inte märkbar, så först¨år inte varför..

Men ja, att moderkortet inte stödjer SLI innebär att SLI inte kommer att fungera på kortet.
Ska du bestämt ha 1600MHz-stöd så skulle jag säga P8P67 PRO.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

har tänkt att upgradera min dator senare med ett till grafikkort! tack för ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2008

I de flesta fall måste man själv ställa in i vilken hastighet minnet ska gå i i BIOS. På mitt Asus P8P67 Pro gick minnena i 1066Mhz som default.

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Mellan de två skulle jag säga kör på Asus. Min erfarenhet av ASRock har varit väldigt, väldigt negativ och de verkar inte ha bättrat sig heller.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Kaoskadosk:

Mellan de två skulle jag säga kör på Asus. Min erfarenhet av ASRock har varit väldigt, väldigt negativ och de verkar inte ha bättrat sig heller.

Vad jag läst / hört så har ASRock bättrat sig enormt sedan de bröt sig loss från ASUS. Innan var de tillverkare av budgetskräpet för att inte svärta ned ASUS rykte, men nu är de alltså ett eget företag, som förtjänar bättre rykte än vad de har.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Leifson:

Vad jag läst / hört så har ASRock bättrat sig enormt sedan de bröt sig loss från ASUS. Innan var de tillverkare av budgetskräpet för att inte svärta ned ASUS rykte, men nu är de alltså ett eget företag, som förtjänar bättre rykte än vad de har.

Mitt 1366 EXTREME3 har enligt mig inte gjort sig förtjänt av något bra rykte, tyvärr, och det är inte ens längst ner i prisskalan längre.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Kaoskadosk:

Mitt 1366 EXTREME3 har enligt mig inte gjort sig förtjänt av något bra rykte, tyvärr, och det är inte ens längst ner i prisskalan längre.

Måndagsex? Eller har du bytt ut det och ändå blivit missnöjd..?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag kör med Extreme X58 (inte 3:an eller 6:an).. inget problem med att köra minnena i 1600mhz. Även det gamla Dual939-Sata2 har fungerat utan problem

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 12Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Leifson:

Måndagsex? Eller har du bytt ut det och ändå blivit missnöjd..?

Är mer missnöjd med hela kortets struktur. Front Audio panelen är helt puckat placerad, SATA3-portarna sitter också på ett rätt dumt ställe och kylaren för nordbryggan blir blockerad om jag använder mig av en H70, knappt så jag ens får på kylaren alls. Felsökar-mekanismen har själv ganska stora fel då flera av koderna den ger inte ens finns i manualen. Hela kortet bara skriker av goda idéer men dåligt genomförande, något jag aldrig upplevt med Asus.